کنار آمدن با استرس، حتی وقتی حال فرد خوب باشد، به خودی خود دشوار است. اما برای یک فرد بسیار حساس، کنار آمدن با استرس می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد.

آشنایی با چند نکته برای کاهش استرس و اضطراب

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بعضی از افراد نسبت به دیگران حساس‌تر هستند و بیشتر به احساساتشان پاسخ می‌دهند. یک فرد بسیار حساس شخصی است که احساسات عمیق‌تری نسبت به دیگران دارد یا نسبت به استرس و دیگر احساسات طاقت‌فرسا واکنش بیشتری نشان می‌دهد.

یک فرد بسیار حساس ممکن است با یک عمل انزجارآمیز یا یک واکنش تند اذیت شود. با این حال، این فرد همچنین اولین کسی است که شما را در صورت نیاز بغل خواهد کرد و دلداری خواهد داد و به طور غریزی می‌داند که مشکلی پیش آمده است.

متأسفانه، بالا بودن حساسیت این افراد نسبت به احساسات و محیط اطراف می‌تواند آن‌ها را مستعد تنش، تفکر بیش از حد و اضطراب کند.

کنار آمدن با استرس، حتی وقتی حال فرد خوب باشد، به خودی خود دشوار است. اما برای یک فرد بسیار حساس، کنار آمدن با استرس می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. در زیر برخی از بهترین استراتژی‌های مدیریت استرس برای افراد بسیار حساس آورده شده است.

۱. داشتن خط قرمزهای درست مهم است

منظور از خط قرمز، مرز تحت‌اللفظی نیست، بلکه محدودیت‌هایی خاص در روابط است. هنگامی که در حال دست و پنجه نرم کردن با استرس هستید، داشتن خط قرمز می‌تواند باعث شود شما به راحتی دیگران را از نیاز خود مطلع کنید.

ایجاد مرز هم‌چنین می‌تواند به معنای ایجاد فضای خالی در برنامه‌تان باشد؛ بنابراین هنگامی که استرس بیش از حد شد، فرصتی برای استراحت خواهید داشت.

۲. از عواملی که شما را حساس می‌کنند مطلع باشید

افراد بسیار حساس باید با چالش‌های خاصی دست و پنجه نرم کنند، بنابراین شناسایی عوامل محرک از قبل می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از این عوامل دوری کنند.

به احساس خود در تمام طول روز توجه کنید و در صورت نیاز، یک دفترچه نگرانی یا استرس نگه دارید. این واقعیت که شما نسبت به احساسات حساس هستید، هیچ گاه تغییر نمی‌کند، اما شما می‌توانید نحوه تأثیر این احساسات بر زندگی‌تان را تغییر دهید.

هنگامی که عوامل محرک خود را شناسایی کردید، می‌توانید کنترل احساسات خود را در دست بگیرید، استراتژی‌های مقابله را در پیش بگیرید و اجازه ندهید احساساتتان بر شما پیروز شوند.

۳. ذهن‌آگاهی می‌تواند به شما کمک کند

این روزها، تقریباً حرف همه این است که ذهن‌آگاهی می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما چگونه؟ وقتی ذهن‌آگاهی یا مراقبه را تمرین می‌کنید، یاد می‌گیرید از ذهن خود دور شوید و در زمان حال قرار بگیرید. وقتی در زمان حال باشید، بدن شما به سرعت آرام می‌شود و می‌توانید به استرس پاسخ درستی بدهید.

با استفاده از این روش‌ها، شما همچنین می‌آموزید که چگونه از لحاظ احساسی خود را از عواملی که شما را تحت فشار قرار می‌دهند جدا کنید. ذهن‌آگاهی تمرکز شما را بر وضعیت فعلی متوجه می‌کند؛ بنابراین اگر فردی مستعد تفکر بیش از حد باشید، این روش می‌تواند برای شما مفید باشد.

۴- برای خود یک سیستم پشتیبانی داشه باشید

تماس با یک سیستم پشتیبانی در هنگام استرس گام مهمی است. برای برخی از افراد بسیار حساس، وقت گذراندن به تنهایی می‌تواند استرس‌زا باشد. در عوض، شما می‌توانید یک گروه پشتیبانی قوی شامل دوستان نزدیک یا افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید تشکیل دهید.

داشتن یک سیستم حمایتی هنگامی که با استرس دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌تواند کمک‌کننده باشد. آن‌ها می‌توانند به شما مشاوره دهند، از شما پشتیبانی کنند و در صورت نیاز از شما طرفداری کنند. این روش نیز اقدامی برای مراقبت از خود است.

۵. مراقبت از خود بسیار اهمیت دارد

مراقبت از خود در اینجا می‌تواند به معنای مشارکت در فعالیت‌هایی باشد که به تخلیه استرس کمک می‌کند و احساس آرامش و صلح را برای شما به ارمغان می‌آورد. می‌توانید یک دوش آب گرم بگیرید و از مقداری رایحه‌درمانی استفاده کنید. این‌ها به آرامش ذهن و بدن کمک می‌کنند.

افراد با حساسیت بالا احتمالاً اختلالات غذایی، تغییر در الگوی خواب و فرسودگی شغلی را تجربه می‌کنند. اگر هر یک یا همه این موارد را تجربه کردید، توصیه می‌شود که بر مراقبت از خود تمرکز کنید، غذای سالم بخورید، حداقل ۶-۸ ساعت بخوابید و برای جلوگیری از فرسودگی شغلی به فعالیت‌های تخلیه کننده استرس بپردازید.

وقتی از نظر جسمی، روحی و روانی سالم و شاد باشید، می‌توانید استرس خود را به طور موثر کنترل کنید.

سخن پایانی

یک فرد بسیار حساس در معرض احساسات است و احتمالاً احساسات عمیق‌تری نسبت به دیگران دارد. مطمئناً کنار آمدن با استرس برای یک فرد حساس آسان نیست، اما با داشتن استراتژی‌های مناسب برای مقابله با آن، می‌تواند با چالش‌های کمتری روبه‌رو شود.

اگر شما فرد بسیار حساسی هستید که با اضطراب درگیر است، صمیمانه امیدواریم استراتژی‌های مقابله‌ای فوق، به شما کمک کنند تا در آینده به راحتی از پس آن برآیید.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید