آمریکا به چین هشدار داد که حمله به نیروهای مسلح فیلیپین در دریای چین جنوبی، موجب اجرای پیمان دفاعی مشترک فیلیپین - آمریکا که در سال ۱۹۵۱ به امضا رسیده است، خواهد شد.

هشدار آمریکا به چین درباره حمله به نیروهای فیلیپینی

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: این اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای کتبی به مناسبت پنجمین سالروز صدور حکم دادگاه حکمیت و رد ادعاهای ارضی حداکثری چین در دریای چین جنوبی مطرح میشود.

چین روز جمعه بار دیگر اعلام کرد که این حکم را قبول ندارد.

بلینکن با اشاره به اینکه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا قبلا هم ادعاهای چین در بیشتر بخشهای دریای چین جنوبی را رد کرده بود، گفت: ایالات متحده بار دیگر سیاست ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۰ خود در رابطه با ادعاهای دریایی در دریای چین جنوبی را تکرار میکند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ما همچنین تاکید داریم که حمله مسلحانه به نیروهای مسلح فیلیپین، کشتی‌های دولتی یا هواپیما در دریای چین جنوبی موجب استفاده از تعهدات دفاعی مشترک آمریکا طبق ماده چهارم پیمان دفاعی مشترک آمریکا – فیلیپین متعلق به سال ۱۹۵۱ میشود.

بخشی از ماده چهارم این پیمان تصریح میکند که "هر یک از طرفین که تشخیص بدهد یک حمله مسلحانه در منطقه اقیانوس آرام به هر یک از طرفین برای صلح و امنیت خود خطرناک خواهد بود، اعلام میکند که مطابق با روند قانون اساسی خود برای مقابله با خطرات مشترک اقدام خواهد کرد."

آنتونی بلینکن پیشتر هم به این مطلب اشاره کرده بود، به ویژه در گفتگوی هشت آوریل با وزیر خارجه فیلیپین که وزارت خارجه آمریکا گفت، او "بر قابلیت اجرای این پیمان در دریای چین جنوبی تاکید کرد."

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید