در این گزارش زیر نحوه صحیح سرخ کردن سبزی بدون از دست رفتن خواص آن را به شما آموزش خواهیم داد.

نحوه صحیح سرخ کردن سبزی بدون از دست رفتن خواص آن + آموزش

به گزارش سلام نو، بسیاری از افراد هنگامی که سبزی ها را سرخ می کنند نگران از دست رفتن خواص آن هستند. در این گزارش ما قصد داریم نحوه صحیح سرخ کردن سبزی را شرح دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

نحوه سرخ کردن سبزی موضوع مورد بحث ماست. توصیه همه متخصصین تغذیه مصرف سبزی به صورت خام، بخار پز یا لااقل آبپز است. البته برای پخت برخی از سبزی ها مانند بروکلی استفاده از مایکروویو به عنوان اولین انتخاب توصیه شده است.

اما اگر شما ناچار هستید سبزی را به صورت سرخ شده استفاده کنید پیشنهادهای زیر درسالم تر شدن غذا به شما کمک می کند. بعضی از سبزی ها اصولا نیازی به سرخ شدن ندارند و می شود بدون سرخ کردن از آن ها استفاده کرد. لوبیای سبز از جمله این سبزی هاست.

انواعی از سبزی ها به صورت آب پز خوشمزه ترند. مثلا اسفناج آب پز شده بسیار خوشمزه تر از اسفناج سرخ شده است. می توانید امتحان کنید. با آب کم آن را بپزید و از آب آن در پخت انواع سوپ استفاده کنید.

بعضی از سبزی ها نیاز به سرخ شدن زیاد ندارند و شما می توانید فقط آن ها را کمی تفت دهید و سپس به غذا اضافه کنید. در این صورت شما از روش پخت مدیترانه ای استفاده کرده اید.

پیاز از جمله سبزی هایی است که با کمی تفت دادن قابل مصرف است. برای تفت دادن پیاز با حرارت کم می توانید درب ظرف را ببندید تا قطره های آبی که به صورت بخار به وجود می آید دوباره به ظرف بازگشته و از افزایش دما که یکی از علت های تخریب روغن و به وجود آمدن ترکیبات سمی و سرطان زا در آن است ؛ کاهش یابد.

در بعضی از غذاها با استفاده از ترفندهای ویژه ای می توانید کمتر از مواد سرخ شده استفاده کنید. مثلا بعضی افراد سبزی قورمه سبزی را اصلا سرخ نمی کنند و برای پخت قورمه سبزی مقداری پیاز را تفت می دهند و پس از اضافه کردن سبزی غذا را با حرارت کم می پزند تا به اصطلاح جابیفتد و روغن بیاندازد.

طعم این قورمه سبزی هم خیلی خوب است. برای امتحان این روش باید تجربه طولانی تری داشته باشید.

برای سرخ کردن بعضی از سبزی ها مثلا سیب زمینی شما باید اول حرارت روغن را به دمای بالایی مثلا 190 درجه برسانید .سپس سیب زمینی را به آن اضافه کنید. با این روش با به وجود آمدن یک لایه محافظ بر سطوح سیب زمینی از جذب بیشتر روغن به لایه های داخلی جلوگیری می شود و لااقل چربی کمتری مصرف می کنید.

این روش برای سرخ کردن بادمجان هم که مقدار زیادی روغن مصرف می کند مناسب است. البته کنترل دما در این روش سرخ کردن مسئله مهمی است.

بهتر است سبزی هایی را که قصد فریز کردن آن ها را دارید قبلا سرخ نکنید همچنین سبزی هایی را که فریز شده اند وقتی هنوز یخشان آب نشده، سرخ کنید تا جذب روغن در آن ها به حداقل برسد.

شاید خوشحال شوید از اینکه بالاخره متخصصان سرخ کردن بعضی از سبزی ها را برای جذب بهتر مواد مغذی آن توصیه کرده اند. هویج از جمله این سبزی ها است. بتاکاروتن موجود در هویج در صورت تفت دادن در کمی روغن قابلیت جذب بهتری پیدا می کند زیرا ویتامین آ از جمله ویتامین های محلول در چربی است.

روغن سرخ کردن سبزی

از آنجا که روغن جزء اصلی فرآیند سرخ کردن است باید به نوع و نحوه استفاده از آن توجه ویژه شود. برای سرخ کردن مواد غذایی حتما از روغن مایع مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید. این روغن ها در برابر حرارت مقاومند و ضررهای مصرف روغن های جامد را ندارند.

سعی کنید از حرارت دادن زیاد روغن به علت عجله در آشپزی خودداری کنید. با افزایش درجه حرارت؛ روغن به سرعت به نقطه دود خود میرسد. در این دما که برای روغن های مختلف با هم فرق دارد روغن به اصطلاح شروع به سوختن می کند و در آن ترکیبی خطرناک به نام آکرولئین به وجود می آید.

بعد از هر بار استفاده از روغن، نقطه ی دود آن پایین می آید. بنابراین توصیه بعدی این است که روغن استفاده شده برای سرخ کردن را بارها مورد استفاده قرار ندهید.

ظروف مناسب سرخ کردن سبزی

سرخ کن های خانگی مشکلات استفاده از روغن را بیشتر می کند چون علاوه بر اینکه با غوطه ور شدن ماده غذایی روغن بیشتری جذب آن شده و مقدار انرژی آن را افزایش می دهد.

به دلیل مقدار زیاد مورد نیاز روغن، معمولا خانم ها برای صرفه جویی پس از یک یا دوبار استفاده روغن را عوض نمی کنند و یا روغن تازه را به روغن قبلی اضافه می کنند که در این صورت وضعیت بدتری به وجود می آید.

سرد و داغ شدن مکرر روغن به علاوه ذرات باقیمانده از ماده غذایی معجون خطرناکی در این وسیله آشپزخانه ای ایجاد می کند که نتیجه ای جز بیماری های خطرناک ندارد.

استفاده از ظروفی که با روغن یا سایر ترکیبات غذا هنگام سرخ کردن واکنش نشان می دهند و ممکن است ذرات ناخواسته ای را به غذا اضافه کنند نیز توصیه نمی شود.

ظروف آلومینیم، مسی و آهنی از جمله این ظروف هستند. مناسبترین ظرف برای سرخ کردن سبزی ظروف تفلون است با این شرط که پوشش آن ها کاملا سالم بوده و در ضمن بازسازی نشده باشد. / دلگرم

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید