یک کارشناس آموزش و پرورش می‌گوید دولت تصور می‌کند آموزش و پروش کالایی است که باید تولید و فروش آن را به بخش خصوصی و مردم واگذار کند.

آموزش و پروش تبدیل به کالا شده است

ابراهیم سحرخیز معاون پیشین آموزش متوسطه  وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با سلام نو گفت: ما در آموزش و پرورش عمومی، نقص‌هایی داریم و آنگونه که باید روی مهارت های زندگی یا توانمندی دانش آموزان کار نمی‌شود.  

وی ادامه داد: دولت تصور می‌کند آموزش و پروش کالایی است که باید به بخش خصوصی و مردم واگذار کند. آموزش و پروش تبدیل به کالا شده که در نتیجه تعداد دانش آموزان مدارس غیر دولتی از یک میلیون نفر به ۲ میلیون نفر رسیده است. به مدارس دولتی هم می‌گویند اگر بودجه می‌خواهید از مردم پول بگیرید!

معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: آموزش و پرورش یک حقی است که حاکمیت وظیفه دارد این حق را به نحو احسن و با کیفیت بالا به مردم ارائه کند.

سحرخیز در خصوص علت عدم وجود تربیت جنسی و مهارت های زندگی در مدارس ادامه داد:  ارزشیابی آموزش و پرورش کشور ما به جای ارزشیابی پژوهش محور، کنکور محور است.  به همین خاطر دغدغه اصلی عبور از سد کنکور و کسب نمره قبولی در درس ها می‌شود.

وی افزود: بخشی از مشکل هم به این برمی‌گردد که ما در مدارس نیروی توانمند تربیت نکردیم.  واژه معلم شامل همه کسانی می‌شود که مشمول طرح طبقه بندی معلمان هستد یعنی معلم پرورشی، مشاور، معاون، استادکار (هنر) معلم ورزش و ... اما ما معلمان تخصصی در این حیطه ها را تربیت نکردیم.

سحرخیز در رابطه با چگونگی حل این مشکلات اظهار داشت: ما باید یک محتوای متناسب با فرهنگ و آیین کشور خود تنظیم کرده و به شکل علمی و به‌روز در اختیار مشاور مدرسه  و یا اولیا قرار دهیم.

معاون پیشین آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مورد اینکه مساله کنکور راه حل دارد اما نظام آموزشی به درستی به آن نپرداخته گفت ادامه داد: در جامعه ی ما، خانواده ها فکر می‌کنند برای رسیدن به اشتغال و آینده درست باید از مسیر دانشگاه عبور کرد،  اما زمانی که ما جوانان را برای رسیدن به یک شغل مناسب تشویق به کسب مدرک دکترا می‌کنیم، دانشگاه تنها مسیر ورود به اشتغال می‌شود.

وی در خصوص راهکارِ حل مشکل گفت: زمانی که بتوانیم خیالِ ۵۰ درصد از دانش آموزانی که به رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش علاقه دارند را راحت کنیم، دیگر فکر نمی‌کنند که فقط رشته ی تجربی پولساز است. در ادامه هم تا پایانِ متوسطه اول بایستی جدول برنامه درسی، حجم محتوای کتاب های درسی و ارزشیابی را اصلاح کنیم .

سحرخیز در واکنش به نوع تربیت جنسی در مدارس ایران گفت: هرکشوری باید  با توجه به زیست بوم، فرهنگ، سنت و دین خودش به این مسائل بپردازد .  

معاون پیشین آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از مشکلات مدارس در مناطق محروم بیان کرد: سالانه کمتر از ۵/۲ درصد از تولید ناخالص ملی و کمتر از ۱۰ یا ۱۱ درصد از بودجه کشور خرج آموزش و پرورش می‌شود که ۹۰ تا ۹۸ درصدِ این بودجه هم صرف حقوق و هزینه های اجتناب ناپذیر آموزش و پرورش می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به حقوق کم معلمان و عدم کیفیت در امکانات و استفاده از معلم های حق التدریسی به جای تربیت دانشجوی فرهنگیان، طبیعتا در مناطق محروم و حاشیه شهر ها شکاف آموزشی ایجاد می‌شود.

سحرخیز گفت: امیدوارم دولت آینده همانند آقای روحانی به آموزش و پرورش نگاه نکند و شاخص ترین هدف و وظیفه خود را عدالت محوری در این حوزه برگزیند.  

وی در انتها افزود: برای اینکه از نابرابری ها کاسته شود باید نیروهای تواتمند و با استعداد و انگیزه به این شغل ورود کنند، این نیروها حداقل ۴ سال آموزش ببینند، رتبه بندی معلم ها برای رقابت و مسابقه شکل گیرد  و مسائل معیشتی حرکتی رو به جلو داشته باشد. 

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید