یافته‌ها نشان می‌دهد کووید-۱۹ در حیوانات خانگی افرادی که به این ویروس مبتلا بودند، «بسیار شایع» بوده است.

کدام حیوان خانگی از صاحب خود کرونا می‌گیرد؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایندیپندنت فارسی، بر اساس یک بررسی جدید، درصد «چشمگیری» از سگ و گربه‌های خانگی از صاحب خود کرونا می‌گیرند.

محققان نمونه خون و ترشحات مخاطی ۱۵۴ گربه و ۱۵۶ سگ خانگی را که نتیجه آزمایش کرونای صاحبانشان مثبت شده بود، جمع‌آوری کردند و سپس روی این نمونه‌ها آزمایش پی‌سی‌آر و پادتن انجام دادند.

از ۱۹۶ خانواری که حیوانات خانگی‌ آن‌ها آزمایش شد، جواب پی‌سی‌آر شش گربه و هفت سگ (۴.۲ درصد) مثبت بود و ۳۱ گربه و ۲۳سگ (۱۷.۴ درصد) پادتن داشتند. در مجموع حیوانات خانگی ۴۰ خانواده (۲۰.۴ درصد) پادتن این ویروس را داشتند.

بر اساس آزمایش‌های تکمیلی انجام گرفته روی حیوانات همین منازل، ویروس از حیوانی به حیوانی دیگر، حتی در صورت تماس نزدیک، منتقل نمی‌شود. این گروه تحقیقاتی اعلام کرد که یافته‌ها نشان می‌دهد کووید-۱۹ در حیوانات خانگی افرادی که به این ویروس مبتلا بودند، «بسیار شایع» بوده است.

تحقیقات دیگری هم نشان داد که میزان ابتلا به کووید-۱۹ در حیوانات خانگی دارای تماس با افراد مبتلا به کرونا، نسبت به حیوانات فاقد چنین تماسی بیشتر است و به گفته این محققان، مقایسه یافته‌هایشان با آن تحقیقات نشان می‌دهد محتمل‌ترین راه انتقال ویروس از انسان به حیوان است؛ نه برعکس آن.

این یافته‌ها در اجلاس میکروب‌شناسی بالینی و بیماری‌های عفونی اروپا (ECCMID) ارائه خواهد شد.

دکتر اِلس برونز، از دانشگاه اوترخت، می‌گوید: «اگر به کووید-۱۹مبتلا هستید، باید از تماس با گربه یا سگ خود پرهیز کنید؛ درست همان طور که از تماس با سایر افراد خودداری می‌کنید. اگرچه، نگرانی اصلی، سلامتی حیوانات نیست- آن‌ها یا هیچ علائمی از کووید-۱۹ نداشتند یا علائمشان خفیف بوده است- اما این خطر احتمالی وجود دارد که این حیوانات نقش منبع کرونا را ایفا کنند و دوباره این ویروس را به انسان‌ها انتقال دهند. خوشبختانه تا امروز هیچ موردی از انتقال کرونا از حیوان خانگی به انسان گزارش نشده است؛ بنابراین با آنکه طبق این تحقیق، کووید-۱۹ در حیوانات خانگی خانواده‌های مبتلا شیوع بالایی دارد، بعید است که حیوانات خانگی در این همه‌گیری نقشی داشته باشند.»

در گذشته نیز مواردی از سرایت ویروس کرونا از صاحبان مبتلا به حیوان خانگی ثبت شده بود. در ماه مارس (اسفند)، ابتلا یک گربه نر هشت ساله در ایتالیا به نوع آلفا این ویروس، که برای اولین بار در بریتانیا کشف شده بود، تشخیص داده شد. در ابتدای سال جاری (۲۰۲۱) هم گروهی از محققان هشدار دادند که ممکن است برای جلوگیری از شیوع کرونا تزریق واکسن به سگ‌ها و گربه‌ها لازم باشد.

این محققان در سرمقاله‌ای در مجله ویرولِنس، هشدار دادند که رشد مداوم ویروس در حیوانات و سپس انتقال آن به انسان می‌تواند برای سلامت عمومی «خطری طولانی مدت و جدی» ایجاد کند.

آن‌ها می‌گویند: «بعید نیست که تزریق واکسن به برخی از حیوانات اهلی برای جلوگیری از شیوع بیماری ضروری شود.»

بر اساس دستورالعمل‌های رسمی دولت بریتانیا، ابتلا به کرونا در حیوانات «نادر» است و در صورت ابتلا، علائم بالینی آن‌ها خفیف است و ظرف چند روز از بین می‌رود.

انجمن دامپزشکان بریتانیا به صاحبان حیوانات خانگی توصیه می‌کند با توجه به احتمال وجود ویروس روی پوست آن‌ها، بعد از دست زدن به حیوانات، دست‌های خود را بشویند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید