مصرف بیش از حد قند و شیرینی جات می‌تواند آسیب‌های بسیار زیادی را برای بدن به همراه داشته باشد.

شایع‌ترین علائم ابتلا به دیابت کدامند؟

به گزارش سلام نو، یکی از مشکلات دنیای امروز مصرف بیش از حد قند و خطراتی است که در پی دارد. در واقع ما همیشه و همه وقت چیزهایی در مورد خطرات مصرف قند، به خصوص قند سفید تصفیه شده می‌شنویم. اما اگر صادق باشیم، همه گاهی ولع خوردن شیرینی پیدا می‌کنند؛ و این هیچ اشکالی ندارد. مشکل آنجایی است که این ولع تبدیل به اعتیاد شود که در این صورت قطعا بدن‌تان به شما اخطار خواهد داد.

در ادامه این مطلب برخی نشانه ها که زنگ خطر مصرف قند را به صدا در می‌آورند بیان شده است:

۱. اصلا احساس سیری ندارید!

به احتمال زیاد بلافاصله بعد از این‌که احساس می‌کنید شکم‌تان خالی است، شروع به خوردن می‌کنید؟ حتما با خوردن یک کلوچه شروع می‌کنید، اما قبل از این‌که متوجه شوید، یک کلوچه می‌شود ده عدد، مواد خوراکی که قند زیادی دارند و خالی از پروتئین، فیبر و دیگر مواد مغذی هستند، باعث می‌شوند که هرگز احساس سیری کامل نداشته باشید. بر خلاف خوراکی‌های مغذی، قندها به مغزتان این پیام را نمی‌رسانند که شما همین حالا چیزی خورده‌اید. به همین دلیل شما در خوردن زیاده روی می‌کنید.

۲. پوست‌تان زیاد جوش می‌زند

مصرف بیش از حد قند، برای پوست‌تان مضر است. مطالعه‌ای در مجله آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی، به ارتباط میان برنامه‌ غذایی سرشار از قند و شدت یافتن آکنه اشاره می‌کند. 

۳. بیش از حد احساس خستگی دارید

در صورتی که صبحانه یا ناهارتان پر از قند است و مواد مغذی مهمی مثل پروتئین، فیبر یا چربی را ندارد، احتمال این‌که خود را در وسط روز خالی از انرژی احساس کنید بسیار زیاد است. گاهی اوقات ممکن است این فقدان انرژی با یک سردرد آزاردهنده همراه شود و مجبورتان کند خودتان را لای پتو بپیچید و به رختخواب بروید. یک برنامه‌ی غذایی متعادل و مغذی مانع از این می‌شود که قند خون‌تان از اوج به پایین‌ترین حد برسد و باعث شود احساس رخوت کنید. به عبارت دیگر، سطح انرژی شما پایدار خواهد ماند.

۴. فشار خون‌تان بالا است

اگر فشار خون‌تان بین ۸ و ۱۲ باشد، عادی است. برنامه‌ غذایی دارای قند زیاد، فشار خون‌تان را از آستانه‌ عادی بالاتر می‌برد. کارشناسان پزشکی معتقدند وقتی پای فشار خون وسط باشد، محدود کردن مصرف شکر حتی مهم‌تر از کاهش مصرف سدیم است. 

۵. بعد از ورزش بی‌حال می‌شوید

در صورتی که اهل ورزش هستید، رساندن سوخت مناسب به بدن‌تان، ضروری است. اگر گاهی اوقات به نظر می‌رسد که انجام یک تمرین برای‌تان سخت‌تر می‌شود، مقصر ممکن است برنامه‌ غذایی پر از قندتان باشد. زمانی که قند خون‌تان را با خوردن میان وعده‌های سرشار از قند بالا می‌برید، ناگهان انرژی‌تان افزایش می‌یابد، اما این انرژی دوام زیای نخواهد داشت، زیرا انرژی کاذب است به این دلیل که بدن‌تان بلافاصله آن را می‌سوزاند؛ و سطح انرژی شما به سطح پایین‌تر از قبل از مصرف مواد قندی خواهد رسید. این امر باعث بی‌حالی کامل درست بعد از ورزش می‌شود.

۶. احساس غم و اندوه زیادی دارید

تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که بین مصرف بیش از حد قند و خطر افسردگی ارتباط وجود دارد. برنامه‌ غذایی دارای قند بالا، سطح التهاب را که مرتبط با افسردگی است، در سراسر بدن بالا می‌برد؛ برنامه‌ غذایی سرشار از قندهای ساده‌ کبوهیدارات‌ها نیز با افسردگی مرتبط است. این مواد غذایی نیز عامل التهاب در بدن هستند.

پژوهشگران با استفاده از داده‌های موسسه‌ پیشگامان سلامت زنان که بیش از ۷۰۰۰۰ از زنان را تحت نظر دارد پی بردند هر چقدر قند خون زنان بعد از خوردن خوراکی‌های شیرین و غلات تصفیه شده بالاتر باشد، خطر ابتلا به افسردگی در آن‌ها بالاتر است. عکس این موضوع نیز صادق است و برنامه غذایی که سرشار از غلات کامل هستند، ریسک ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید