رجایی در واکنش به صحبت‌هایی که درباره ریاست مجمع تشخیص توسط روحانی می‌شود، گفت: من این حرف‌ها را چندان جدی نمی‌گیرم چون آقای لاریجانی اکنون ریاست مجمع را بر عهده دارد و ما شواهدی از تغییر ایشان مشاهده نمی‌کنیم.

سرنوشت روحانی پس از ریاست جمهوری چه می‌شود؟ / این پسندیده نیست که وقتی ما به عراق برق صادر می‌کنیم برق پایتخت و دیگر نقاط کشور می‌رود

سلام نو سرویس سیاسی: سرنوشت روسای جمهور ایران پس از دوران ریاست جمهور همیشه جالب توجه بوده است. یک نفر پس از عزل از ریاست جمهوری از کشور گریخت، دیگری برای بیش از دو دهه ریاست مجمع تشخیص را بر عهده گرفت و موثرترین چهره سیاسی کشور بود. یک نفر هم ترجیح داد وارد مجمع نشود و فعالیت سیاسی و اجتماعی بکند و با تکرارش مجلس و دولت را تحت تاثیر قرار داد.

چهره‌ای مثل محمود احمدی‌نژاد نیز ضمن عضویت در مجمع تندترین مواضع را علیه ساختار سیاسی گرفت، انتخابات را تحریم کرد و با هر رسانه‌ای که دوست داشت مصاحبه کرد.

در این میان سرنوشت حسن روحانی نیز از همین حالا جلب توجه کرده است. او به سرنوشت هاشمی، خاتمی یا احمدی‌نژاد دچار می‌شود؟ سیاستمداری موثر باقی می‌ماند یا یک رهبر سیاسی اجتماعی؟ آیا مثل احمدی‌نژاد از نظام فاصله می‌گیرد؟

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با سلام نو پیش بینی این مسائل را سخت دانست و تاکید کرد که برای پیش بینی دقیق داشتن باید اطلاعاتی دقیق هم داشت.

با این همه او چندان از تهدیدها علیه روحانی نگران نیست و می‌گوید: مجلس مسائلی را درباره محاکمه رییس جمهور و معاون اول وی مطرح کرده‌اند که کار مجلس نیست و کار قوه قضاییه است. با این وجود ممکن است بابت مسائلی که مجلس با دولت دارد نمایندگان تندرو حرف‌هایی را مطرح کنند و اقداماتی انجام دهند. بستگی دارد سیاست حاکمیت در این مورد چه باشد و نمایندگان در این مورد باید با سیاست‌های حاکمیتی هماهنگ باشند.

وی ادامه داد: من تصور می‌کنم تندروهای مجلس بخواهند در آخرین روزهای دولت اقداماتی را علیه روحانی انجام دهند که باید دید در آن صورت رویکرد و نظر حاکمیت در برابر این اقدامات چه خواهد بود.

رجایی درباره احتمال عضویت رییس جمهور در مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: علی القاعده آقای روحانی مثل دیگر روسای جمهور به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می‌شود که همین باعث ایجاد حریم امنی برای ایشان خواهد شد. البته این به معنای کوتاه آمدن تندروها نیست و آن‌ها احتمالا برنامه‌هایی را برای آقای روحانی داشته باشند که ما از آن مطلع نیستیم، اما من شخصا نگرانی‌ای از این جهت ندارم و به نظرم این حرف‌ها در دستور کار حاکمیت هم نیست.

وی در واکنش به تهدید روحانی از سوی برخی چهره‌های تندرو خارج از مجلس گفت: من اصلا این تهدیدها را جدی نمی‌گیرم چون این تندروها احساسی و هیجانی حرف می‌زنند؛ نه بر اساس تدبیر.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: آقای روحانی بالاخره هشت سال رییس جمهور دولت بود و کشور را چند سال بدون نفت اداره کرده و توفیقاتی داشته که نتوانسته آن‌ها را بیان کند. از طرف دیگر بدبیاری و اشتباهاتی هم داشته که از حوادثی مثل سیل و زلزله تا بی‌تدبیرهای مختلف را شامل می‌شود.

وی با اشاره به برخی بی‌تدبیری‌های دولت گفت: مثلا این اصلا پسندیده نیست که وقتی ما به عراق برق صادر می‌کنیم برق در پایتخت و دیگر نقاط کشور برود و مردم آسیب مالی ببینند و وسایلشان از دست برود.

رجایی با وارد دانستن نقد به دولت روحانی ادامه داد: ایراداتی به دولت روحانی وارد است ولی باید به صورت منصفانه خدمت‌ها و خطاهای دولت روحانی را بررسی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روحانی می‌تواند پس از یک دوره مثل هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد به سیاست باز گردد، گفت: جبهه اعتدال در این انتخابات نشان داد که تاثیر و نقشی در سیاست ندارد و گزینه‌ای هم نداشت. آقای روحانی هم منتسب به این جبهه است. در نتیجه با آسیب‌هایی که ایشان در دوره دوم ریاست جمهوری خود دید نه خودش و نه حزبش نمی‌تواند کنش لازم را در فضای سیاسی داشته باشد. با توجه به این مسائل بعید است آقای روحانی بتواند مثل آقای هاشمی و خاتمی نقشی در خور در فضای سیاسی ایران داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌ طلب در واکنش به صحبت‌هایی که درباره ریاست مجمع تشخیص توسط روحانی می‌شود، گفت: من این حرف‌ها را چندان جدی نمی‌گیرم چون آقای لاریجانی اکنون ریاست مجمع را بر عهده دارد و ما شواهدی از تغییر ایشان مشاهده نمی‌کنیم.

کد خبرنگار: ۹
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    بصورت زنده در موزه عبرت نگهداری بشه تا عبرت دیگران بشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید