سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که همه‌گیری، باعث افزایش گرسنگی در جهان شده است به‌طوری‌که حدود یک‌دهم جمعیت جهان به سوء‌تغذیه دچار شده‌اند.

گزارش تکان دهنده درباره افزایش گرسنگی در جهان/ ۸۱۱ میلیون نفر به سوء‌تغذیه دچار شدند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، این گزارش که به‌طور مشترک از سوی پنج نهاد زیرمجموعه سازمان ملل منتشر شده است می‌افزاید که تلاش‌های جهانی برای پایان دادن به گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ طول خواهد کشید و برای رفع این مشکل اقدام در «مقطع کنونی» اهمیت دارد.

سازمان جهانی بهداشت، صندوق کودکان ملل متحد، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی و برنامه جهانی غذا، پنج آژانس سازمان ملل متحد در گزارشی مشترک با عنوان «امنیت مواد غذایی و تغذیه در جهان» اعلام کرده‌اند: امنیت غذایی میلیون‌ها نفر در جهان که تعداد زیادی از آن‌ها کودک‌ هستند در معرض خطر قرار دارد.

در مقدمه این گزارش همه‌گیری، به عنوان عامل اصلی افزایش گرسنگی در جهان اعلام شده که زندگی و معیشت مردم را به خطر انداخته است.

پنج آژانس سازمان ملل در این گزارش ابراز امیدواری کرده‌اند که با افزایش اقدامات دیپلماتیک در «مقطع حساس فعلی» امنیت غذایی در جهان بهبود پیدا کند.

بر اساس این گزارش، افزایش نرخ گرسنگی در جهان در سال ۲۰۲۰ حتی از افزایش جمعیت نیز پیشی گرفته است به‌طوری‌که برآورد می‌شود ۹.۹ درصد از کل جمعیت جهان در سال گذشته دچار سوء‌تغذیه بوده‌اند درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی ۸.۴ درصد بود.

گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که بیش از نیمی از افراد دچار کمبود غذا یعنی حدود ۴۱۸ میلیون نفر در آسیا زندگی می‌کنند و بیش از یک‌سوم یعنی حدود ۲۸۲ میلیون نفر ساکن قاره آفریقا هستند. همچنین با نسبت کمتری در آمریکای لاتین حدود ۶۰ میلیون نفر سوء‌تغذیه دارند. با این همه شدیدترین نرخ گرسنگی در جهان در قاره آفریقا ثبت شده به‌طوری‌که ۲۱ درصد جمعیت این قاره از گرسنگی رنج می‌برند.

پنج آژانس زیرمجموعه سازمان ملل در گزارش خود با بیان اینکه نتایج ارزیابی‌های سال ۲۰۲۰ غم‌انگیز بود، اعلام کرده‌اند که بیش از ۲.۳ میلیارد نفر در دنیا از دسترسی به غذای کافی در طول سال محروم هستند و البته نابرابری‌های جنسیتی این امر را تشدید نیز کرده است به‌ طوری‌ که در سال ۲۰۲۰ در ازای هر ۱۰ مرد که سوءتغذیه دارند ۱۱ زن از امنیت غذایی محروم هستند.

این گزارش در ادامه، کودکان را قربانیان اصلی گرسنگی در جهان دانسته است چراکه در سال ۲۰۲۰ قد بیش از ۱۴۹ میلیون کودک زیر پنج سال به دلیل نداشتن امنیت غذایی رشد مناسب نکرده است. همچنین بیش از ۴۵ میلیون نفر لاغری و حدود ۳۹ میلیون نفر چاقی مفرط دارند.

این گزارش می‌افزاید که حدود سه میلیارد نفر شامل کودکان و افراد بزرگسال به دلیل هزینه‌های گزاف مواد غذایی، نتوانستند رژیم غذایی مناسب داشته باشند و یک‌سوم زنان در سن باروری از کم‌خونی رنج می‌برند. همه این‌ها در حالی است که همه‌گیری، رکود بی‌رحمانه‌ای را ایجاد کرده و همه تلاش‌های جهانی را برای پایان دادن به گرسنگی با تأخیر مواجه کرده است.

این وضعیت در کشورهایی که وضعیت آب و هوایی مناسب ندارند یا با مشکلات اقتصادی و نابرابری جنسیتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، وخیم‌تر است.

سازمان ملل تخمین زده است که با وجود همه تلاش‌ها تا سال ۲۰۳۰ همچنان حدود ۶۶۰ میلیون گرسنه در جهان وجود داشته باشند.

پنج آژانس سازمان ملل در انتهای گزارش خود با ترسیم راهکارهای شش‌گانه «مسیر تحول» از کشورهای جهان خواسته‌اند که با اقدامات بشردوستانه، توسعه صلح در مناطق درگیر، بیمه، تقویت تاب‌آوری افراد آسیب‌پذیر، بهبود مشکلات اقتصادی، کاهش هزینه غذاهای مغذی، مداخله در زنجیره‌های تأمین غذایی، مقابله با فقر و نابرابری‌های ساختاری، امکان ایجاد تحول و پایان دادن به گرسنگی را سرعت ببخشند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت،‌ در این گزارش همچنین با اشاره به ضرورت توانمندسازی زنان و جوان تأکید شده است که یا جهان اکنون برای رفع گرسنگی اقدام می‌کند یا مدت‌ها پس از پایان همه‌گیری نیز با پیامدهای فزاینده گرسنگی درگیر خواهد بود.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید