دکتر بهنام اوحدی، روابط فرازناشویی را محصول طلاق‌های عاطفی و جنسی دانست و تاکید کرد که این روابط نه تنها از نظر اخلاقی و روانشناختی قابل توجیه نیستند بلکه هیچ مشکلی از مشکلات فردی که طلاق عاطفی و جنسی گرفته است را حل نمی‌کند.

دلیل زیاد شدن خیانت زناشویی در ایران / شبکه‌های ماهواره‌ای یا ازدواج سنتی؟

سلام نو سرویس اجتماعی: روابط فرازناشویی یا همان ارتباط جنسی و عاطفی مردان و زنان متاهل با کسی غیر از هسرشان یکی از مشکلاتی است که این روزها در جامعه ما به چشم می‌خورد، مشکلی که برخی آن را یک بحران می‌دانند. اما وضعیت روابط فرازناشویی در ایران واقعا چگونه است؟ آیا وضعیت آن چنان که به نظر می‌رسد بحرانی است؟

برخی از کسانی که چنین روابطی دارند سعی در توجیهات اخلاقی برای اعمال خود دارند، این توجیهات تا چه اندازه قابل قبول است؟ آیا می‌توان این نوع روابط را در شرایطی اخلاقی ارزیابی کرد؟

دکتر بهنام اوحدی، روان پزشک و سکسولوژیست در پاسخ به پرسش‌های سلام نو روابط فرازناشویی را محصول طلاق‌های عاطفی و جنسی دانست و تاکید کرد که این روابط نه تنها از نظر اخلاقی و روانشناختی قابل توجیه نیستند بلکه هیچ مشکلی از مشکلات فردی که طلاق عاطفی و جنسی گرفته است را حل نمی‌کند.

وی با اشاره به این که مسئله روابط فرازناشویی این روزها کاملا مشهود و حتی جا افتاده است گفت: در گام نخست باید بدانیم روابط فرازناشویی نماد و نشانی از طلاق عاطفی و جنسی است.

این سکسولوژیست و سکس تراپیست با تاکید بر اینکه این روابط دلایل مشخصی دارد ادامه داد: یکی از دلایل طلاق‌های عاطفی و جنسی این است که مردم مایل به جدایی هستند و خود را در زندگی مشترک حس نمی‌کنند، ولی به دلایلی مثل داشتن فرزند یا دیدگاه‌های سنتی جامعه این طلاق عاطفی و جنسی را تبدیل به طلاق رسمی نمی‌کنند. یا برای رسیدن به این نقطه چند سال زمان صرف می‌کنند و در فاصله رسیدن از طلاقی عاطفی به طلاق رسمی به روابط فرازناشویی می‌پردازند.

وی دلیل دیگر این روابط را جو افسرده جامعه دانست و ادامه داد: دلیل دوم نبود مهندسی شادی و مدیریت هیجان در جامعه است که مردم را با حجم انبوهی از افسردگی و اضطراب مواجه کرده است. در نتیجه آدم‌ها برای غلبه بر این افسردگی و به دست آوردن هیجان در زندگی رو به روابط فرازناشویی می‌آورند؛ آن‌چنان که برخی دیگر رو به مشروبات الکی، مواد مخدر، قمار یا خریدهای وسواسی می‌آورند.

اوحدی در پاسخ به این پرسش که آیا سریال‌های ماهواره‌ای و فرهنگ غربی هم در این بحران نقش دارند یا خیر، گفت: این فرهنگ غربی نیست که باعث رواج روابط فرازناشویی شده، بلکه ناکارآمد بودن ساختار ازدواج سنتی و نیمه سنتی می‌تواند زمینه‌ساز روابط فرازناشویی شود.

وی ادامه داد: آمار روابط فرازناشویی در کشورهای پیشرفته یا همان جهان اولی خیلی کمتر از ایران است، در حالی که این آمار در دو دهه اخیر به شکل افسار گسیخته‌ای در ایران رشد کرده است.

این روان پزشک افزود: در نتیجه آن چنان که گفتم دلیل اصلی این روابط ساختار غلط ازدواج در ایران است. 

اوحدی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان توجیه اخلاقی برای این روابط داشت یا خیر، گفت: روابط فرازناشویی از پایه و اساس غیراخلاقی است و هیچ گونه توجیهی نمی‌تواند باعث این شود که ما آن‌ها را اخلاقی بدانیم. این روابط هرچند می‌تواند مرهم موقتی باشند، اما هرگز نمی‌تواند درمان‌های به جا و شایسته‌ای باشند.

وی ادامه داد: نسبت ما و ازدواج باید یا رومی روم باشد یا زنگی زنگ؛ این یعنی یا روابط جنسی و عاطفی باید در یک ازدواج برقرار باشد یا زوج‌ها باید طلاق بگیرند. این که زوج‌ها بخواهند کنار هم زندگی و بعد به هم خیانت کنند نه تنها هیچ توجیه اخلاقی ندارد بلکه هیچ توجیه روانشناختی و پزشکی هم ندارد.

این سکسولوژیست و سکس تراپیست با تاکید بر این که این نوع روابط در میان مدت و دراز مدت به تاوان‌ها و آسیب‌های جبران ناپذیر منجر می‌شود، گفت: در نتیجه وقتی یک ازدواج کارکرد ندارد و مشکل دارد باید به آن خاتمه داد.

وی افزود: این که شاهد رشد آمار طلاق واقعی در برابر کاهش نرخ روابط فرازناشویی باشیم برای ما جامعه سالم‌تری می‌سازد تا اینکه مانند امروز با یک آمار وحشتناک روابط فرازاناشویی در مردان و زنان متاهل مواجه باشیم. این روابط چند همسری نه سلامت روان پدید می‌آورد و نه کانون خانواده را حفظ می‌کند. بلکه فقط به هرزگی و بی‌بند و باری منجر می‌شود که فرجامی جز فروپاشی خانواده و اعتیاد جنسی ندارد.

کد خبرنگار: ۹
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    0 2
    از نشانه های درستی صحبتهای ایشان این است که در غرب کسی روابط فرازناشویی ندارد و همه در چارچوب خانواده عمل میکنند. پدر جان فرهنگ غرب با شیوه های سنتی قاطی شده نتیجه اش شده پیتزا آلو اسفناج.... باید یکی را انتخاب کرد که ظاهرا نظر دکتر فرهنگ غربی است
  • بهبود IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 0
    دکتر به دلایل متعدد دیگر که اتفاقا مهمتر هم هستند هیچ اشاره ای نکردند
  • میشوبالا IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    ما باید تشکیل خانواده را باید از یمن یاد بگیریم که پا برهنه و لنگ حمام زندگی میکنند
  • شهلا IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    با اجبار مسایل اسلامی اخلاقیات به پایین‌ترین سطح خود رسیده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید