بنا به اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم و گرانی در ایران طی هشت سال گذشته ۱۸۴/۵ درصد بوده است. اما با یک گشت و گذار ساده در بازار و پرسیدن قیمت‌ها متوجه خواهید شد که آمار واقعی خیلی بیشتر از این‌هاست.

هزینه یک عروسی ساده در سال ۱۴۰۰ برای ایرانیان چقدر است؟

به گزارش سلام نو، ازدواج یک سنت قدیمی است که از زمان‌های دور در بین ایرانیان رواج داشته است. امروزه به دلیل زیاد شدن مشکلات اقتصادی و بالا رفتن نرخ تورم آمار ازدواج در بین ایرانیان بسیار پایین آمده است. لازم به ذکر است با کم شدن آمار ازدواج سن ازدواج بالا رفته و جوانان در سن‌های بالاتری نسبت به ده سال اخیر تصمیم بر ازدواج می‌گیرند و به فکر تشکیل خانواده می‌افتند. پایین آمدن آمار ازدواج و به تبع بالا رفتن سن ازدواج پیامدهایی برای کشور به همراه دارد. پیر شدن نیروی کار جامعه و افزایش تعداد حقوق بگیران می‌تواند برای دولت مردان مشکلات زیادی را به ارمغان بیاورد. از این رو در سال‌های اخیر دولت با تشویق جوانان به ازدواج و همچنین با تشویق زوجین برای بچه دار شدن سعی دارد از پیر شدن جمعیت کشور جلوگیری کند. ژاپن از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که تعداد افراد پیر نسبت به افراد جوان بسیار بیشتر است و اگر ایران نیز با این آمار رشد جمعیت جلو رود سر نوشتی مثل ژاپن پیدا خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم که به بررسی یکی از مهم‌ترین دلایل ازدواج نکردن جوانان ایرانی بپردازیم. با ما همراه باشید.

گرانی سد بزرگی که در مقابل ازدواج قرار گرفته است

یکی از اصلی‌ترین دلایل ازدواج نکردن ایرانیان بحث گرانی و مشکلات اقتصادی است. اما سوال اساسی این است که هزینه یک ازدواج نسبتاَ ساده برای جوانان در سال ۱۴۰۰ تقریباَ چند میلیون تومان آب می‌خورد؟

بنا به اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم و گرانی در ایران طی هشت سال گذشته ۱۸۴/۵ درصد بوده است. اما با یک گشت و گذار ساده در بازار و پرسیدن قیمت‌ها متوجه خواهید شد که آمار واقعی خیلی بیشتر از این‌هاست. بیشتر اجناس رشد قیمتی بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ درصدی داشته‌اند و این آمار واقعا وحشتناک، مانعی برای ازدواج جوانان است. بنا به آمار سال ۹۲ برای تشکیل یک زندگی ساده به اضافه هزینه‌های ازدواج مبلغی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان لازم بود و به هر نفر از زوجین مبلغ ۱۰ میلیون تومان داده می‌شد که در آن سال مبلغ نسبتاَ معقولی بود. سوال اساسی اینجاست که هزینه یک عروسی ساده در ۱۴۰۰ چقدر است؟ بنا به اطلاعات مرکز آمار ایران برای تشکیل یک زندگی ساده مبلغی بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان احتیاج است. البته این مبلغ فقط برای یک عروسی بسیار ساده حساب شده است. در سال ۱۴۰۰ وام ازدواج هم افزایش یافته است و به هر یک از زوجین مبلغ ۷۰ میلیون تومان داده می‌شود.

هزینه یک عروسی بسیار ساده چقدر است؟

در این بخش می‌خواهیم به بررسی بعضی از هزینه‌های عروسی بپردازیم.

۱. کیک و شیرینی مجلس عروسی برای حداقل ۲۰۰ نفر : ۲ میلیون تومان

۲. آتلیه و فیلم برداری: ۸ میلیون تومان

۳. تالار و هزینه شام: بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان

۴. آرایش عروس و کرایه لباس عروس: بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان

۵. دسته گل عروس و تزئین ماشین عروس: بین ۳ تا ۴ میلیون تومان

۶. هزینه‌های مربوط به عقد و دفترخانه: ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۷. جهیزیه البته فقط لوازم ضروری: بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان

کلام پایانی

با یک حساب و کتاب ساده می‌توان نتیجه گرفت که گرانی از جمله دلایل اساسی ازدواج نکردن جوانان و پایین آمدن نرخ ازدواج است و همه این مسائل منجر به پیر شدن جمعیت کشور خواهند شد.

کد خبرنگار: ۲۱
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • شهریار IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    25 4
    متاسفم برای کشورم که از ما حمایت نکرد و نخواهد هم کرد
  • ناشناس IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    13 10
    من 2 ماه پیش با 70 ملیون، برای دخترم، یک جهیزیه آبرومند خریدم. فقط چیزهای واجب برای زندگی رو خریدم. الهی شکر
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    15 3
    دیگه چجوری حمایت کنن هی دارن تشویق میکنن ولی کسی گوش نمیده خخخخ البته تشویق فقط و فقط از نوع حرف حرف و حرف ....
  • رضا GR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    4 2
    چیزی از اسلام و روش اسلامی توی هیچ یک از مراسمها و مراحل زندگی مردم دیده نمیشه . فقط محرم صفر همه مسلمون میشن . اونم نصف بیشترش ادا و اطوار هست .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید