از بین گزینه‌های شناخته شده و مشهور تیم رییسی بیشترین شانس برای ریاست بانک مرکزی در اختیار فرهاد رهبر، اقتصاددان و رییس سابق دانشگاه تهران است. از اکبر کمیجانی نیز به عنوان یکی از شانس‌های ریاست بانک مرکزی نام برده می‌شود.

اکبر کمیجانی ریاست بانک مرکزی را در دولت رییسی حفظ خواهد کرد؟

سلام نو سرویس اقتصادی: یکی از صندلی‌های مهم که ابراهیم رییسی به عنوان رییس جمهور جدید ایران باید تکلیف آن را به سرعت مشخص کند، صندلی رییس کل بانک مرکزی است. این کرسی در دولت روحانی در اختیار ولی الله سیف و عبدالناصر همتی بود، چهره‌هایی که کم و بیش به اقتصاد رقابتی و بازار آزاد معتقد بودند.

از سخنان رییسی، تیم اقتصادی وی و شعارهای دولتش اما اینطور انتظار می‌رود که کسی بر کرسی ریاست کل بانک مرکزی تکیه بزند که طرفدار اقتصاد دولتی باشد و آن طور که رییسی می‌خواهد بانک مرکزی را از تنظیم کننده به ناظم و مدیر تبدیل کند.

رییسی در یک برنامه‌های انتخاباتی خود در صداوسیما با توصیف انتظاراتش از رییس بانک مرکزی گفت: وظیفه بانک مرکزی نظارت و کنترل بر نظام بانکی است. توصیه کردن جواب نمی‌دهد. توصیه کردن خوب است، اما کار مدیر اجرایی مدیریت، حساب‌کشی و احقاق حق است.

از بین گزینه‌های شناخته شده و مشهور تیم رییسی بیشترین شانس برای ریاست بانک مرکزی در اختیار فرهاد رهبر، اقتصاددان و رییس سابق دانشگاه تهران است. با این همه رهبر پیش از این سابقه ریاست سازمان برنامه و بودجه را داشته و ظاهرا ریاست این سازمان و وزارت اقتصاد گزینه‌های محتمل‌تری برای فعالیت او است.

نفر بعدی که نامش برای ریاست بانک مرکزی در دولت رییس مطرح است اکبر کمیجانی، رییس کل فعلی این بانک است. کمیجانی که بعد از نامزدی همتی برای انتخابات ریاست جمهوری برای این پست انتخاب شد استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران است.

کمیجانی مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را از دانشگاه ویسکانسین در میلواکی اخذ نمود و استاد راهنمای افرادی همچون الیاس نادران، محسن رضایی، غلامرضا تاجگردون، تیمور رحمانی، یدالله دادگر و بسیاری دیگر از اساتید و مدیران اقتصادی بوده‌است. معاونت اقتصادی بانک مرکزی در سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۶ و نیز قائم‌مقام بانک مرکزی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ از جمله برخی از سوابق او است.

سابقه کار در دولت‌های مختلف، هشت سال قائم مقامی بانک مرکزی و البته ارتباط حسن با برخی چهره‌های اصولگرا می‌تواند شانس کمیجانی را برای حفظ صندلی رییس کل بانک مرکزی افزایش دهد، به شرط این که بتواند خود را با سیاست‌ها و انتظارات ابراهیم ریسی همراه کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید