میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین درباره پایان تاریخ تفاهم میان ایران و آژانس نوشت: چرا به مدت ۴ ماه قابل قبول و مفید است اما روز ۲۴ ژوئن مسئله برانگیز شده است؟ 

چرا تفاهم‌نامه فنی میان ایران و آژانس به نفع دو طرف تمدید نمی‌شود؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین با توجه به پایان یافتن تاریخ تفاهم نامه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم بازرسی های آژانس از تاسیاست ایران در صفحه توییترش نوشت: صراحتا، هیچی دلیلی نمی‌بینم که چرا تفاهم نامه فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نفع دو طرف تمدید نمی شود. چرا به مدت ۴ ماه قابل قبول و مفید است اما روز ۲۴ ژوئن مسئله برانگیز شده است؟ 

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شود که دولت ایران اسفندماه سال گذشته براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای را محدود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد، ولی پس از آن تهران و آژانس اوایل اسفند پارسال به توافقی سه‌ماهه دست یافتند که بر پایه آن دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای به مدت سه ماه فعالیت کند ولی دسترسی به اطلاعات آن تنها در صورتی ممکن شود که تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شده باشد.

این توافق سه‌ماهه به مدت یک ماه دیگر تمدید شد که این مهلت روز پنج‌شنبه، ۳تیر به پایان رسید. گفته می‌شود رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دو بار با ایران برای تمدید این مهلت تماس داشته ولی پاسخی از ایران دریافت نکرده است.

همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۶ تیر در این باره گفت: درباره‌ی آژانس قبلا تذکر دادم و الان نیز می‌گویم بعد از سه ماهی که گذشت هیچ چیزی تمدید نشده و پس از آن نیز هیچ یک از موضوعاتی که در داخل ضبط شده است هیچ‌گاه در اختیار آژانس قرار داده نمی‌شود و در اختیار جمهوری اسلامی ایران است، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دقیقا در حال اجرا است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید