نخستین طرح نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر تمدید قانون منع تابعیت فلسطینیان در پارلمان این رژیم با شکست مواجه شد.

اولین تقابل نتانیاهو با نفتالی بنت در «کنست» / طرح نخست‌وزیر شکست خورد

به گزارش سلام نو، ایران به نقل از روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت: قانونی که بررسی آن تمامی روز دوشنبه کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را گرفت و تا بامداد سه شنبه به درازا کشید، قانون ناآشنایی نبود. این قانون که دادن تابعیت به آن دسته از شهروندان فلسطینی را که با یهودیان ازدواج کرده‌اند، ممنوع  می کند، سال ۲۰۰۳ به تصویب رسید و بنا شد هر سال درباره تمدید آن تصمیم گیری شود.

تصمیمی که باتوجه به دیدگاه‌های صهیونیستی موجود، هر سال بدون کمترین اما و اگری گرفته می شد. بنت نیز با توجه به عادی بودن این روند، به عنوان نخستین تعامل خود با پارلمان خواهان تمدید قانون فوق شد. اما همه چیز آن طور که بنت تصور می کرد پیش نرفت.

در نشست کنست، نمایندگان احزاب راست افراطی و به طور خاص حزب لیکود (حزب نتانیاهو) و احزاب نزدیک به آن، در کنار احزاب چپ و عرب که معتقدند این قانون نژادپرستانه است، قرار گرفتند. در حالی که در سال های پیش آنان نیز مثل احزابی که اکنون درکنار لاپید و بنت قرار گرفته اند، معتقد بودند، این قانون ضامن امنیت اسرائیل است. در نهایت نیز در نخستین دقایق روز سه شنبه و بعد از ساعت ها بحث، تمدید این قانون بخاطر مساوی بودن آرای مخالف و موافق (۵۹ – ۵۹)  به در بسته خورد تا قانون یاد شده نیمه شب دیشب منقضی شود.

مقابله نتانیاهو با بنت

با این حال انقضای این قانون نه بخاطر تغییر دیدگاه این احزاب راستگرا در قبال این قانون یا فلسطینیان بلکه تنها برای به چالش کشیدن دولت ائتلافی نفتالی بنت بود. پیش از آغاز به کار نشست روز دوشنبه کنست برای بررسی این قانون، نتانیاهو که هنوز زخم برکناری بر سینه اش سنگینی می کند، در بیانیه ای خبر داد که حزب لیکود این بار از قانون منع تابعیت حمایت نخواهد کرد. او در شرح علت این امتناع گفت :«در شرایط کنونی مهمترین چیز سرخوردگی و ناامیدی دولت کنونی است که به احزاب مخالف اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی دموکراتیک تکیه کرده است.» بنت نیز در پاسخ به این اظهارات، مخالفان با تمدید قانون فوق را متهم کرد که به جای امنیت اسرائیل به تسویه حساب‌های سیاسی می پردازند.

او حتی پیشنهاد مصالحه داده و مدعی شده که می توان فعلا ًاین قانون را به مدت ۶ ماه تمدید کرد. با این حال اگر این قانون در روزهای آتی تمدید نشود، هزاران فلسطینی که در دهه های گذشته با یهودیان سرزمین های اشغالی ازدواج کرده اند، می توانند درصورت تمایل اقدام به اخذ اقامت دائم و تابعیت این رژیم کنند. هرچند که انتظار نمی‌رود حتی اگر چنین اقداماتی انجام شود، اسرائیل اجازه دهد این افراد براحتی کسب تابعیت کنند و نه به لحاظ قانونی که با سنگ اندازی های اداری مانع تابعیت آنان شود.

به هر صورت همان طور که «فرانس پرس» نوشته است، آنچه مهم تر نشان می دهد این است که تمدید نشدن قانون منع تابعیت برای فلسطینیان نخستین شکست ائتلاف حاکم بنت- لاپید است که کمتراز یک ماه قبل با تشکیل ائتلافی متشکل از ۸ حزب، موجب برکناری بنیامین نتانیاهو از قدرت شدند. درواقع حزب لیکود در نشست کنست، تلاش کرد از قانون منع تابعیت فلسطینیان به مثابه رای عدم اعتماد به دولت بنت استفاده کند. اما برای رسیدن به این منظور نیاز به ۶۱ رأی داشت که نتوانست به آن دست یابد.

از دیگر سو باید به این نکته نیز توجه داشت که دولت ائتلافی کنونی با توجه به اکثریت ضعیفی که در پارلمان دارد، در شروع به کار خود گفته بود قصد دارد برای پرهیز از چالش های داخلی، بر روی موضوعاتی تمرکز کند که درباره آنها اجماع نظر کلی وجود دارد، اما رأی گیری بامداد سه شنبه نشان داد که دولت ائتلافی ولو در مواجهه با مسائل داخلی که مربوط به امنیت و رفاه مردم این رژیم است و همه احزاب بر سر آنها توافقی کلی دارند، باید با دو قطبی موجود بجنگد و اگر خوب نجنگد، محکوم به فروپاشی خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید