محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: ما بر اساس اساسنامه بانک مرکزی عمل کردیم که طبق آن در صورتی که رییس‌کل بانک مرکزی استعفا دهد یا به هر دلیلی نتواند به کارش ادامه دهد، ظرف یک ماه قائم مقام این اختیار را برای اداره بانک مرکزی را دارد و بعد از یک ماه باید رییس کل بانک مرکزی تعیین شود.

کمیجانی رییس‎‌کل بانک مرکزی شد / اصل موضوع این است که برجامی به توافق برسد که قابل اجرا باشد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، محمود واعظی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه امروز هیات وزیران گفت: طبق مصوبه امروز هیئت دولت رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شد.

 وی اضافه کرد: شاید این سوال پیش بیاید یک ماه باقیمانده می‌توانستیم سرپرست بگذاریم ما بر اساس اساسنامه بانک مرکزی عمل کردیم که طبق آن در صورتی که رئیس‌کل بانک مرکزی استعفا دهد یا به هر دلیلی نتواند به کارش ادامه دهد، ظرف یک ماه قائم مقام این اختیار را برای اداره بانک مرکزی را دارد و بعد از یک ماه باید رئیس کل بانک مرکزی تعیین شود.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: اساسنامه هیچ جایی برای سرپرستی باقی نگذاشته است و به همین دلیل رییس جمهوری هفته گذشته از معاونت حقوقی خواست اگر می‌توانیم از اختیارات دیگر برای معرفی سرپرست استفاده کنیم که معاونت حقوقی جواب داد با توجه به قانون خاص بانک مرکزی صراحتاً جایی برای سرپرستی وجود ندارد و به همین دلیل رئیس بانک مرکزی انتخاب شد.

واعظی افزود: بنابراین این کار معنایش چنین نیست که ما فردی را مشخص کردیم تا برای دولت بعدی تعیین تکلیف کنیم. آقای کمیجانی هم که انتخاب شدند این آمادگی را دارند و اعلام کردند که به محض تشکیل دولت سیزدهم از رییس‌ دولت بعدی می‌خواهند که فردی را انتخاب کند.

درخواست تضمین در مذاکرات وین حق ماست

واعظی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه ما در مذاکرات وین تضمین می‌خواهیم که آنچه در دولت ترامپ اتفاق افتاده دوباره نیفتد، گفت: ما از روز اول بر این موضوع تاکید داشتیم و هنوز هم تاکید داریم. اینکه رئیس جمهور آمریکا آن را اختلاف اساسی خواند به این دلیل است که آنها نمی‌خواهند به خواسته اساسی ما عمل کنند.

وی افزود: این حق ماست و باید اطمینان کسب کنیم. نمی‌توانیم عضو معاهده‌ای باشیم و هر لحظه حس کنیم اتفاقی می‌افتد.

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر اهمیت راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها گفت: اگر می‌خواهیم به تعهدات خود عمل کنیم، طرف مقابل هم به تعهدات خود باید عمل کند ضمن اینکه آمریکا از برجام خارج شده است پس نخست آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند و بعد ما راستی‌آزمایی کرده و به تعهدات خود عمل می کنیم.

وی اضافه کرد: هر دوی این موارد جزو حقوق ما است و باید مطمئن شویم و آمریکایی‌ها نادرست این موضوع را اشکال اساسی می‌دانند.

واعظی درباره اینکه آیا مذاکرات در دولت دوازدهم به نتیجه می‌رسد یا دولت جدید، گفت: اصل موضوع این است که چه در دولت آقای روحانی و چه در دولت آقای رییسی تلاش گسترده‌ای برای حفظ حقوق ملت ایران انجام شود و برجامی به توافق برسد که قابل اجرا باشد؛ ضمن آنکه طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند و تحریم‌ها سریعتر برداشته شود و ما هم هر تلاشی بتوانیم برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهیم.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین درباره مشکلات مستاجران و تمهیدات دولت در این زمینه گفت: ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای داشت که مستاجران و مالکان در شهر تهران درباره مبلغ اجاره به توافق برسند و حداکثر مبلغی که مالکان می‌توانند دریافت کنند تا افزایش ۲۵ درصد است.مالکان در دیگر کلانشهرها تا ۲۰ درصد و شهرهای دیگر تا ۱۵ درصد می توانند به مبلغ اجاره اضافه کنند که این مصوبه از طریق استانداری‌ها در استان‌های مختلف و بنیاد مسکن ابلاغ شده است.

وی همچنین درباره پرداخت تسهیلات مسکن برای مستاجران ادامه داد: وزارت مسکن پیشنهادی به ستاد ملی ارائه کرد تا با همکاری با بانک مرکزی و بانک‌های مختلف تا رقم ۷۰ میلیون تومان بسته به نوع اجاره و کلان‌شهری و غیرکلانشهر بودن شهر، به مستاجران وام پرداخت شود.

 کلانتری بیشتر از همه از درگذشت خبرنگاران ناراحت بود/ نمک بر زخم خانواده‌های داغدار نپاشیم

واعظی با تسلیت درگذشت خبرنگاران ایرنا و ایسنا در حادثه تصادف اتوبوس در آذربایجان غربی گفت: روزی که این اتفاق افتاد به محض اطلاع،‌با استاندار و بخش‌های مختلف تماس گرفتم و بعنوان دولت هر اقدامی که برای عزیزان از دست رفته و افرادی که حالشان وخیم بود و بقیه خبرنگاران لازم بود و همه امکانات را در ارومیه و تهران فراهم کردیم. دنبال این بودیم تا هواپیمای اختصاصی به ارومیه برود و همه کاری که می‌توانستیم برای خانواده خودمان انجام دهیم برای این مجموعه خبرنگاران انجام داده‌ایم.

وی افزود: با این اتفاق همه مصیبت دیده‌ایم از رئیس جمهور گرفته تا مسئولان کشور همه تسلیت گفتند و همدردی کردند و نمایندگان دولت در مراسمات شرکت کردند و همه جا عذرخواهی کردند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: سخنگوی دولت و شخص آقای کلانتری هرکاری می‌توانستند انجام دادند و عذرخواهی کردند. هر کسی تأسف و ناراحتی خود را طوری ابراز می‌کند. 

واعظی با بیان اینکه آقای کلانتری از خیلی افراد دیگر بیشتر ناراحت بود، گفت: ممکن است برخی بتوانند به راحتی ناراحتی خود را به زبان بیاورند و برخی نتوانند. اما ایشان هم مانند بقیه اعضای دولت از این حادثه بسیار متاثر بودند. سعی کنیم با بیان این حرف‌ها نمک بر زخم خانواده‌های داغدار نپاشیم.

وی ادامه داد: وقتی حادثه برای دو خبرنگار پیش آمد کل کشور عزادار شد و هر سه قوه و دیگر نهادها همه همدردی کردند. این همدردی به خانواده‌های عزادار آرامش می دهد نه اینکه نکته‌ای را بیان کنیم و داغ مصیبت زدگان را بیشتر کنیم.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید