گرمازدگی، علاوه بر مخاطرات خاص خود، در شرایط کرونایی بسیار خطرناک‌تر است چون استفاده از ماسک را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

ارتباط گرما و افزایش احتمال ابتلا به کرونا

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: گرمازدگی، علاوه بر مخاطرات خاص خود، در شرایط کرونایی بسیار خطرناک‌تر است. چون استفاده از ماسک را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: برخی افراد به بهانه گرما در تجمعات و امکان عمومی از ماسک استفاده نمی‌کنند. در حالی که این اتفاق ابتلا به کرونا را در آنها تشدید می‌کند.

شاهسونی افزود: تحقیقات انجام شده نشان می دهد که افزایش دما تاثیری در کاهش این بیماری ندارد. در واقع افزایش دما سبب می‌شود افراد در و پنجره را باز کنند و تهویه صورت گیرد. آنچه باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و انتقال ویروس کرونا می‌شود، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب است. وی اظهار داشت: برخی افراد گرما را بهانه‌ای برای استفاده نکردن از ماسک‌ عنوان می‌کنند اما همه افراد در تجمعات و فضاهای بسته باید از ماسک استفاده کنند زیرا ماسک‌ عامل گرمازدگی نیست. در واقع در صورتی که افراد به خاطر گرما از ماسک استفاده نکنند، خطر ابتلا به کرونا افزایش می یابد.

با گرمازدگی چه کنیم؟

شاهسونی تاکید کرد: گرمازدگی، علاوه بر مخاطرات خاص خود، در شرایط کرونایی بسیار خطرناک‌تر است چون استفاده از ماسک را با دشواری روبه‌رو می‌کند.رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: گرمازدگی عارضه بسیار خطرناکی است که در آن سیستم کنترل حرارت بدن مختل می‌شود و تعریق کاهش می‌یابد اما دمای بدن افزایش می‌یابد (بیش از ۴۱ درجه سانتیگراد). 

وی افزود: اگر فردی بر اثر گرمای هوا دچار سردرد، سرگیجه، بی‌اشتهایی، گرفتگی عضلات، افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب، تشنگی بیش از حد و افزایش دمای بدن  شد، گرمازده شده است. شاهسونی ادامه داد: برای افرادی که بیشتر در معرض گرما هستند مانند کشاورزان، کارگران راه و ساختمان، مشاغل نظامی و نیز افرادی که فضای بیرون و زیر نور مستقیم خورشید فعالیت شدید می کنند، احتمال گرمازدگی در روزهای گرم تابستان وجود دارد. 

به گفته شاهسونی، همچنین افرادی که در فضای بسته قرار می‌گیرند به ویژه سالمندان یا کودکان خردسال،  به علت عدم تهویه مناسب و ناتوانی دچار گرمازدگی می‌شوند.وی افزود: کاهش فعالیت در زیر نور مستقیم خورشید به ویژه در ساعت ۱۲ تا ۱۶ که حداکثر شدت تابش وجود دارد، ضروری است و توصیه می شود حضور در فضاهای بسته و بدون تهویه و جریان مناسب هوا کمتر شود.

شاهسونی افزود: در صورتی که به خاطر گرما دچار علائمی نظیر سرگیجه شدید، بجای خلوت و دارای تهویه مناسب بروید و ماسک خود را در بیاورید اما اگر علایم ادامه یافت، به پزشک مراجعه کنید. رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: افراد باید مایعات به میزان کافی بنوشند و اگر در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید فعالیت می‌کنند، تا حد امکان یک بطری آب همراه داشته باشند.او افزود: مهم ترین اقدام برای افرادی که گرمازده می‌شوند، کاهش دمای بدن از طریق پاشیدن آب ولرم بر روی بدن فرد گرما زده است. همچنین فرد را بجای خنک و زیر سایه منتقل کنید و به حالت طاق‌باز بخوابانید و حداقل ۴ لیوان آب به او بنوشانید و آب روی بدنش بپاشید. در صورتی که گرمازدگی شدید است، سریع با اورژانس تماس بگیرید.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید