وقتی جریان آموزش و پرورش وابسته به موبایل شده، نمی‌توانیم بگوییم استفاده حتی ۳ تا ۴ ساعته از تلفن همراه به خاطر انجام تکالیف،‌ شرکت در امتحان یا وابستگی به این ابزار است. البته که از این موضوع هم به راحتی نمی‌توان عبور کرد.

واکنش آموزش‌وپرورش به انتخاب معلمان متناسب با جنسیت دانش‌آموزان

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اظهارات اخیر عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران و رئیس سابق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مبنی بر اینکه دانش‌آموزان پسر ابتدایی بلوغ جنسی را تجربه می‌کنند، از همین رو باید معلم مرد داشته باشند، گفت: متاسفانه در مساله بلوغ جنسی هیچ آمار و ارقام اطلاعاتی وجود ندارد. البته من گفتگو و ادعایی را در زمینه بلوغ جنسی دانش‌آموزان پسر در مقطع دبستان و ضرورت حضور معلم مرد به جای معلم زن از یک روانشناس در این زمینه دیدم و در حال بررسی منبع آن بودم.

شکوهی تاکید کرد: وقتی به صورت رسمی درباره یک موضوع صحبت می‌کنیم، حتما باید بر اساس داده‌های پژوهشی یا میدانی باشد. در هر صورت ما باید آموزش‌هایی را درباره مراقبت‌های جسمی، بلوغ و ... داشته باشیم که البته موضوعات پایه‌ای هستند. این مباحث باید در وزارت آموزش و پرورش، در خانه و در اجتماع بدون اینکه حساسیت‌های جنسی ایجاد کند، مطرح شود.

وی در واکنش به انتخاب معلمان متناسب با جنسیت دانش‌آموزان گفت: چنین چیزی نخواهد بود و اگر قرار است این اقدام صورت بگیرد، باید بر اساس شواهد و قرائن باشد. بهتر است اگر معلم به اندازه کافی داریم،‌ متناسب با جنسیت هم باشند. البته که این کار صرفا در مقوله جنسی نیست. بلکه بُعد روانشناختی هم دارد. زیرا گروه‌های جنسی مشترک بهتر یکدیگر را درک می‌کنند. ولی زمانی که نیرو به اندازه کافی نیست، چنین کاری هم ضرورت ندارد.

تغییرات شخصیتی در هر دوره سنی

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره تغییرات در هر دوره سنی گفت: ویژگی رشدی در هر دوره سنی از جمله ابتدایی و متوسطه متفاوت است. به عنوان مثال در دوره ابتدایی نقش خانواده بسیار بیشتر از نقش معلمان است. چون در این دوره دانش‌آموز همچنان به خانواده وابسته است و حرف‌شنوی بیشتری از والدین خود دارد.

وی افزود: در دوره متوسطه اول کاملا دوران بحران بلوغ را داریم و دانش‌آموز آشفتگی‌های جسمانی، روحی، روانشناختی و... را تجربه می‌کند. از این رو باید به دانش‌آموز کمک کرد تا این بحران را سپری کند و به یک هویت مستقل برسد.

شکوهی درباره تغییرات دانش‌آموزان در دوره متوسطه دوم گفت: در دوره متوسطه دوم دانش‌آموز به یک اکتشاف نسبی از نظر جسمانی، ‌عاطفی،‌ روحی،‌ مذهبی و روانشناختی رسیده و در حال تثبیت این اکتشافات است. در این مقطع بیشتر نقش مشاورین مهم است زیرا یک جمع بندی در همه حیطه‌ها انجام می‌شود. در متوسطه اول هم نقش معلمان بسیار مهم است، اما از نقش همسالان هم نباید غافل شد.

وی در پاسخ به این سوال که آماری از کاهش سن بلوغ جنسی در دست دارید، گفت: خیر،‌ ما هم شنیده‌ایم ولی چنین چیزی وجود ندارد.

مغفول ماندن موضوع تربیت جنسی در مدارس

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در واکنش به مغفول ماندن موضوع تربیت جنسی در مدارس گفت: این کار در ابتدا نیاز به سیاست‌گذاری دارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی روی این موضوع بوده و متولی آن هستند. ما هم در حوزه برنامه‌ریزی و اجرا هستیم. بنابراین تا زمانی که این سیاست‌ها ابلاغ نشود، کاری نمی‌توان کرد. ما منتظریم این طرح ابلاغ شود تا برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

تعطیلی مدارس، مصرف گل در میان دانش‌آموزان را بالا برد؟

شکوهی در پاسخ به این سوال که آموزش مجازی و تعطیلی مدارس، استفاده از قرص و مواد مخدر گل را در میان دانش آموزان کاهش داده یا افزایش؟ گفت: در مواجهه با موضوعات روانشناختی یا آسیب‌های اجتماعی که شما به آن اشاره می‌کنید، نیاز به تبیین بیشتری وجود دارد. نکته حائز اهمیت این است خانواده‌های دانش آموزان ما نسبت به سایر جوامع باورهای دینی و مذهبی بیشتری دارند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: البته نمی‌توانیم ادعا کنیم که ما وضعیت بهتری داریم، اما طبق اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، آمار استفاده دانش آموزان از قرص یا مواد مخدر کاهش پیدا کرده است. شاید شما بگویید که شواهد چیزی دیگری می‌گوید. بله، ولی زمانی که رسانه و فضای مجازی زیاد می‌شود، طبیعی است که وقتی موردی رخ می‌دهد، در فضای مجازی اعلام می‌شود و همه خبردار می‌شوند، اما طبق گزارش ستاد مقابله با مواد مخدر،‌ آمارها در این زمینه کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: ما هم اقدامات بسیاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشتیم. به طور مثال برای مدیران، معلمان و والدین دوره‌های آموزشی به منظور پیشگیری از این نوع آسیب‌ها برگزار کردیم و همچنین کارهای ترویجی وفرهنگی بسیار خوبی در سطح آموزش و پرورش انجام شده است.

اعتیاد دانش‌آموزان به موبایل

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره اعتیاد و وابستگی به گوشی موبایل در میان دانش‌آموزان گفت: وقتی جریان آموزش و پرورش وابسته به موبایل شده، نمی‌توانیم بگوییم استفاده حتی ۳ تا ۴  ساعته از تلفن همراه به خاطر انجام تکالیف،‌ شرکت در امتحان یا وابستگی به این ابزار است. البته که از این موضوع هم به راحتی نمی‌توان عبور کرد.

شکوهی تاکید کرد: وقتی به ناچار یک فضای دیگری را برای آموزش در زمان کرونا انتخاب می‌کنیم طبیعی است که استفاده مکرر از آن وجود داشته باشد. بنابراین اسم آن را نمی‌توان اعتیاد گذاشت زیرا بر حسب نیاز است.

این مسئول در پایان اظهار داشت: آموزش‌هایی که در قالب سواد رسانه‌ای و تاکیداتی که در فضای مجازی اعم از پیام مشاور، صدای مشاور و طرح همدل انجام شده،‌ به نوعی برای گوشزد نسبت به آسیب‌های فضای مجازی بودند. آموزش و پرورش هم تلاش می‌کند تا یک فضای امن ملی برای دانش‌آموزان ایجاد کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید