بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ناظر بر خدمات مالی و بانکداری ایرانی است که در تاریخ ۱۸ مرداد ماه ۱۳۳۹ هجری خورشیدی در تهران تاسیس و شروع به فعالیت کرد و تا کنون ۱۸ ریس را به خود دیده است.

کمیجانی رییس جدید بانک مرکزی کیست؟ + سوابق

به گزارش سلام نو به نقل از آفتاب‌نیوز، امروز چهارشنبه ۹ تیر ماه محمود واعظی رئیس دفتر رییس جمهور در پایان جلسه هیات دولت گفت: آقای اکبر کمیجانی که پیش از این سرپرست بانک مرکزی را بر عهده داشت بر اساس اساسنامه بانک در جلسه هیات دولت رییس بانک مرکزی و جایگزین عبدالناصر همتی شد.

کمیجانی اقتصاددان، استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و نوزدهمین رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

او تحصیلات ابتدایی تا متوسطه را در شهرستان پدری خود به اتمام رساند و پس از اخذ مدرک دیپلم راهی دانشگاه تهران شد. کمیجانی با کسب مدرک کارشناسی خود موفق به اخذ بورسیه تحصیلی از کشور آمریکا گشت و در سال ۱۳۵۸ مدرک کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۶۲ مدرک دکتری اقتصاد خود را با درجه عالی از دانشگاه ویسکانسین در میلواکی اخذ نمود.

پس از اتمام تحصیل و علی‌رغم پیشنهاد همکاری در خارج از کشور به ایران بازگشت و از سال ۱۳۶۳ در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مشغول به تدریس شد.

کمیجانی از جمله صاحب نظران مطرح کشور در حوزه اقتصاد پول و اقتصاد کلان است که در بین اساتید اقتصاد نیز از اقبال عمومی بالایی برخوردار می‌باشد و به عنوان یک چهره شاخص علمی در حوزه اقتصاد شناخته می‌شود. در طی این سال‌ها ایشان استاد افرادی همچون فرهاد دژپسند، علی طیب نیا، عبدالناصر همتی، فرهاد رهبر، الیاس نادران، محسن رنانی، محسن رضایی، غلامرضا تاجگردون، هادی حق‌شناس، تیمور رحمانی، یدالله دادگر، عباس شاکری، محمد رضا منجذب، بهرام وهابی و بسیاری دیگر از اساتید اقتصاد کشور بوده‌است.

کمیجانی در ایام جنگ اقتصادی نیز طراح اصلی سیاست‌های پولی در کشور بود. قانون جدید چک و نیز حذف چهار صفر از پول ملی به منظور احترام به عرف جامعه از جمله برخی اقدامات کمیجانی است.

دریافت نشان دانش از دولت اصلاحات
کمیجانی در سال ۱۳۸۴ نشان دانش (از نشان‌های افتخار در ایران) درجه سه را از سید محمد خاتمی دریافت کرد و براساس اعلام معاون پژوهشی و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در آذر ماه ۱۳۹۵، به عنوان پژوهشگر برتر علوم انسانی کشور معرفی شد. عضویت در شورای بررسی‌های اقتصادی دولت هاشمی رفسنجانی در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶، معاونت اقتصادی بانک مرکزی در سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۶، عضویت در هیئت مدیره بانک خاورمیانه در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲، قائم‌مقام بانک مرکزی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، سرپرست پژوهشکده پول و بانک، عضویت در هیئت امنای پژوهشکده پول و بانک، دانشگاه اراک و دانشگاه علوم پزشکی اراک از جمله برخی از سوابق او است.

کمیجانی در حالی ریاست چهار ماهه خود را بر مصدر عالی ترین مقام پولی کشور آغاز می کند که وضعیت چندان مناسبی در متغیرهای پولی کشور دیده نمی شود و انتقادات زیادی نسبت به ریاست پیشین آن مطرح است. رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه پایان اردیبهشت ماه به ۳۸.۸ درصد رسیده است. پایه پولی نیز در این ماه با ۶ درصد افزایش به ۴۸۹ هزار میلیارد تومان است. در توضیح سایر متغیرهای پولی نیز می توان گفت که نرخ تورم ۱۲ ماهه در خرداد ماه به ۴۳ درصد رسید.

همچنین یکی از موارد دیگری که در خصوص بانک مرکزی مطرح می شود، عدم پاسخگویی این بانک و مسئولان آن نسبت به رسانه ها و نوع عملکرد خود است. امیدواریم با ریاست جدید میزان پاسخگویی و شفافیت از سوی بانک مرکزی افزایش یابد.


 
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید