فسفر تخم مرغ که اغلب در زرده آن وجود دارد به میزان ۹۶ میلی گرم بوده و از لحاظ مقداری نسبت به کلسیم برتری دارد. عوارض کمبود فسفر در بدن مشابه عوارض کمبود کلسیم است.

مصرف تخم مرغ برای چه کسانی مفید است؟

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فاطمه شفیعی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه تخم مرغ یکی از معدود غذاهای کامل طبیعی است که نیازهای بدن را به طور متعادل تأمین می‌کند، اظهار کرد: تخـم مرغ دارای پروتئین با کیفیت بالا (دارای تمام ۹ اسید آمینه ضروری) و مقادیر قابل توجهی از ویتـامین هـا و مـواد معـدنی ضروری است.

مواد معدنی تخم مرغ

کلسیم

او با بیان اینکه غذای روزانه هر فرد باید دست کم حاوی ۸۰۰ میلی گرم کلسیم باشد، تصریح کرد: این میزان در مورد زنان در دوران بارداری و شیردهی از هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار میلی گرم توصیه شده است.

شفیعی اضافه کرد: ۲۶ میلی گرم کلسیم در تخم مرغ وجود دارد که اغلب در زرده آن وجود دارد. از جمله عوارض کمبود کلسیم در کودکان می‌توان به نرمی استخوان، کاهش رشد، خرابی دندان‌ها و لثه و در بزرگسالان نیز به پوکی استخوان اشاره کرد.

فسفر

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: فسفر از ترکیبات مهم سلول‌های بدن است و در واکنش‌های شیمیایی بدن و همچنین فعال کردن آنزیم ها، ویتامین‌ها و در نهایت رشد و ترمیم بافت‌های بدن نقش عمده‌ای به عهده دارد.

او ادامه داد: فسفر به همراه کلسیم در تشکیل و استحکام استخوان‌ها عمل می‌کند و در ساخت بافت‌های عضلانی، مغز و اعصاب دخالت دارد.

شفیعی افزود: فسفر تخم مرغ که اغلب در زرده آن وجود دارد به میزان ۹۶ میلی گرم بوده و از لحاظ مقداری نسبت به کلسیم برتری دارد. عوارض کمبود فسفر در بدن مشابه عوارض کمبود کلسیم است.

سلنیوم

او با بیان اینکه سلنیوم آنتی اکسیدانی است که از انهدام بافت‌های بدن جلوگیری می‌کند، اضافه کرد: سلنیوم به همراه ویتامین E علیه برخی بیماری‌های مزمن عمل می‌کند. این ماده معدنی در تقویت سیستم ایمنی، بهبود آرتریت‌های روماتوئید، پیشگیری از پارکینسون و آلزایمر، حفاظت از چشم‌ها در مقابل آب مروارید، بهبود خلق و خوی و کاهش افسردگی، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و پیشگیری از سرطان موثر است.

به چه افرادی بیشتر توصیه به مصرف تخم مرغ می‌کنیم؟

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز بیان کرد: مصرف تخم مرغ در دوران بارداری و شیردهی مادران، دوران رشد کودکان و نوجوانان، ورزشکاران و تمامی بزرگسالان سالم، همچنین در دوران پس از بیماری توصیه می‌شود، در این موارد خوردن یک تخم مرغ در روز بدون مانع است و در برخی موارد توصیه می‌شود میزان مصرف تخم مرغ بالاتر نیز باشد.

به چه افرادی بیشتر توصیه به مصرف تخم مرغ می‌کنیم؟

او گفت: در هر صورت مصرف تخم مرغ از ۸ماهگی در کودکان شروع و توصیه می‌شود؛ تا یک سالگی مصرف یک زرده کامل یک روز در میان و از دو سالگی به بالا، یک تخم مرغ در روز توصیه می‌شود.

شفیعی ادامه داد: همچنین ساندویچ تخم مرغ علاوه بر اینکه یک غذای کامل در یک وعده غذایی است، می‌تواند به عنوان یک میان وعده مقوی و مغذی برای همه افراد جامعه به ویژه دانش آموزان بسیار مفید باشد.

چه افرادی باید در مصرف تخم مرغ احتیاط کنند؟

او تصریح کرد: در افراد دارای بیماری دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، چاقی و بیماری‌های کبدی مصرف تخم مرغ کامل تا حد سه عدد در هفته باید محدود شود.

چه افرادی باید در مصرف تخم مرغ احتیاط کنند؟

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: این محدودیت مصرف تنها در مورد زرده تخم مرغ است و مصرف سفیده تخم مرغ نه تنها خطری نخواهد داشت بلکه در این گروه‌های خاص، مفید هم خواهد بود.

او افزود: در گروه‌های یاد شده باید از خوردن غذاهای چرب همراه تخم مرغ خودداری کرده و روش پخت تخم مرغ بدون استفاده از روغن باشد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید