این دستگاه‌های برق خوار، سه هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار مگاوات از برق کشور را می بلعند و هنوز هیچ راهی برای مقابله با آن شناسایی نشده است.

ماینر گزارش کنید جایزه بگیرید!

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، لامپ‌های اضافه که حتی برای برگزاری جلسه لازم نیست را خاموش می کنند و پرده را کنار می‌زنند تا از نور بیرون استفاده شود، این روزها برق کمیاب شده است.

عده ای از خاموشی ها جوک و طنز می سازند، عده ای آن را سیاسی می دانند و برخی هم فقط از نبود برق ناله می کنند؛ حقیقتی که این روزها بهت و خاموشی را هر از چند ساعتی مهمان خانه ها و ادارات و بازار می کند و به سرعت برق و چشم بر هم زدنی همه جا در تاریکی مطلق فرو می رود.

یکی از دوستانم چند روز قبل می گفت دختر هشت ساله اش گفته، مامان باز خدا رو شکر که برق میره اگه آب نباشه چیکار کنیم؟

معنای واقعی این صحبت او را چند روز قبل درک کردم که برای خواب بعدازظهر کولر را روی دور کند روشن کردم و به خواب رفتم، در همین حین برق رفته بود و  از شدت گرما بیدار شدم و یک راست به سمت حمام رفتم تا شاید خنک شوم ولی حواسم نبود که آبگرمکن دیواری خانه هم با برق کار می کند و رهاورد این دوش سرد یک سرماخوردگی جانانه تابستانی و تبخال شد.

از خانه ها که بگذریم، کسبه هم امروز از نبود برق گلایه دارند، از آنهایی که کارتخوان‌هایشان با برق کار می کند و شاید کمترین استفاده از برق را دارند تا قصابی ها و نانوایی ها و سوپر مارکت و آرایشگر و خلاصه همه.

چند وقت قبل تصویری در فضای مجازی پخش شد که گفته می شد یکی از نانوایان مریوانی خمیرش را که بر اثر قطع برق خراب شده بود، در اداره برق این شهرستان خالی کرده بود.

بستی ها هم قربانی خاموشی شده اند و فروشنده یکی از سوپرمارکت‌های شهرک بهاران سنندج آن روز کلی گشت تا توانست برای مشتری خود چند بستنی پیدا کند که آب نشده باشد.

قضیه برق به مردم خلاصه نمی شود و گریبان ادارات را هم گرفته است، برای همین بود که ساعت کاری ادارات را تغییر دادند و به ۶:۳۰ صبح آوردند ولی این هم کافی نبود تا جایی که شواری توسعه و برنامه ریزی استان، بیشتر جلسه خود را زیر نور یک یا ۲ لامپ سپری کرد تا برق کم نیاید.

همان جا بود که استاندار کردستان از پیشنهاد تعطیلی چند روزه ادارات برای تامین برق خانگی خبر داد؛ بهمن مرادنیا در آن جلسه اظهار داشت: مدیران متعهد نگذارند که مردم در زمینه برق به مشکل برخورد کنند.

وی گفت: مدیران اجرایی باید الگوی استفاده بهینه از انرژی به ویژه برق باشند و نهایت صرفه جویی را داشته باشند.

استاندار کردستان با بیان اینکه شرایط اصلا خوب نیست تاکید کرد: دستگاه هایی که مولد در اختیار دارند حتماً از آن استفاده کنند تا زندگی مردم دچار مشکل نشود.

استاندار کردستان افزود: قطعی برق همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کسب و کارها هم ممکن است آسیب جدی ببیند و برای همین پیشنهادی که مطرح شده اعمال تعطیلی های چند روزه است.

از فردای آن روز تعطیلی ادارات در پنجشنبه ها تا پایان مرداد تایید شد و به تازگی هم ساعت کار روزانه ادارات به پنج ساعت کاهش یافت.

ماینر گزارش کنید جایزه بگیرید

ماینرها از جمله بلاهای جان برق هستند که برخی بی توجه به نیاز عمومی جامعه و حتی خودشان، جیبشان را از برق پر پول می کنند.

از پاییز سال گذشته به دلیل استفاده غیرمجاز از ماینرها(دستگاه استخراج ارز دیجیتال) مصرف برق کشور بالاتر رفته و این مسئله نیز یکی از دلایل اساسی در کمبود برق بوده است.

این دستگاه‌های برق خوار، سه هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار مگاوات از برق کشور را می بلعند و هنوز هیچ راهی برای مقابله با آن شناسایی نشده است.

شناسایی دستگاه‌های استخراج رمز ارز مشکل است و حالا دیگر مزارع خانگی هم راه اندازی شده و آنگونه که مسوولان شرکت برق استان می گویند: جریمه سنگین ۴۲ میلیارد ریالی تنها برای یکی از این متخلفان هم بازدارنده نبوده است.

قیمت هر دستگاه حدود ۵۰۰ تا سه هزار میلیون ریال است و ظاهرا آنقدر هم درآمد داشته که این جریمه برایش هیچ است و این یعنی یگ جای کار می لنگد و باید به فکر عصایی برای تیر برق‌های برقی بود که بصورت غیرمجاز از آنها رمز ارز استخراج می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان از اسفندماه سال گذشته تاکنون ۷۶۳ دستگاه ماینر غیرمجاز در استان کشف شده که ۲.۳ درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده است.

هیوا لهونیان با بیان اینکه براساس برآوردها در حال حاضر حدود ۵۰ مگاوات مصرف برق استان را ماینرها به خود اختصاص داده اند، افزود: برای جلوگیری از فعالیت آن و کاهش خاموشی‌ها نیازمند همکاری مردم هستیم.

وی با بیان اینکه نمی شود گفت که کدام مناطق استان بیشتر در زمینه استخراج رمزارز فعالیت دارند، اضافه کرد: شاید بخاطر مرزی بودن برخی فکر کنند که شهرهای غربی استان بیشتر درگیر این تخلف هستند در حالیکه در شهرهای شرقی هم مزارعی کشف شده است که به عنوان نمونه در دهگلان در یک فقره ۲۶۴ دستگاه ماینر کشف و ضبط شد.

وی از شناسایی دستگاه‌های ماینر با استفاده از نرم افزارهایی مرتبط خبر داد و افزود: همکاری و تعامل ارزنده مردم را بشدت نیاز داریم و شهروندان می توانند با شماره تلفن ۰۹۳۵۴۰۲۱۷۸۰ تماس گرفته و با گزارش ماینرها پاداش بگیرند.

لهونیان اضافه کرد: به هر فرد به ازای معرفی یک دستگاه ماینر سه میلیون ریال پاداش تعلق می‌گیرد.

سهم ادارات در کاهش خاموشی ها

از اوایل تیرماه بود که برای کاهش مصرف برق، ادارات از ساعت ۶و۳۰ دقیقه صبح کار و فعالیتشان را آغاز کردند، این طرح اگرچه برای عده ای از کارمندان سخت بود و به مذاقشان خوش نیامد ولی باعث شده تا مصرف کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت برق کردستان در این باره اظهار داشت: این طرح باعث شده تا بین هفت تا ۹ مگابایت صرفه جویی شود که اگرچه در ظاهر عدد کمی به نظر می‌رسد ولی همین میزان، برق ۲ محله بزرگ یک شهر بزرگ را تامین می‌کند.

لهونیان معتقد است، تعطیلی پنجشنبه‌ها، کاهش ساعت کاری ادارات و خاموشی مراکز تجاری و تفریحی هم می تواند باز هم به روند کاهش خاموشی ها کمک کند چرا که روزهای آینده گرمتر می شود و ممکن است بازهم در روند خاموشی تاثیرگذار باشد.

 وی با بیان اینکه رصد وکنترل مشترکین برق بصورت روزانه انجام و مشترکین پرمصرف اخطار قطع بار دریافت می‌کنند، اضافه کرد: کمتر از ۱۵ درصد از مشترکین استان پرمصرف هستند و خوش مصرفها سهم بیشتری دارند.

مدیریت برق با مردم

دهه شصتی ها نیمی از کودکی خود را با داستان بابابرقی پای تلویزیون گذراندند، بابایی که با آن کلاه و شلوار زردش همیشه می خواست تا در مصرف برق صرفه جویی کنیم و شعارش این بود: هرگز نشه فراموش لامپ اضافی خاموش.

آن روزها همه دغدغه بابابرقی لامپ اضافی بود و این روزها وسایل سرمایشی، انواع لوازم الکترونیکی و دیگر لوازم برقی پای کار آمده اند تا زندگی بشر راحت شود هر چند این راحتی و رفاه نباید اتمام منابع برای نسل‌های بعدی را در پی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان کاهش خاموشی ها را در گرو مدیریت مصرف برق توسط مردم دانسته و اظهار داشت: مدیریت مصرف برق به مردم بر می‌گردد که اگر در این زمینه همکاری نکنند قطعا شاهد افزایش قطعی‌ها در استان خواهیم بود.

به گفته لهونیان سهمیه میزان قطع برق هر استان روزانه از مرکز اعلام می‌شود و شرکت برق خاموشی‌ها را بصورت عادلانه بین مشترکان تقسیم  می کند.

البته گاهی ممکن است ناعادلانه هم به نظر برسد که در اصل عادلانه است چرا که مراکز درمانی، ایستگاه‌های پمپاژ آب، پستها و مشاغل حساس از این قاعده مستثنی هستند و به همین دلیل مناطق جوار این مراکز نیز با خاموشی روبرو نمی شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان تصریح کرد: گاهی اوقات برنامه‌ریزی خاموشی‌ها که از روز قبل اطلاع رسانی شده است با تغییراتی روبرو می‌شود که این مسئله نیز به دلیل افزایش یا کاهش مصرف مردم اتفاق می افتد و فرصت اطلاع رسانی آنها وجود ندارد.

لهونیان ادامه داد: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته خاموشی‌های شب تا ۱۰ روز آینده به اتمام می‌رسد و خاموشی روز نیز تا ۱۵ شهریور صورت گیرد.

همدستی خشکسالی وگرما به نفع خاموشی

امسال کردستان خشک ترین سال ۵۰ سال اخیر را تجربه کرد وهمین شرایط در کل کشور هم حاکم بود؛ آب پشت سدها کاهش یافت و ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی با کاهش مواجه شدو از سویی با افزایش زودهنگام و غیرمنتظره دمای هوا، محاسبات برقی به هم ریخت چرا که بیش از ۳۰ درصد مصرف برق کشور را در فصل تابستان سیستم‌های سرمایشی به خود اختصاص می‌دهند.

به ازای افزایش هر یک درجه دما، حدود یک هزار مگاوات به مصرف برق کشور افزوده می‌شود و  به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان مصرف برق کشور از ۶۶ هزار مگاوات بالاتر رفته که حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار مگاوات آن مربوط به سیستم‌های سرمایشی است.

کشاورزان بیکار هم زودتر از موعد موتور برق‌های خود را روشن کردند که این مساله به تولید محصولات زراعی کمک کرد ولی نفس‌های برق را به شماره انداخت.

به گفته لهونیان اگر فقط پنج هزار مگاوات مصرف برق کاهش یابد از بحران کمبود برق خارج می‌شویم.

چشممان روشن

آن شب که محله ای از سنندج در خاموشی مطلق فرورفت بعد از مدتها که تجربه خاموشی نداشتم، یاد قدیمها افتادم که هر شب برق‌مان می رفت و ما دور چراغ گردسوز و بعدها هم روشنایی گازی می نشستیم و با سایه دستهایمان روی دیوار شکلک می ساختیم.

برق که می آمد نورش چشممان را می زد وگاهی خواب بودیم و بعد از آمدن برق، پدر به همه اتاقها سر می زد تا لامپی تا صبح روشن نماند.

خیلی وقت بود که چشممان روشن شده و خاموشی اینگونه ما را به روزهای کودکی نبرده بود ولی فرقی که این روزها با گذشته دارد این است که دلخوشی ها کمتر شده است و چون توقع از سطح زندگی بالاتر رفته، انسان ماشینی دیگر وقتی برق می رود با دستش شکلک نمی سازد و بیشتر دهانش تحرک دارد آن هم برای تجزیه و تحلیل‌هایی که هم درست است وهم اشتباه.

به هر حال خاموشی‎‌ها بخشی از زندگی روزمره شده ودلیل آن هر چه باشد باید تحمل کرد ولی هرچه بیشتر صرفه جویی کنیم، زودتر به زندگی عادی بر می گردیم و دوباره چشممان روشن می شود.

میزان مصرف برق در کردستان به طور میانگین در طول روز ۴۵۰ مگاوات و در شب ۵۲۰ مگاوات است. در حال حاضر ۶۸۵ هزار مشترک در بخش‌های مختلف اداری، خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی از خدمات شرکت برق کردستان بهره‌مند هستند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید