جزئیات طرح ممنوعیت حضور حیوانات خانگی در فضای بازی بوستان‌ها تشریح شد.

جزییات طرح ممنوعیت حضور حیوانات خانگی در فضای بازی بوستان‌ها در تهران

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، درباره تصویب طرح جداسازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستان‌های شهر تهران گفت: حدود سه ماه پیش بود که این طرح پس از بررسی نظرات کارشناسان و سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه حقوق حیوانات تهیه و تدوین شد و در نوبت طرح در جلسه علنی شورای شهر تهران قرار گرفت که سرانجام در جلسه روز یکشنبه ۲۰ تیرماه یک فوریت آن با موافقت اکثریت اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید که امیدوارم به زودی جزئیات آن نیز به تصویب برسد. 

نظری با بیان اینکه این طرح با امضای چند تن از اعضای شورای شهر از جمله بنده و خانم‌ها ناهید خداکرمی، زهرا نژادبهرام و آقایان محمدجوادحق‌شناس، احمد مسجدجامعی، آرش میلانی، علی اعطا، مجید فراهانی، محمد علیخانی و افشین حبیب‌زاده اعلام وصول شد، اظهار کرد: این طرح با استناد به قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، شهردوستدار کودک و قانون شهرداری‌ها تدوین و نگارش شده است. 

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره هدف از نگارش این طرح گفت: یکی از مطالبات مردمی ساماندهی موضوع حضور حیوانات خانگی در پارک‌ها و بوستان‌ها بود و ما شاهد آن بودیم که شهروندان مطالبات زیادی در این خصوص داشتند. اما متاسفانه هیچ قانون و مقرره‌ای در این خصوص وجود نداشت و شاهد یک نوع بلاتکلیفی در این خصوص بودیم. به طوری که در تمام بوستان‌ها شاهد حضور افراد با حیوانات خانگی بودیم و همین بلاتکلیفی نیز سلامت جسمی و روحی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داده بود. این موضوع در مواردی حتی موجب تنش بین شهروندان نیز شده بود. 

او ادامه داد: این طرح نیز در همین راستا تصویب شد و با توجه به اینکه کودکان عمدتا در زمین‌های بازی پارک‌ها حضور دارند، در این طرح تاکید شد تا از ورود حیوانات خانگی به دلایل بهداشتی و نیز امکان وحشت برخی از کودکان و حفاظت از آنان جلوگیری شود و در عین حال تاکید شد تا در دیگر نقاط پارک‌ها و بوستان‌ها نیز این حیوانات به شرط همراهی و نظارت صاحبان خود امکان حضور پیدا کنند.

نظری افزود: از طرف دیگر این طرح صاحبان حیوانات خانگی را نیز در برابر بهداشت محیط پاسخگو و مسئول کرده است. به طوری که ما بارها شاهد آن بودیم و شهروندان نیز اعتراض‌های زیادی در این خصوص داشتند که دفع فضولات این حیوانات در محیط‌های عمومی باعث آزار آنان شده است، اما با این طرح صاحبان این حیوانات ملزم به جمع آوری فضولات هستند. 

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره اینکه  حیوان خانگی شامل چه حیواناتی می‌شود، اظهار کرد: در این طرح این موضوع نیز تعریف و اعلام شده که منظور از حیوانات خانگی، حیواناتی است که به طور عرفی و سنتی به عنوان حیوان خانگی تعریف می‌شوند. اتفاقا در این طرح نیز برای نخستین بار مفهوم حیوان خانگی تعریف شده و امکان تفکیک این حیوانات از دیگر حیوانات وحشی و همچنین حیوانات بلاصاحب ایجاد شده است. 

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران ملزم شده تا فضاها و امکانات بهداشتی لازم را در بوستان‌ها و پارک‌ها فراهم کند، اظهار کرد: این طرح به یک سردرگمی و درگیری چندین‌ساله در مورد حضور حیوانات در پارک‌ها و بوستان‌ها و نیز وظایف صاحبان و مالکان آن‌ها پاسخ خواهد داد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید