در گزارش دفاعی که به تایید دولت «یوشیهیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن رسیده است، از چین به عنوان نگرانی عمده امنیت ملی ژاپن یاد شده است.

ابراز نگرانی ژاپن از فعالیت‌های چین در تایوان

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از رویترز نوشت: دولت ژاپن با به چالش کشیدن حاکمیت چین در گزارش دفاعی سالانه این کشور مدعی شد که افزایش تنش های نظامی پیرامون تایوان به همراه رقابت اقتصادی و فناوری بین چین و آمریکا صلح و ثبات در شرق آسیا را تهدید می کند چرا که موازنه قدرت منطقه به نفع پکن جا به جا می شود.

گزارش سالانه در بخش جدیدی درباره تایوان مدعی شده است: ضروری است که بیش از هر زمانی به وضعیت (کنونی) با نگاهی بحرانی توجه داشته باشیم.

این گزارش در ادامه با اشاره به جدال آمریکا با چین می افزاید: مخصوصا رقابت در حوزه های فناوری که احتمال شدیدتر شدن آن هست.

گزارش دفاعی که به تایید دولت «یوشیهیده سوگا» نخست وزیر ژاپن رسیده است، از چین به عنوان نگرانی عمده امنیت ملی ژاپن یاد کرده است.

فعالیت های اخیر چین در دفاع از حق حاکمیت پکن بر تایوان و مناطق اطراف آن بهانه ای به دست توکیو برای نگرانی داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیشتر در همین رابطه «تارو آسو» معاون نخست وزیر ژاپن در سخنانی با نقض منشور ملل متحد در لزوم پرهیز از دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل گفته بود که توکیو و واشنگتن در صورت بروز مشکل اساسی باید با یکدیگر از تایوان دفاع کنند!

وی در ادامه ادعا کرده بود که حمله احتمالی چین به تایوان می تواند به عنوان یک تهدید برای بقای ژاپن تلقی شود و این چیزی است که به ژاپن اجازه استفاده از حق دفاع از خود را می‌دهد!

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اظهارات معاون نخست‌وزیر ژاپن درباره تایوان را محکوم کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در خصوص سخنان تارو آسو گفته بود که اظهارات این مقام ژاپنی به اساس سیاسی روابط چین و ژاپن لطمه می زند.

ژائو در این باره اضافه کرده بود: احدی نباید عزم راسخ، اراده محکم و توان سهمگین مردم چین در قبال حق حاکمیت ملی را دستکم بگیرد.

چین همواره به آمریکا و متحدانش درباره خط قرمز خود مبنی بر لزوم احترام به اصل چینِ واحد که مستلزم عدم تحریک جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابعه شامل تایوان، هنگ کنگ، ماکائو و تبت است؛ هشدار داده است، اما دولت آمریکا در سال های اخیر و با دنبال کردن سیاست «ایندوپاسیفیک» به بهانه های مختلف حضور خود را در شرق آسیا و حوزه پیرامونی چین پررنگ کرده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید