فزونی با اشاره به سایه سنگین سیاست بر سر اقتصاد گفت: متاسفانه در ایران، برخلاف تمام دنیا، سیاست بر اقتصاد حاکم است، این در حالی است که در دنیا اقتصاد بر سیاست حاکم است.

برای هر گونه اقدام اقتصادی تا تعیین وزرا و معاونین‌شان صبر کنید / در ایران برخلاف تمام دنیا اقتصاد از سیاست تاثیر می‌پذیرد

سلام نو سرویس اقتصادی: هر چند اعضای تیم اقتصادی ابراهیم رییسی هنوز مشخص نشده‌اند، اما اتاق فکر او کم‌وبیش مشخص شده است و چهره‌هایی چون فرهاد رهبر در راس این اتاق فکر قرار دارد.

با وجود این فرهاد فزونی، عضو سابق هیئت نمایندگان اتاق تهران به سلام نو می‌گوید که تا مشخص نشدن قطعی وزار و معاونان آن‌ها نمی‌توان تحلیل مشخصی از رویکرد اقتصادی دولت رییسی ارائه داد.

وی با اشاره به لیست‌های بسیاری از که وزاری دولت آینده منتشر می‌شود گفت: یک عده زیادی برای این که دوستان و نزدیکانشان وزیر شوند لیست تولید و منتشر می‌کنند و نزدیکان خود را به عنوان وزیر دولت آینده معرفی می‌کنند. در نتیجه نباید به این مسائل اهمیتی داد.

این فعال اقتصادی با انتقاد از تاثیر زیاد تغییر افراد بر سیاست‌های کلی کشور گفت: ما یک مشکلی داریم و آن این است که بسیاری از اتفاقاتی که در کشور ما می‌افتد وابسته به اشخاص است نه سیاست‌های کلی که مصوب و مشخص شده باشد. شما به همین وزارت بهداشت نگاه کنید. هر کسی از راه می‌رسد یک اطلاعیه و خبر درباره کرونا و واکسیناسیون می‌دهد. متاسفانه رسم مملکت ما است که با تغییر فرد تا پایین‌ترین رده افراد جابه‌جا می‌شوند و سیاست‌ها نیز به طور کلی عوض می‌شود.

وی با اشاره به ثبات سیاست‌های کلان در کشورهای دیگر گفت: به آمریکا نگاه کنید. حرف‌هایی که آقای ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا زد همین امروز توسط آقای بایدن پیگیری می‌شود، آقای بایدنی که شخصیت، عملکرد و حزبش صد در صد با ترامپ مخالف است. تفاوت این جا است که ترامپ رنگ قرمز و بایدن رنگ آبی را برای سیاست‌ها استفاده می‌کردند.

فزونی ادامه داد: به معنای دقیق‌تر ترامپ خشونت بیشتری در در رسیدن به اهدافش داشت و بایدن با پنبه سر می‌برد. بنا بر این سیاست‌های کلی ایالات متحده آمریکا حتی با رفتن ترامپ و آمدن بایدن هم تا حد زیادی تغییر نکرده است، هر چند بخش اندکی نیز تغییراتی داشت، اما این باعث نشده تا سیاست‌های کلی آمریکا زیر و رو شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به سایه سنگین سیاست بر سر اقتصاد گفت: متاسفانه در ایران، برخلاف تمام دنیا، سیاست بر اقتصاد حاکم است، این در حالی است که در دنیا اقتصاد بر سیاست حاکم است. اقتصاد است که به چین کمونیست می‌گوید مرزهایت را باز کن و سرمایه‌گذاری خارجی جذب کن. همین سیاست در کشورهای غربی ضد کمونیست هم جاری است. این یعنی همه کشورها در جهت منافع اقتصادی خود حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به کوتاه مدت بودن سیاست‌های کلان در ایران گفت: ما هر روز اینجا در انتظار این هستیم که ببینیم انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر چگونه می‌شود. چه وزیر، وکیل یا شهرداری انتخاب می‌شود. در ایران با یک انتخابات همه چیز می‌تواند تغییر کند. یک شهردار کف‌پوش پیاده‌رو ولیعصر را عوض می‌کند و شهرداری دیگر از مسیر دوچرخه سواری حرف می‌زند، مسیری که امروز بیشتر گذرگاه موتوری‌ها شده است.

فزونی در پاسخ به این پرسش که جوانان در این فضا چگونه می‌توانند وارد تجارت شوند گفت: در چنین فضایی نمی‌توان آینده را تصویر کرد، مگر اینکه کسی اطلاعات خاصی از محافل خاص داشته باشد و بفهمد که چگونه و کجا سرمایه‌گذاری کند. کسانی که چنین اطلاعاتی ندارند، به خصوص جوانان که دنبال ورود به فضای کسب‌وکار هستند بهتر است صبر کنند تا وضعیت کشور کمی مشخص شود و ببینند چه اتفاقی میفتد.

وی ادامه داد: با تمام این‌ها حتی بعد از این مدت هم من توصیه می‌کنم جوانان سراغ تجارت و کسب‌وکارهایی بروند که با سیاست کاری ندارد و کمترین تاثیر را از متغیرهای سیاسی می‌پذیرد و از نوسان‌های عوامل سیاسی دورتر است.

این فعال اقتصادی در انتها هر گونه تحلیل و تصمیم‌گیری جدی را به پس از مشخص شدن وزرای دولت جدید موکول کرد گفت: ما برای تحلیل درست و تصمیم‌گیری درباره آینده اقتصاد ایران باید صبر کنیم تا حداقل وزار و معاونان آنان مشخص شوند. شما نگاه کنید تنها یک وزیر کشور می‌توان سی و یک استاندار تعیین کند که هر کدام در استان خود اختیارات بسیار زیادی دارند. همین یک نمونه نشان می‌دهد که باید برای تحلیل و تصمیم‌گیری کمی صبر کنیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید