دکتر سعید جلیلی در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۴۰۰ حضور داشت که در انتخابات ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ به نفع سید ابراهیم رئیسی از انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری نمود. وی بارها از سوی منتقدین به عنوان چهره‌ای که تجربه کار اجرایی ندارد، مورد انتقاد قرار گرفته است. در کل سعید جلیلی به عنوان سیاستمداری اصولگرا در ایران شناخته می‌شود.

درباره سعید جلیلی بیشتر بدانید

سعید جلیلی سیاستمدار اصولگرا در سال ۱۳۴۴ در شهر مشهد متولد شد. پدر وی مرحوم محمدحسن جلیلی مدیر دبستان در شهر مشهد بود  که به زبان فرانسه تسلط کافی داشت. جلیلی تحصیلات ابتدایی خود را تا مقطع دانشگاه در شهر مقدس مشهد به پایان رساند. در سال ۱۳۷۱ و بعد از اخذ مدرک فوق لیسانس با خانم فاطمه سجادی پزشک عمومی ازدواج کرد و صاحب فرزند پسری به نام سجاد شد. پس از آن مدرک دکترای خود را از دانشگاه امام صادق دریافت نمود. عنوان پایان نامه وی بنیان اندیشه سیاسی اسلام در قرآن بوده است. از سوابق تدریس سعید جلیلی می‌توان به تدریس در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد. وی به زبان انگلیسی و عربی تسلط کافی دارند. اگر می‌خواهید در مورد این چهره سیاسی بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

فعالیت‌ها و حضور سعید جلیلی در جبهه

سعید جلیلی در دوران جنگ تحمیلی در جبهه‌ها حضور مداوم داشت و در عملیات کربلای ۵ دچار جراحت  شدید از ناحیه پا شد. به دلیل عدم امکانات در آن زمان مجبور شد پای راست خود را از دست بدهد. از آن پس همچنان در جبهه به عنوان نیروی تدارکات به دلیل جراحت وارده حضور داشت.

مروری بر فعالیت‌های سعید جلیلی

سعید جلیلی دارای سوابق اجرایی فراوانی از سال ۱۳۶۸ تا کنون  است. از جمله فعالیت‌های اجرایی وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه

● دبیر سوم

● دبیر دوم

● دبیر اول

● معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه

● مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری

● معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه

● دبیر شورای عالی امنیت ملی

● عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام

● عضو شورای راهبردی روابط خارجی

شرح عملکرد سیاسی سعید جلیلی

● وزارت امور خارجه

سعید جلیلی ۱۸ سال در وزارت امور خارجه فعالیت داشت و در سن ۲۶ سالگی به ریاست اداره بازرسی وزارت امور خارجه نایل شد و پس از آن در سال ۱۳۷۶ سید محمد خاتمی او را به عنوان معاون اداره اول آمریکا انتخاب کرد. در  دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، سعید جلیلی به وزارت خارجه بازگشت.

● شورای عالی امنیت ملی

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و پس از استعفای علی لاریجانی، سعید جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی معرفی شد و فعالیت خود را در زمینه مذاکرات هسته‌ای از این طریق دنبال نمود. در شهریور ۱۳۹۲ و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی ایشان برکنار و علی شمخانی به جای او منصوب شد.

سخن پایانی

 دکتر سعید جلیلی در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری در سالهای ۱۳۹۲، ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ حضور داشت که در انتخابات ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ به نفع سید ابراهیم رئیسی از انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری نمود. وی بارها از سوی رمنتقدین به عنوان چهره‌ای که تجربه کار اجرایی ندارد، مورد انتقاد قرار گرفته است. در کل سعید جلیلی به عنوان سیاستمداری اصولگرا در ایران شناخته می‌شود.

مهمترین سمت‌های واگذار شده به وی از سوی رهبری انقلاب به شرح زیر است :

● عضو شورای راهبردی روابط خارجی

● عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

● نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید