یک روانشناس در خصوص چگونگی عبور از بحران ناکامی کنکور گفت: افراد در این شرایط نباید شکست را تبدیل به یک مسئله ذاتی کنند و بدانند که عدم موفقیت و شکست در آزمون، به معنای ناتوان بودن و بدبختی آن‌ها نیست.

نحوه  عبور از بحران ناکامی کنکور و قضاوت‌های دیگران

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه کوهپایه زاده روانشناس در رابطه با عبور از بحران ناکامی در کنکور اظهار کرد: یکی از مواردی که در خصوص عبور از بحران ناکامی در کنکور باید به آن اشاره کرد این است که افراد باید مسئولیت عدم موفقیت خود را برعهده بگیرند. بدین معنا که هنگام مواجه شدن با شکست، عکس العمل اولیه، معمولا مقصر دانستن دیگران یا عوامل بیرونی است، این در حالی است که سایر عوامل و افراد ممکن است روی نتیجه بدست آمده تاثیر بگذارند، امّا تنها خود فرد، مسئول شکست و عدم موفقیت است و اگر مسئولیت شکست را بر عهده نگیرد، هرگز نمی‌تواند به موفقیت دست پیدا کند.

وی بیان کرد: افراد در این شرایط نباید شکست را تبدیل به یک مسئله ذاتی کنند و بدانند که عدم موفقیت و شکست در آزمون، به معنای ناتوان بودن و بدبختی آن‌ها نیست و اگر شکست را تبدیل به مسئله‌ای ذاتی و درونی کنند، این امر منجر می‌شود که اعتماد به نفس و خودباوری آن‌ها صدمه ببیند و به همین منظور، نباید اجازه دهند تا عدم موفقیت تبدیل به یکی از ویژگی‌های شخصیتی و شناختی آن‌ها شود.

این روانشناس تصریح کرد: داوطلبان کنکور بدانند که شکست در این آزمون باید برای آن‌ها موقتی و گذرا باشد و درواقع، واکنش بیش از حد به عدم موفقیت در آزمون کنکور امری بسیار ساده و آسان است و فراموش نکنند که حتی مهم‌ترین آزمون‌ها تنها بخشی از زندگی افراد را تشکیل می‌دهند و خودباوری و ثبات احساسی بسیار مهم‌تر از این امتحانات است و نباید اجازه دهند تا نمره یک آزمون، برای بلند مدت حالت روانی و باورهای آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

کوهپایه زاده با اشاره به شناسایی تفکرات منفی بعد از قبول نشدن در کنکور گفت: هنگامی که افراد در زمینه‌ای خاص با شکست روبرو شدند خود را مورد سرزنش قرار داده و شروع به تفکرات منفی درمورد خود می‌کنند که چنین تفکراتی شامل من فردی ناموفق هستم یا فکر نمی‌کنم که بتوانم این مسئله را حل کنم، است و درواقع، الگوهای تفکرات منفی، امکان کسب تجربه از شکست و تبدیل شدن به رویکردی مثبت را ازبین می‌برد.

وی ادامه داد: داوطلبان کنکور باید نظرات مثبت دهند چرا که هنگام مواجهه با تفکرات منفی، بهترین کار، زیر سوال بردن این تفکرات است و این افراد باید از خود سوال کنند که آیا شکست باعث می‌شود که من فردی ناموفق باشم؟ که با این کار می‌توانند با تفکرات منفی مقابله کرده و از جملات مثبت استفاده کنند و با خود تکرار کنند که این شکست، مرا به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند چرا که تجربه‌ای باور نکردنی از آن به دست آورده ام یا از توانایی‌های کافی برای مقابله با این شکست برخوردار هستم که این موارد، تأثیر قابل توجهی برای برطرف کردن تفکرات منفی دارند و علاوه بر این، یادداشت‌های حاوی تفکرات مثبت در جایی که همواره قابل دید باشند می‌توانند موثر باشند و تکرار آن‌ها به منظور کاهش تفکرات منفی بسیار مطلوب است.

این روانشناس افزود: افراد باید از شکست خود تجربه کسب کنند چرا که قضاوت بیرحمانه درمورد خود، منجر به موفقیت آن‌ها در آزمون‌های بعدی نمی‌شود و توجه کنند که عاقلانه‌ترین کار، تجزیه و تحلیل شکست و مشخص کردن علل آن است. زیرا آن‌ها باید به منظور مقابله با شکست خود در آزمون، به صورت تحلیلی به بررسی آن بپردازند و از خود سوال کنند که چرا در این آزمون موفق نشدم؟ رعایت چه مواردی منجر به عملکرد بهتر در آزمون بعدی می‌شود و تجربه به دست آمده از این عدم موفقیت، چگونه مانع از بروز مجدد آن می‌شود؟ و به طور کلی، باید از شکست‌های خود برای کسب موفقیت‌های بعدی، تجربه کسب کنند.

کوهپایه زاده تاکید کرد: افراد باید آن چه که خارج از کنترلشان است را فراموش کنند چرا که برخی از موارد، خارج از کنترل افراد هستند و بنابراین، آن‌ها باید جسارت کافی برای نادیده گرفتن این موارد را داشته باشند.

وی بیان کرد: داوطلبان باید بدانند که نیازی به تأیید دیگران، برای تصدیق موفقیت یا شکست در زندگی را ندارند چرا که گاهی اوقات، دلیل ترس افراد از عدم موفقیت و شکست ناشی از قضاوت و ازدست دادن احترام افراد است و بنابراین، آن‌ها باید واقع گرا باشند و اجازه ندهند تا انتظارات اطرافیان بر آن‌ها غلبه کند و نظرات آن‌ها تاثیری روی این افراد داشته باشد چرا که چنین فشاری منجر به ایجاد استرس غیر ضروری و تحت تاثیر قرار دادن نتایج می‌شود و درواقع، این امر باعث می‌شود که به اعتماد به نفس و عزت نفس فرد صدمه وارد شود و توانایی فرد را برای دستیابی به موفقیت کاهش دهد. بنابراین، تنها چیزی که نباید برای افراد مهم باشد نگاه و قضاوت دیگران است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: افراد باید درمورد شکست و عدم موفقیت خود صحبت کنند. این در حالی است که اغلب افراد، هنگام روبرو شدن با شکست ترجیح می‌دهند احساسات خود را مخفی کنند و این کار اشتباهی است چرا که در چنین مواردی، افراد باید به منظور مقابله با حس شکست در آزمون یا اتفاقی در زندگی خود، با اعضای خانواده یا دوستان خود صحبت کرده و تاثیر مطلوبی که در کنترل حس عدم موفقیتشان خواهد داشت را تجربه کنند. زیرا حمایت اعضای خانواده و دوستان در گذر از دوران سختی ها، نقش قابل توجهی دارد و افراد باید به یاد داشته باشند که عدم موفقیت و شکست، آخر دنیا نیست و این موضوع، تنها یکی از مسائلی است که باید نحوه مقابله با آن را در زندگی خود بیاموزند و اجازه ندهند تا عدم موفقیت، مانع از رسیدن به آرزوهایشان شود که کمک از یک روانشناس می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید