آخرین یافته های علمی حاکی از آن است که اضطراب بالا می تواند تا جایی پیش رود که انسان حتی (برای مدتی) نام نزدیکان خود را از یاد ببرد چه برسد به انبوهی از مطالب علمی و ذخیره شده آن در حافظه.

یک توصیه مهم به داوطلبان کنکور: اضطراب را بپذیرد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، متخصص مشاوره تحصیلی نوشت: شاید این جمله تلخ و سنگین باشد؛ آیا می شود در آخرین ساعات مانده به کنکور اضطراب را پذیرفت و آرام ماند؟ بله می شود، پس لطفا ادامه مطلب را بخوانید.

محسن تصدیقی ثانی در یادداشتی نوشت: اضطراب به ارث رسیده و آموخته شده از پیشینیان ما زمانی ضامن بقای ما بود؛ اما اکنون  با نگاهی نادرست، مشکل آفرین و حتی خطر ساز شده  است.

چنانچه این نگاه اصلاح نشود، علاوه بر هیجان منفی و حال بد می تواند در شرایطی همانند کنکور مشکل ساز شود.

چه باید کرد؟ ....باید اضطراب را بپذیریم

برای روشن شدن مطلب مثالی می آورم: اگر بر اثر سانحه ای پایمان برای چند ماه در گچ بماند، می توان با سرزنش خود یا دیگران، پردازش افکار منفی، جوش زدن نرفتن به مهمانی و دوری از شادی روزها را سپری کرد یا با پذیرفتن وضعیت موجود و محدودیت های آن، حداقل شاد باشیم، عشق بورزیم، مطالعه کنیم و با کمک دیگران در مجالس مهمانی شرکت کنیم و از هم صحبتی با آنها لذت ببریم.

و بسیار مثال های دیگر...

اکنون کنکور در راه است و اضطراب بخشی از آن

این اضطراب همانند پای شکسته و در گچ مانده است؛ می توانید افکار منفی را در ذهن خود بپروارنید و با خود بگویید" اگر سوالات سخت بود و من نتوانستم جواب دهم، تمام زحماتم هدر می رود" یا اینکه با خود زمزمه کنید که " این همه مطالب را چگونه سر جلسه کنکور به یاد آورم" و... و اضطراب خود را چندین برابر کنید یا شرایط  اضطراب طبیعی کنکور را بپذیرید و با استعانت از خداوند متعال و اعتماد به داشته های خود، انرژی مطلوب را از این اضطراب برای خود به ارمغان آورید. با خود بگویید داشتن کمی اضطراب هم برای اینکه توجه بهتری داشته باشم و بتوانم ذهنم را پویا کنم نیز لازم است.

هرگاه افکار اضطرابی به ذهنتان آمد سعی نکنید از آن فرار کنید یا درگیر خنثی سازی آن شوید؛ تنها یک مشاهده گر باشید که به دنبال امورات مهمتر از جمله، مطالعه یا آزمون دادن هستید، با چنین رویکردی بی شک کمترین آسیب را از اضطراب خواهید دید؛ چرا که با افکار منفی به آن دامن نزده اید و قادر خواهید بود از حداکثر دانش و آموخته های خود در جلسه کنکور بهره مند شوید.

بنابراین از قضاوت، سرزنش، مقایسه و فرار از اضطراب بپرهیزید و در زمان حال باشید و کارهای معمول و مهم خود را انجام دهید و حضور اضطراب را در گوشه ای از ذهن خود حس کنید، آن را بپذیرید و با بیان علاقمندی های خود به آینده امیدوار باشید.

آخرین یافته های علمی حاکی از آن است که اضطراب بالا می تواند تا جایی پیش رود که انسان حتی (برای مدتی) نام نزدیکان خود را از یاد ببرد چه برسد به انبوهی از مطالب علمی و ذخیره شده آن در حافظه.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید