خرید تضمینی شیرخام به قیمت کیلویی ۶۴۰۰ تومان توسط شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی تصویب شد.

قیمت جدید برای شیرخام تصویب شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، چندین ماه است که دامداران به پایین بودن نرخ  مصوب شیرخام و بالا بودن هزینه های تولید از جمله خوراک دام اعتراض دارند و بارها فعالان صنعت دامپروری از دولت درخواست کردند که نسبت به اصلاح قیمت مصوب شیرخام اقدامات لازم را انجام دهند تا از ضرر و زیان دامداران جلوگیری شود تا صنعت دامپروری زمین نخورد.

در این راستا روز گذشته خبری مبنی بر اصلاح قیمت شیرخام منتشر شد و وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای اعلام کرد که شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت هر کیلوگرم شیرخام را ۶۴۰۰ تومان تصویب کرده است.

در متن مصوبه منتشر شده شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی آمده است که این شورا در جلسه مورخ ۱۴ تیر ۱۴۰۰ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در راستای حمایت از دامداران و پایداری تولید در خشکسالی، قیمت هر کیلوگرم شیرخام را با ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار،  ۶۴۰۰ تومان تصویب کرده است و به ازای هر ۰.۱ درصد افزایش یا کاهش درصد چربی مبلغ ۸۰۰ ریال متناسب با افزایش یا کاهش درصد چربی به قیمت شیرخام اضافه یا کسر خواهد شد.

این مصوبه در حالیست که یک کارشناس صنایع لبنی به ایسنا می گوید قیمت مصوب ۶۴۰۰ تومانی قیمت خرید تضمینی شیرخام در راستای حمایت از دامداران و جلوگیری از ضرر و زیان آنها بوده است و برای سازمان های تحت پوشش وزارت جهاد جهت خرید تضمینی شیرخام تکلیف ایجاد کرده، نه صنایع لبنی.

وی می افزاید: البته اگر قیمت محصولات لبنی هم توامان افزایش یابد و بازار هم کشش داشته باشد به نظر نمی رسد کارخانه ها مخالفتی با این قیمت داشته باشند ولی اگر قرار باشد قیمت شیرخام بالا رود ولی محصولات لبنی ثابت بمانند مصوبه قابلیت اجرا نخواهد داشت.

به گفته این کارشناس، یک پیشنهاد این است که کارخانه های لبنی شیر را با همان قیمت قبلی ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان خریداری کنند و مابه التفاوت آن تا ۶۴۰۰ تومان توسط وزارت جهاد کشاورزی به صورت تضمینی به دامدار پرداخت شود، ولی هنوز در خصوص آن تصمیم گیری نشده است. این مصوبه وزیر جهاد کشاورزی ابهامات زیادی دارد که بایستی سازوکارهای اجرایی آن مشخص شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید