ارتش چین در بیانیه‌ای از بیرون کردن یک ناو جنگی آمریکا که به طور غیرقانونی وارد آبهای چین در نزدیکی جزایر پاراسل شده بود، خبر داد.

ناو جنگی آمریکا از دریای چین جنوبی بیرون رانده شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از شینهوا، فرماندهی شاخه جنوبی ارتش آزادیبخش خلق چین روز دوشنبه در این بیانیه آورده است: ناو "یو اس اس بنفلد" بدون هماهنگی و اجازه دولت چین وارد آب های پاراسل شد و به طور جدی حاکمیت چین را نقض و ثبات دریای جنوبی را تضعیف کرد.

ارتش چین در ادامه این بیانیه از ایالات متحده خواست فوراً دست از چنین اقدامات تحریک آمیزی بردارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا هم روز گذشته /یکشنبه/ نیز در بیانیه ای گفته بود آزادی دریاها یک منافع "پایدار" برای همه ملت ها است. امریکا تردد از تنگه تایوان را حق خود می داند.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است.

آمریکا در ماه های گذشته چندین رزمناو جنگی به این منطقه اعزام کرده بود که با واکنش تند پکن مواجه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در تازه ترین واکنش به دخالت آمریکا در دریای جنوبی چین گفته بود که این دریا ایالت هاوایی آمریکا نیست که در آن دخالت می کند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید