خیار چنبر یا خیار شنگ از دسته غذایی میوه جات و صیفی جات که دارای رنگ روشن سبز رنگ است که در کاهش قند و فشار خون، درمان نقرس، افزایش زیبایی، کاهش درد سیاتیک و دفع سموم و دفع سنگ های کلیه و مثانه مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص شگفت‌انگیز خیار چنبر؛ از دفع کننده سنگ کلیه و مثانه تا فشار و چربی خون + کاربرد

به گزارش سلام نو به نقل از ایمنا، خیار چمبر یا خیار چنبر از انواع خیارها است که عطر و مزه کمتری دارد و می‌تواند تا یک متر هم رشد کند. ظاهر خیارهای چنبر متفاوت است و هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است. این نوع خیار به عنوان تصفیه کننده خاک از آلودگی‌های فلزات سنگین نیز محسوب می‌شود. خیار چنبر از محبوب ترین خیارها نزد مردم تمام کشورهای جهان است.

ارزش غذایی و خواص خیار چنبر

خیار چنبر از خانواده هندوانه و ملون است که دارای انحنای فراوان و رنگ سبز روشن است. این میوه دراز و نازک است و در مناطقی که مواد رادیو اکتیو در آن موجود باشد بیشتر رشد می‌کند. طول این خیار می‌تواند تا یک متر هم در این مناطق رشد کند. خیار چنبر و تخمه آن دارای املاح و مواد معدنی فراوانی هستند که بر اساس بررسی‌های انجام شده میزان مواد غنی شده در این میوه از خیارهای معمولی بیشتر است. این خیار که اصولاً مزه و عطر کمتری به نسبت خیارهای معمولی دارد را می‌توان به همراه نمک میل کرد اما توصیه می‌شود افراد دارای فشار خون از این کار اجتناب کنند تا خاصیت درمانی این خیار در کاهش فشار، خنثی نشود. میوه، ریشه و حتی برگ خیار چنبر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها در طب سنتی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. خیار چنبر دارای طبع سردتری نسبت به سایر خیارها است بنابراین بهتر است پس از خوردن آن حتماً به خوردن خرما و یا هر ماده‌ای که دارای طبع گرم است، اقدام کنید. خواص و ارزش غذایی خیار چنبر با دیگر خیارها برابری می‌کند. خیار چنبر دارای انواع ویتامین‌ها، کلسیم، اسید فولیک، آهن، فسفر، پتاسیم و روی است و تصفیه کننده خون محسوب می‌شود. این خیار در درمان نقرس مؤثر عمل می‌کند و به دلیل دارا بودن طبع سرد، خاصیت ضد صفرایی نیز دارد. این میوه، عطش را هم کاهش می‌دهد.

همه خواص خیار چنبر + کاربرد، مضرات و فواید خیار چمبر

خیار چنبر، دفع کننده سنگ کلیه و مثانه

یکی از مشکلاتی که امروزه بیشتر ساکنین کره زمین با آن به دلیل مصرف مواد غذایی نامناسب رو به رو هستند، سنگ کلیه و سنگ مثانه است. مصرف خیار چنبر به دلیل خاصیت ادرارآوری که دارد، باعث می‌شود تا سنگ‌های موجود در کلیه‌ها و مثانه افراد به خودی خود دفع شود. علاوه بر آن، این میوه در درمان سوزش‌های ادراری نیز می‌تواند مفید عمل کند. درمان سوزاک نیز در طب سنتی به وسیله تخم این خیار انجام می‌گیرد.

خیار چنبر، کاهش دهنده قند، فشار و چربی خون

خیار چنبر برای افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی بسیار توصیه می‌شود. این خیار چربی سوز است و برای افراد مبتلا به چربی خون مفید است. همچنین مصرف خیار چنبر تلخ برای کاهش قند خون برای افراد مبتلا به دیابت پیشنهاد می‌شود.

درمان یرقان با مصرف خیار چنبر

افراد مبتلا به بیماری یرقان بهتر است بعد از میل غذا حتماً به خوردن خیار چنبر اقدام کنند. این خیار با کمک به بدن در دفع سموم موجود در درمان یرقان مؤثر و مفید عمل می‌کند.

خیار چنبر و کاهش دردهای سیاتیک

دردهای مفصلی و دردهای سیاتیک را به وسیله استفاده موضعی از خیار چنبر می‌توان کاهش داد. مصرف رنده شده این خیار و مخلوط کردن آن با مقداری آرد جو و روغن کنجد برای افت دردهای مفاصلی و سیاتیکی توصیه می‌شود. پماد حاصل شده از این ترکیب را روی نقاط دردناک بگذارید و کاهش دردهای آن مناطق را ملاحظه کنید.

تهیه ماسک با خیار چنبر

خیارهای چنبر از دسته مواد دارای آب فراوان است که می‌تواند به لطافت و نرمی پوست کمک کند. این خیار چروک‌های پوستی را رفع می‌کند و خطوط افتادگی روی پوست را برطرف می‌کند. تیرگی پوست به وسیله ماسک این خیار می‌تواند رفع شود و پوست را سر حال و جوان نگه دارد.

همه خواص خیار چنبر + کاربرد، مضرات و فواید خیار چمبر

عوارض بیش از حد و مضرات خیار چنبر

  • افراد مبتلا به دیرهضمی باید خیار چنبر را قبل از غذا میل کنند.
  • افراد مسهل، دارای کولیت و حتی کودکان خردسال از خوردن خیار چنبر باید بپرهیزند.
  • خوردن خیار با پوست ممکن است موجب دیرهضمی و نفخ معده شود بنابراین بهتر است علاوه بر آن که به همراه نمک خورده می‌شود تا زودتر هضم شود، بعد از آن نیز عرق نعنا خورده شود تا نفخ آن را از بین ببرد.
  • این خیار برای افراد با طبع دموی و صفرایی ایجاد دل درد می‌کند بنابراین بهتر است در مصرف آن دقت کنند.
  • خیارهای زرد از دسته خیارهای چنبر باعث دل درد شده بنابراین بهتر است که مصرف نشوند.
  • برای افراد دارای روده و معده حساس پیشنهاد می‌شود که از مصرف خیار چنبر بپرهیزند.
  • مصرف بیش از حد خیار چنبر به خصوص برای زنان باردار ممنوع است چراکه باعث خون‌ریزی عادت ماهانه و سقط جنین می‌شود.
  • مردان سرد مزاج در استفاده از این خیار در حد افراط باید پرهیز کنند.
  • اشخاص دیابتی که دو هفته به عمل جراحی شأن مانده است بهتر است به دلیل کاهش قند خون و کنترل سخت آن از خوردن خیار چنبر ممانعت کنند.
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید