قیلاوی‌زاده با اشاره به اینکه ورود به کسب‌وکارهای حوزه کشاورزی با استقبال همگانی مواجه است گفت: ۹۰ درصد کسانی که برای راه اندازی کسب و کار به من مراجعه می‌کنند در رشته‌هایی مثل برق، الکترونیک و به طور کلی رشته‌های فنی تحصیل کرده‌اند.

تب کسب و کارهای کشاورزی مثبت و باعث آبادانی کشور است / از کارتن خواب تا تاجر توانستند کسب و کار خود را در حوزه کشاورزی داشته باشند

سلام نو سرویس اقتصادی: کشاورزی و پرورش گل و گیاه سال‌ها است که از رشته‌های محبوب کسانی است که دوست دارند گامی را در راه اندازی کسب و کار شخصی بردارند. هنوز زمان چندانی از تب پرورش قارچ در اتاق خواب‌ها نگذشته است و پرورش زعفران در فضاهای کوچک هنوز طرفدار دارد.

اما آیا ورود به حوزه کسب و کارهای کشاورزی به همین سادگی است که به نظر می‌رسد؟ آیا هر کسی، به خصوص جوانانی که تحصیلاتی در این حوزه ندارند، می‌توانند یک کسب و کار کشاورزی راه اندازی کنند؟

سلام نو برای پاسخ به این پرسش با دکتر اردلان قیلاوی زاده (Ardalan ghilavizadeh) گفت‌وگو کرد. قیلاوی زاده مشاور و راهنمای راه اندازی بیش از ۳۰۰۰ کسب و کار در حوزه کشاورزی بوده است و تجربیات ملموس و واقعی در این حوزه دارد. وی همچنین ناظر و مسئول تایید صلاحیت کل کارخانجات قارچ استان تهران، مدرس دانشگاه، عضو شورای پژوهش و استاندارد و مربی رسمی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است.

قیلاوی‌زاده با اشاره به اینکه ورود به کسب‌وکارهای حوزه کشاورزی با استقبال همگانی مواجه است گفت: ۹۰ درصد کسانی که برای راه اندازی کسب و کار به من مراجعه می‌کنند در رشته‌هایی مثل برق، الکترونیک و به طور کلی رشته‌های فنی تحصیل کرده‌اند. از نظر سنی نیز گروه‌های سنی مختلفی دنبال راه اندازی کسب و کار هستند. پارسال در اوایل تیر ماه نیز نوجوان ۱۷ ساله‌ای به من مراجعه کرد که دنبال پرورش قارچ بود و نزدیک کنکور به طور همزمان نگران کنکور و برداشت قارچ بود و البته در جفتش هم موفق بود.

وی در ارزیابی تب ورود به کسب و کارهای حوزه کشاورزی گفت: تب کسب‌وکار به خصوص در حوزه‌هایی مرتبط با کشاورزی و گل‌وگیاه همیشه وجود داشته که به باور من تب ارزشمندی است و در صورت هدایت درست می‌تواند کشور را آباد کند و نباید از این تب ترسید.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا چنین علاقه‌ای به خصوص برای جوانان و نوجوان بد است، گفت: نه! این علاقه اصلا منفی نیست. من خیلی از پدر و مادرها را دیدم که با ورود فرزندشان به این حوزه مخالف بودند ولی حالا فرزند ۵ برابر پدر و مادر درآمد دارد. کشاورزی در بدترین شرایط اقتصاد و در بدترین زمین‌ها بازده دارد و سود رسان است.

وی ادامه داد: امروز می‌توان با ۲۰ متر زمین زعفران پرورش داد یا با ۱۵ متر فضا می‌توان زالو پرورش داد و تا ماهی هفت میلیون تومان درآمد داشت! در صورت ورود درست به این حوزه هر کسی می‌تواند سود مناسبی کسب کند.

قیلاوی زاده در پاسخ به این پرسش که یک جوان با ۵ تا ۱۰ میلیون تومان سرمایه و فضای اتاق، بالکن یا باغچه‌اش چه گزینه‌ای در اختیارش است، گفت: وقتی می‌خواهیم به کسی پیشنهاد بدهیم که در چه حوزه‌ای فعالیت کند، مهم‌ترین عامل تعیین کننده بحث فضای در اختیار او است. یکی از کارآموزان ۱۶ ساله من فضایی ۱۰۰ متری در گرمسار داشت و من به او پیشنهاد دادم که سراغ پرورش قارچ برود. کارآموز دیگری داشتم که پس از ازدواج خواهرش به اندازه ۲۰ متر فضای خالی اتاق او در اختیارش بود. به او گفتم تو نمی‌توانی قارچ تولید کنی ولی می‌توانی زالو پرورش بدهی. به کارآموز دیگری که ۳۰ متر فضا در شهریار داشت پیشنهاد کردم که وارد کار پرورش زعفران شود.

وی ادامه داد: اگر کسی بگوید که اصلا فضای سر بسته ندارد و ۱۰ هکتار زمین باز دارم که هیچ امکاناتی هم ندارد من به او می‌گویم که دنبال پرورش گیاهان دارویی باشد.

این استاد دانشگاه شیوه نگاه به کسب‌ و کارهای کشاورزی را تعیین کننده دانست و گفت: ما باید پیش از ورود به این حوزه مشخص کنیم بر مبنای علاقه وارد می‌شویم یا سود؛ اگر دنبال سود بیشتر باشیم دیگر نباید دنبال انتخاب یک پروژه خاص باشیم بلکه باید متناسب با پول و فضایی که داریم یک پروژه را راه‌اندازی کنیم. تمام تلاش ما این است که پروژه‌ها را متناسب با مقدورات متقاضیان و از راه علمی راه اندازی کنیم تا سرمایه مردم آسیب نبیند.

تب کسب و کارهای کشاورزی مثبت و باعث آبادانی کشور است / از کارتن خواب تا تاجر توانستند کسب و کار خود را در حوزه کشاورزی داشته باشند

وی در واکنش به این سوال که آیا شده کسی را از ورود به کسب و کارهای کشاورزی منع کند یا خیر گفت: من تا امروز بیش از ۳ هزار واحد کشاوزی راه اندازی کردم و در این ۳ هزار واحد از کارتن خواب تا تاجرهای بزرگ وجود داشتند و من از همه این‌ها پشتیبانی کردم. ما به همه می‌گوییم که ضرورتی ندارد شما لیسانس یا اصلا تحصیلات مرتبط داشته باشید، هرچند لیسانس کشاورزی زمینه خوبی خواهد بود. حتی اگر کسی بی‌سواد باشد ما او را تحقیر نمی‌کنیم و نمی‌گوییم تو نمی‌توانی. حرف و شعار ما در تمام کلاس‌ها این است که آموزش کشاورزی بدون محدودیت و برای هر قشری.

قیلاوی زاده در خصوص چالش‌های کسب‌وکارهای کشاوزی گفت: ورود کورکورانه به هر کاری از جمله کسب‌وکارهای کشاورزی باعث به دام افتادن شما می‌شود. این دام‌ها و اشتباهات شامل مواردی چون اجاره مکان و هزینه سنگین است. ما پیشنهاد نمی‌دهیم کسی مکان اجاره کند چون احتمال شکست در دور اول کار وجود دارد و در صورت عدم اجاره مکان تنها هزینه‌ای اندک بابت شکست پرداخت و پروژه از نو شروع می‌شود. از طرف دیگر پیشنهاد نمی‌دهیم که کسی در گام نخست سرمایه بزرگی وارد این کار کند، مگر کسی که از خودش مطمئن است و علاقه به ریسک دارد.

وی با اشاره به اثر کمتر نوسانات ارزی بر حوزه کسب‌ و کارهای کشاورزی گفت: خوشبختانه این حوزه کمتر از حوزه نوسان ارز متضرر شده و بسیاری از خرید و فروش‌های آن در داخل کشور انجام می‌شود.

این مدرس دانشگاه مهم‌ترین حمایت از علاقه‌مندان ورود به حوزه کشاورزی را آموزش دانست و گفت: مهم‌ترین حمایتی که صورت می‌گیرد آموزش و مشاوره‌ای است که در کشور وجود دارد. ما تلاش می‌کنیم دست داوطلبین را بگیریم و از بی‌راهه رفتن آن‌ها جلوگیری کنیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید