ویدیوی درگیری بین نوجوانان و قمه کشی دختری به نام هلیا علاوه بر فعال سازی هشتگ برای هلیا، کاربران وفعالان اجتماعی را به بحث درباره آن وا داشته است.

واکنش اینستاگرامی هلیا دختر ده هشتادی که در اصفهان اقدام به قمه‌کشی کرد | دعوا سر دوست پسر من بود؛ آنقدر نگید بچه ام!/ عکس

به گزارش سلام نو، چند روزی است ویدیویی از دعوای چند دختر نوجوان منتشر می‌شود که در آن دختران کم سن وسال با یکدیگر درگیر می‌شوند و در درگیری علاوه بر اینکه فحش‌های رکیک و ناسزا به یکدیگر می‌گویند، یکی از دختران ظاهرا نامش «هیا» است قمه‌ای را از لباسش بیرون می‌آورد و برای دیگران خط و نشان می‌کشد. این ویدئو بازتاب وسیعی داشته است و فعالان و مددکاران اجتماعی به آن واکنش نشان دادند. 

پس از بازتاب وسیع ویدئو علی اصفهانی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در واکنش به انتشار اصفهانی ضمن اشاره به صدور دستور جهت شناسایی و تشکیل پرونده شخصیت و مددکاری اجتماعی برای افراد خاطی بر ضرورت بررسی روان شناسی و جامعه‌شناختی برخی رفتارهای هنجارشکنانه تاکید کرد.

او گفت: «ناهنجاری‌های اجتماعی در غفلت خانواده‌ها و نهادهای متولی فرهنگی به صورت جدی نوجوانان را در معرض تهدید قرار داده است.» 

اصفهانی در عین حال از خانواده‌ها نیز خواست تا به این نکته مهم نیز توجه کنند که عواقب ناشی از عدم نظارت و تقلید برخی حرکات یا دسترسی به سلاح سرد می‌تواند جبران ناپذیر باشد و خشونت و حتی قتل را به کانون خانواده‌ها بکشاند.

واکنش اینستاگرامی هلیا دختر ده هشتادی که در اصفهان اقدام به قمه‌کشی کرد + دلیل / عکس

چرا هلیا قمه کشید؟ 

در همین رابطه سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی و مدرس دانشگاه در گفتگویی درباره ریشه های این رفتار توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: «اگرچه حتماً لازم است که وضعیت خانوادگی، سلامت روان و وابستگی این فرد به مواد مخدر بررسی شود، ولی در کل نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که ظهور و بروز این رفتارها یک «نشانه» است؛ نشانه و پیامی که این کلیپ به ما می‌دهد این است که حال بچه‌های ما خوب نیست. مختص این اتفاق هم نیست، چون هر از چند گاهی شاهد چنین حوادث و اتفاقاتی هستیم و این بار اول نیست، بار آخر هم نیست.»

پرسش اصلی رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران این است که ما چقدر روی سواد سلامت روانی و مهارت‌های تاب آوری و ارتباطی کار کردیم؟ او تاکید کرد: «بخشی از این رفتارها ناشی از ضعف در این حوزه‌هاست که در قالب خشونت خودش را نشان می‌دهد.  نکته دیگر که سالهاست درباره آن کار نکردیم، نادیده گرفتن سواد اجتماعی در برنامه‌ریزی آموزشی ماست.»

به اعتقاد موسوی چلک، "چنین اتفاقاتی مدت‌ها قبل در زیرپوست زیر افتاده بوده و الان عیان شده است"، او ادامه داد: «ما مدت‌های مدیدی بود که نمی‌خواستیم واقعیت‌هایی از این دست را بپذیریم. نمایش چنین اتفاقاتی نشان می‌دهد که باید آن‌ها را بپذیریم و جدی شان بگیریم.»

این مددکار اجتماعی در پایان اضافه کرد: «بحث جرائم اجتماعی در میان نوجوانان زیر ۱۸ سال و همچنین در میان زنان موضوعاتی هستند که باید جدی شان بگیریم و به آن‌ها بیشتر توجه کنیم. شرایط اقتصادی و فشاری که روی خانواده هاست، اطلاعاتی که شبکه‌های اجتماعی بدون هیچ حریمی به افراد می‌دهند و فاصله عاطفی میان افراد خانواده همگی باعث شده که افراد به شکل‌های دیگری به فکر ابراز وجود کنند. ضمن اینکه در دوران کرونا فرصت تخلیه هیجانات برای نوجوانان کمتر شده است بنابراین تخلیه هیجانات به شکل دیگری در جامعه اتفاق می‌افتد.»

واکنش کاربران

قمه کشی آن هم توسط نوجوانی که درک درستی از خشونت ندارد، باعث شده تا کاربران با فعال سازی هشتگ هلیا (نام دختر قمه کش) در توئیتر، نظرات خود را در این باره مطرح کنند. 

یک پژوهشگر اجتماعی در واکنش به قمه کشی هلیا در توئیتر نوشت: «نسل بعد از انقلاب شده‌ایم پدران و مادران #هلیا و امثال هلیا. نسل محافظت شده‌ای که کمتر می‌شناسیمش. نسل ما نسل ارزوهای بزرگ والدینمان بود. فرزندان انقلابی که باید تک تک اجزایمان با ارمان‌های ویژه روز و روزگارش ساخته می‌شد. هرانچه ارزش مادی ضدارزش بود و هرچه فرامادی بود ارزشمند.»

وحید یامین پور مجری صداوسیما هم در توئیتی با اشاره به ماجرا نوشته است»: «بخواب هلیا، دیر است. دود، دیدگانت را آزار می‌دهد. دیگر نگاه هیچ‌کس بخار پنجره‌ات را پاک نخواهدکرد. " هلیا، معشوقه‌ی راوی رمان "بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم" اثر نادر ابراهیمی است. نقل است که نادر "هلیا" را از به‌هم ریختن حروف کلمه "الهی" ساخته. از دیدن کلیپ هنوز وحشت‌زده‌ام.»

در این میان برخی از کاربران تربیت والدین را مقصر دانسته و گفته اند «واقعا تربیت و خانواده مهم‌ترین بخش زندگیه. هلیا رو خودمون قمه دادیم دستش وقتی به جای تحصیل، عشق سالم و ازدواج، گفتیم هرجا دوسداری برو هرکاری دلت میخواد بکن جوونی کن آزاد باش.»

عده‌ای از فعالان اجتماعی هم خواستار پاک کردن ویدیوی وایرال شده از هلیا هستند. این دسته کاربران معتقدند که هلیا در سنی با روحیه‌ای شکننده قرار دارد که با دست به دست شدن دعوایش ممکن است به آینده و افکار او لطمه وارد شود.  

تعدادی از کاربران هم گفته اند با انتشار این نوع کلیپ ها، برای نوجوانان دیگر هم الگو سازی می شود و این افراد کم سن وسال هم پا در مسیر هلیا گذاشته و هزاران هلیای قمه کش ساخته خواهد شد. 

کد خبرنگار: ۱۵
۲۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • سید IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    21 19
    بسمه تعالی راست میگویدبچه نیست،بایدالان 5شکم زاییده باشد،نسل بعدی چه خواهدشد،ایشان بایدبرخورد قانونی وقاطع شود،روح جامعه مریض است ،اموزش وپرورش مسئول است ،فرهنگیان ودستگاه فرهنگ سازی اسلامی مریض ومسئول است به خودبیایید،دیرشده است
    • مهرسا IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      6 1
      اوووو بابا چخبره فقط 16 سالش بود پنج شکم؟
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      8 6
      همه چیز از افرادی مثل شما شروع میشه. دخترا رو همین طوری میبینید که بر اثر فشار های روحی اینقدر آزادی میخوان و این جوری میشن. مگه فقط مردا حق راحتی دارن؟ زن ها باید کل زندگی و جوانی خودشونو صرف بچه داری و پخت و پز کنن؟ یعنی چی که توی این سن حساس باید پنج شکم زاییده باشه. ؟؟؟ دخترا هم حق دارن زندگی کنن اونا هم بنده های خدا هستند اونا حق دارن که به هدفاشون برسن، شاد باشندو... ولی به این معنی نیست که به سلامت جامعه اسیب بزنن و کار های نادرستی ککنند. من نمیگم این کار هلیا درسته ولی طرز فکر شما از این کا هلیا زشت تره!
  • حمید کلباسی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    24 4
    با توجه به اینکه هلیا گفته اینقدر نگوئید من بچه ام ؛ می خواسته با انجام یک کار غیر عادی و دهان پر کن ؛ بچه نبودنش را ثابت کند . تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان کم سن و سال مانند آب بندی ماشین صفر کیلومتر می باشد و نیازمند نرمش و آرامش و تدبیر و تدبر است .
  • جوانان IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    35 28
    حکم را برایش صادر کنید وگرنه همه گیر میشود بچه هم که نیست سنگین ترین مجازات را اعمال نمائید
    • امیر SG ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      9 1
      الان مثلا با مجازات کردن چی میشه؟ اون دختر تربیت میشه؟؟ یا سلامت جامعه ببشتر میشه؟؟ یا عقده ها و عقاید زنگ زده شما اروم میشن؟؟ واقعا جای تاسف بسیار زادی داره که با وجود این همه پیشرفت علمی و تحول فکری هنوزم انسان هایی مثل شما هستن که همچین طرز فکریو داشته باشن
  • محمود خطیبی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 0
    متولی اصلی تربیت فرزند کانون خانواده هست پس باید ریشه این ناهنجاری را در خانواده و پدرو مادر این خانوم جستجوگر کرد
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    4 3
    خاک برسر والدین هلیا....... که حواسشون به دخترشون نیست.... یه دخترنوجوان را ها کردند بحال خودش،
  • نفس US ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 6
    خخخخخ دمتون گرم خیلی خندیدم
  • عرب IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 1
    سلام عزیزان من حکم صادرکننده که نشدکاربایددیدکه مشکل ازکجاست این یک نوع بیماره باید درمان روانشناسی اجتماعی کرد
  • صادق IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    3 1
    حکم رو صادر کنید اگه نکنید امسال اون میگن ک چون به اون کاری نداشتن ماهم انجام بدیم کاری ندارن
  • Zahra IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    11 2
    به نظر من اولین چیزی ک مهمه تربیت خوانوادست... درسته هلیا مقصره ولی اگه خوانواده اون درست تربیتش کنن اینجور نمیشه.. قمه رو قمه کش میده دستش و هلیا وقتی نتونسته خشم خودشو کنترل کنه قمه رو در میاره بدون توجه ب اینکه ممکنه بیشتر عصبانی بشه و کار دست بقیه بده... اون یکی دختره ک باهاش درگیر میشه هم هلیا رو هل میده و اگه که هلیا سرش محکم خورده بود به زمین و... کاش یکم به عواقب کارمون فکر کنیم... نمیگم دخترا نباید آزاد باشن..چرا باید آزادی باشه ولی به طور احسنت...همین آزادی زیاد ک خانواده میده موجب این چیز ها میشه..خواهشا به نوجوان ها انقدر گیر ندید ک بیرون نرو بزار بره ولی اول تربیت ما باعث میشه ک وقتی میره بیرون این اتفاقا نیفته.. وگرنه چه معنی داره دختر قمه بکشه؟!
    • سلین IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      3 0
      احسنت به طرز فکر درستت
  • Diana IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    5 0
    تربیت خونوادشو نشون داد
  • بهار IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    3 0
    قابل توجه افرادی که میگن جامعه باید آزاد باشه..ممکن بود هلیا با قمش ده نفرو بکشه
    • Reyhan IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      0 0
      چرا همه انگشت های اتهام به سمت اون بدبخت گرفته شده؟درسته قمه کشی کار خوبی نیس .ولی هلیام از قمه اش استفاده نکرد ،با وجود اینکه مونا با کل دوستاش اومده بود ولی هلیا تنها،کتک خورد حتا ممکن بود سرش به جدول برخورد کنه و تمام!ولی بازم از قمش استفادع نکرد
  • . IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    آدرس پیج اش را کسی داره بفرسته
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 0
    هلیا کیه؟ یه جغله قداره کش با آی کیو پایین . عمو برو جای شلوارک شلوار بپوش بعد بگو بچه نیستم! کسی با چاقو کشی بزرگ نشده
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    با مجازات سنگینی ک به گفته‌ی خودش که بچه نیست میتونید جلوی خیلی از هلیاهای دیگه رو بگیرین وگرنه منتظر هلیاهای بعدی باشید. هلیا با مجازات به خودش نمیاد ولی میشه آیینه عبرت برای دیگران اما متاسفانه به حکم کلاسهای آموزشی بسنده شده و منتظر هلیا‌های بعدی هستیم
  • m IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    مشکل از خانواده هاست اگه ازادی به دخترا میدادن اینطوری نمیشد اگه هی تو سرشون نمیزدن که این کارو نکن اون کارو نکن تو دختری یا تو بچه ای...اینطوری نمیشد اگه فرق بین جنسیتا نمیزاشتن اگه با افکار قدیمی و ازار دهندشون دخترارو وادار به کاری نمیکردن هیچ دختری نمیخواست پسر باشه هیچ دختری قمه نمیکشید چون از اول به دخترا گفتن چون تو دختری نباید اینکارو کنی چون تو دختری این کار زشته این پوشش زشته اگه هی جنسیتشونو نمیکوبیدن تو سرشون هیچ دختری از دختر بودن خودش ناراضی نبود. (مشکل از افکار خانواده هاست)
  • حشمت IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    0 0
    تمام این دخترا که تو فیلم هستن سر جمع یه شاهی ارزش ندارن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید