وزیر منابع آبی مصر از ارائه پرونده‌ بحران سد النهضه از سوی این کشور به سازمان ملل خبر داد.

پرونده‌ سد النهضه تحویل سازمان ملل شد

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت: محمد عبدالعاطی، وزیر منابع آب مصر در گفتگویی با یک رادیوی محلی که آن را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد، اعلام کرد که پرونده مربوط به سد النهضه برای سازمان ملل ارسال شد.

عبدالعاطی بدون ارائه جزئیات بیشتر تنها اظهار کرد: وزارت خارجه (مصر) مسؤولیت ارائه این پرونده به سازمان ملل را بر عهده دارد.

این وزیر مصری در ادامه گفت: انتظار می‌رود نشستی در این رابطه برگزار شود و منتظر تصمیمات آن نشست هستیم.

او در اظهارات خود مشخص نکرد که آیا این نشست مربوط به شورای امنیت است و یا مجمع عمومی سازمان ملل.

اما سامح شکری، وزیر خارجه مصر روز شنبه گفته بود که کشورش در حال انجام رایزنی‌هایی برای برگزاری نشستی در شورای امنیت درباره سد النهضه است.

هنوز شورای امنیت بیانیه‌ای در خصوص تاریخ این نشست و سایر جزئیات آن منتشر نکرده است.

عبدالعاطی در ادامه اعلام کرد که به زودی برای افتتاح برخی پروژه‌های توسعه‌ای که پیش از این کشورش اجرا کرده، سفری به کشورهای آفریقایی خواهد داشت.

همچنین وزیر منابع آب مصر تاکید کرد: پایه و ستون مصر از طریق همکاری، ادغام و صلح با کشورهای حوزه رود نیل و تمامی کشورهای آفریقایی ثابت است.

آدیس آبابا بر اجرای مرحله دوم آب‌گیری سد النهضه در ژوئیه و اوت آتی حتی در صورت دست نیافتن به توافقی در این خصوص اصرار داشته و مدعی است، قصد خسارت زدن به خارطوم و قاهره را ندارد و تنها هدفش از احداث این سد تولید برق برای اهداف توسعه‌ای است.

در مقابل قاهره تاکید دارد باید ابتدا به توافقی سه‌جانبه درباره آب‌گیری و راه‌اندازی سد دست یافت تا سهمیه سالانه مصر و سودان از آب رود نیل تضمین شود.

خارطوم نیز چند روز قبل آمادگی مشروط خود را برای پذیرش پیشنهاد اتیوپی برای توافقی جزئی در مورد آب‌گیری دوم سد اعلام کرد.

عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر ۳۰ مارس گذشته در بیانی شدید اللحن خطاب به اتیوپی تاکید کرد: آب رود نیل خط قرمز است و هرگونه تعرض به سهمیه آب مصر واکنشی را به دنبال خواهد داشت که ثبات کل منطقه را به خطر خواهد انداخت.

سد النهضة (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد نیاز خود را ضروری می‌داند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید