بحران در هائیتی در پی ترور رییس‌جمهور این کشور و انتخاب جوزف لمبرت، رییس مجلس سنا به عنوان رییس‌جمهور موقت هائیتی تشدید شده است.

بحران در هائیتی پس از ترور رییس‌جمهور بالا گرفته است

به گزارش سلام نو به نقل از خبرگزاری صداوسیما از شبکه تلویزیونی بی بی سی؛ در پی ترور جوونل موئیز رئیس جمهور هائیتی، بحران سیاسی در این کشور تشدید شده است.

گزارش‌ها حاکی است قانونگذاران کشور، جوزف لمبرت رئیس مجلس سنا را به عنوان رئیس جمهور موقت هائیتی انتخاب کرده اند. جناح سیاسی رقیب که کلود جوزف سرپرست موقت نخست وزیری جزو آن است، این اقدام نمایندگان سنا را غیرقانونی خوانده اند.

مقامات هائیتی در اقدامی فوق العاده، خواستار کمک نظامی آمریکا و سازمان ملل متحد برای برقراری امنیت و جلوگیری از تخریب زیرساخت‌های کشور شده اند. بر اساس این گزارش، آمریکا درخواست هائیتی را رد کرده و سازمان ملل متحد نیز تمایلی به مداخله ندارد.

پیشتر؛ مدیرکل پلیس ملی هائیتی با اعلام اینکه یک واحد کماندویی کاملا مسلح، ۲۸ نفره شامل ۲۶ کلمبیایی و ۲ آمریکایی عملیات ترور «جوونل موئیز» رئیس جمهور هائیتی را اجرا کردند، خاطرنشان کرد که از کل این مهاجمان دو آمریکایی و ۱۵ کلمبیایی دستگیر شده، سه کلمبیایی دیگر کشته شده و هشت کلمبیایی مظنون دیگر تحت تعقیب هستند.

در حالی چهار روز از ترور رئیس جمهور هائیتی که نشانه‌های از دخالت‌های آمریکایی‌ها در این ترور به دست آمده است، می‌گذرد که مقامات هائیتی از آمریکا و سازمان ملل متحد خواستند تا برای محافظت از زیرساخت‌های حیاتی و مکان‌های استراتژیک هائیتی به کمک آن‌ها بیایند. در همین حال، آمریکا با درخواست هائیتی برای اعزام نیروهای نظامی با هدف برقراری امنیت زیرساخت‌های حیاتی و مهم مخالفت کرده است.

گفتنی است؛ جمهوری هائیتی در جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب قرار دارد که پایتخت آن پورتو پرنس است. جمعیت این کشور ۱۱٫۳ میلیون نفر و زبان‌های رسمی آن فرانسوی و کریؤل هائیتی است. واحد پول آن گورد است. هائیتی از شرق با جمهوری دومینیکن هم‌مرز است.

۹۵ درصد از مردم هائیتی سیاه‌پوست و ۲٫۵ درصد مولاتو (دورگه سفیدپوست و سیاه) و سفیدپوست هستند. حدود ۸۰ درصد از مردم هائیتی مسیحی کاتولیک و حدود ۱۶ درصد نیز پروتستان هستند. هائیتی نخستین کشوری بود در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب به استقلال رسید و نخستین جمهوری در جهان است که رهبران آن سیاه‌پوست بودند. هائیتی تنها کشور مستقل در قاره آمریکا است که اکثریت جمعیت آن فرانسوی‌زبان هستند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید