تری گلیسیرید نیز نوعی دیگر از چربی‌های خون است که بالا بودن سطح آن با افزایش احتمال سکته و بیماری‌های قلب و عروق همراه است.

با این روش‌ها چربی خون خود را به راحتی کاهش دهید!

به گزارش سلام نو، کاهش چربی خون در سلامت شما بسیار اهمیت دارد. کاهش چربی خون موجب می‌شود که شما با انرژی بیشتری به فعالیت بپردازید. کاهش چربی خون با تغییرات مهم در عادات غذایی شدنی است. کاهش چربی خون نیازمند انجام یکسری اقدام ضروری در زندگی است. کاهش چربی خون را در کل جدی بگیرید.

مقدار کلسترول خون اساسا تحت تاثیر مواد غذایی مصرفی و فاکتورهای وراثتی موثر در سطح کلسترول خون است و به این ترتیب خوردن غذاهایی که چربی‌های اشباع شده زیادی دارند بیش از هر چیز شما را در معرض خطر بالا رفتن کلسترول خون قرار می‌دهد.

مقدار کلسترول خون اساسا تحت تاثیر مواد غذایی مصرفی و فاکتورهای وراثتی موثر در سطح کلسترول خون است و به این ترتیب خوردن غذاهایی که چربی‌های اشباع شده زیادی دارند بیش از هر چیز شما را در معرض خطر بالا رفتن کلسترول خون قرار می‌دهد.

کلسترول ماده‌ای مومی شکل و نرم است که هم در بدن انسان ساخته می‌شود و هم از طریق مواد غذایی با منشاء حیوانی دریافت می‌شود و تامین مقدار متعادل آن برای حفظ سلامت بدن و عملکرد طبیعی مغز ضروری است، اما بالا رفتن سطح آن در خون خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

کاهش چربی خون موجب کاهش سکته می‌شود

به گفته متخصصان، تری گلیسیرید نیز نوعی دیگر از چربی‌های خون است که بالا بودن سطح آن با افزایش احتمال سکته و بیماری‌های قلب و عروق همراه است.

سایت اینترنتی ارگانیک در گزارش جدیدی آورده است برای کنترل و درمان چربی خون بالا در برخی موارد دارو درمانی مورد نیاز است، اما با این حال در هر زمان در کنار مصـرف دارو و یا حتی برای پیشگیری از بیماری، توجه به دو اصل مهم شامل «بهبود الگوی غذایی» و «اصلاح الگوی زندگی» حیاتی است.

در همین رابطه متخصصان تغذیه تاکید دارند:

۱- مقدار انرژی دریافتی خود را کنترل کنید و مصرف فیبرهای خوراکی را در برنامه غذایی خود افزایش دهید. انرژی دریافتی روزانه را به جهت پیشگیری یا درمان اضافه وزن و چاقی همواره در کنترل داشته باشید.

نقش میوه‌های تازه در کاهش چربی خون

دریافت فیبر غذایی، ویتامین ث، اسید فولیک و سایر مواد مغذی ضروری را از برنامه غذایی روزانه افزایش دهید. برای این منظور می‌توانید به جای نان سفید از انواع نان تهیه شده با غلات کامل و سبـوس‌دار مصرف کنید. دفعات مصرف برنج سفید در هفته را کاهش داده و به جای آن از برنج قهوه‌ای یا برنج مخلوط با حبوبات یا سبزی استفاده کنید. همچنین از انواع سبزی‌های تازه به اشکال مختلف مثل سالاد، سبزی خوردن، خوراک سبزیجات در برنامه غذایی روزانه استفاده کنید. در میان وعده‌های روزانه بیشتر از میوه‌های تازه مصرف کنید.

کاهش چربی خون با محصولات لبنی کم چرب

۲- دریافت چربی‌های اشباع، چربی‌های ترانس و کلسترول را کاهش دهید. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند از انواع محصولات لبنی کم چرب یا فاقد چربی مصرف کنید. مصرف خامه، سرشیر، کره و روغن حیوانی را محدود کنید. از روغن نباتی جامد، مارگارین و محصولات غذایی حاوی این نوع چربی‌ها شامل بیسکویت، کیک، شیرینی، شکلات، پفک و چیپس کمتر استفاده کنید. همچنین بهتر است به جای گوشت قرمز از ماهی، سویا (دانه، پروتئین و پنیر سویا) و حبوبات استفاده کنید. مصرف غذاهای چرب، سرخ کرده، غذاهای رستورانی و فست فودها را تا حد امکان کاهش دهید. در برنامه غذایی روزانه از انواع مغزها و دانه‌ها به مقدار متعادل و به شکل بی‌نمک استفاده کنید و هر روز دو تا سه عدد مغز گردو بخورید.

شیرینی جات دشمن کاهش چربی خون

۳- مصرف قند، شکر و محصولات شیرین را کاهش دهید. به جای قند و شکر از مقدار کمی خشکبار مثل کشمش و توت خشک و در طول روز استفاده کنید. مصرف انواع شیرینی ها، کیک، بیسکویت، کلوچه، آبنبات، شکلات، نوشابه، شربت و سایر فرآورده‌های حاوی شکر را تا حد امکان کاهش کنید.

۴- الگوی زندگی خود را اصلاح کنید. وزن اضافی خود را کاهش دهید. هر روز ۴۵ تا ۶۰ دقیقه پیاده روی کنید. حتی‌المقدور دو یا سه نوبت در هفته ساعاتی را به ورزش‌های هوازی مورد علاقه‌تان بپردازید. از استعمال دخانیات جدا پرهیز کنید. با تغذیه مناسب و ورزش، سایز دور شکم خود را کاهش دهید. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید. در صورت ابتلا به دیابت زیر نظر پزشک، میزان قند خون خود را کنترل نمایید و بالاخره اینکه با خواب، استراحت کافی، آرامش و افکار مثبت از استرس و اضطراب دوری کنید.

شاید تاکنون تصور می‌کردید که کاهش مصرف غذاهای چرب و چربی‌های مضر برای کاهش چربی خون کافیست، اما در واقع تمام فاکتورهای بالا در میزان چربی خون و وضعیت سلامت قلب و عروق موثر هستند. با رعایت این نکات علاوه بر سلامتی عمومی موفق می‌شوید چربی خون را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید