علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: درباره رفع تحریم‌ها در بخش‌های اصلی اقتصاد ایران مانند انرژی، مالی، بانکی، بیمه و غیره اتفاق نظر وجود دارد. با این حال اگر در مورد همه موضوعات در دستور کار مذاکرات، توافق حاصل نشود عملاً توافقی شکل نگرفته است.

اگر رفع تحریم‌ها امکان‌پذیر باشد حتی یک روز نباید تعلل کرد / در صورت عدم تامین دیدگاه‌ها، ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد

 به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری با گرامیداشت هفتم تیر سالروز شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ نفر از یاران ایشان گفت:  نام شهید بهشتی یادآور مفاهیم و موضوعات متعددی است. شیوه شهادت بهشتی در مقابله با تروریست‌ها یادآور گلوله در مقابل گفت و گو بود. بهشتی واضع نظریه گفت و گو بود و نسل های گذشته بحث گفت و گوی ایشان را فراموش نمی‌کنند.

وی افزود: دفاع از آزادی، امنیت و گسترش عدالت، بنیاد فکری شهید بهشتی به عنوان رئیس دستگاه قضایی ما در چهل سال قبل بود. وی از پدران قانون اساسی محسوب می‌شود و نام او در تاریخ ایران با نام قانون اساسی و حقوق شهروندی پیوند خورده است.

 شهید بهشتی مناظره را جایگزین منازعه کرد

سخنگوی دولت اظهار کرد: بهشتی در فضایی که برخی مدعیان انقلابی‌گری حرفه ای به دیده سوءظن می‌نگریستند، به دفاع از حقوق اساسی شهروندان برخاست و نگاه جرم انگارانه به مخالفان نظام را نپذیرفت. مشی شهید بهشتی و تحمل مخالف از سوی او همان زمان که در راس دیوان عالی کشور قرار داشت، دیده شد به طوری که در مناظره تلویزیونی در کنار رهبران احزاب مخالف حاضر شد و مناظره را جایگزین منازعه کرد.

ربیعی با گرامیداشت سالروز بمباران سردشت گفت:  این روز مجالی است برای تاکید بر قربانی بودن انسان در استفاده از تسلیحات کشتار جمعی و تصریح این واقعیت که چرا جمهوری اسلامی ایران با ساخت، انبار و استفاده از این نوع تسلیحات مخالف بوده است.

وی افزود: در چهار دهه گذشته و پس از انقلاب اسلامی، دشمنان ایران برنامه هجومی برای ترور سه ارزش بنیادین عدالت، امنیت و آزادی ایران اسلامی ما را در پیش گرفتند. ترور شهید بهشتی نمونه‌ای از ترور عدالت و بمباران سردشت نمادی از ترور امنیت بود که به آن محدود نشده و به حمایت گروه‌های تروریستی در داخل و خارج از ایران این ترورها ادامه داشته است و با ترور بزدلانه سردار شهید ما حاج قاسم سلیمانی نمادی دیگری از آن ساخته‌اند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: تحریم‌های تمام‌عیار اقتصادی نماد دیگری از ضلع سوم نماد و ارزش ما یعنی آزادی است. آزادی از ترس در حق برخورداری از زندگی عزتمندانه و شایسته که هیچ گاه در برابر این نحله‌های تروریستی و نیات پست تسلیم نشده ایم و بنای تسلیم نداریم.

 غربی‌ها به چهل سال ترور بی‌نتیجه‌ آزادی و استقلال یک ملت خاتمه دهند

ربیعی گفت: امروز آن دسته از دولت‌های غربی که با پناه دادن به عاملان ترور شهید بهشتی و دیگر شهیدان آن حادثه تروریستی و با حمایت از صدام حسین و تجهیز او با تسلیحات شیمیایی و در سال‌های اخیر نیز با وضع تحریم‌های غیرانسانی و یا سکوت در برابر آن، معیشت میلیون‌ها شهروند بی‌گناه ایرانی را به خطر انداخته‌اند، باید در برابر ملت ایران عذرخواه و پاسخگوی این جنایت‌ها باشند؛ هرچند امروز شاهدیم که نه تنها نادم نیستند بلکه همچنان بر ادامه تحریم‌های اقتصادی و آزار رساندن غیرمنصفانه به مردم ما پافشاری می‌کنند.

وی افزود: این پیشینه تاریک، دلیلی کافی برای پی بردن به ریشه‌های بی اعتمادی ایران به غرب و به ویژه آمریکاست. ما در سالگرد شهادت شهید بهشتی و رخداد حمله شیمیایی به سردشت و شهادت صدها بی‌گناه دیگر، همه دولت‌های غربی و به خصوص دولت آمریکا را به بازنگری در سیاست‌های غلط گذشته و جبران آن که در نقطه آغاز خود نمی‌تواند جز پایان دادن به تحریم اقتصادی مردم ما باشد، دعوت می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم که با برداشتن گامی در مسیر درست به چهل سال ترور بی‌نتیجه‌ آزادی، آزادگی و استقلال یک ملت سربلند خاتمه دهند.

 از خانواده‌های خبرنگاران و سربازمعلمان پوزش می‌طلبم

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به دو حادثه پی در پی جانسور در هفته گذشته یعنی درگذشت خبرنگاران ایرنا و ایسنا و هفت سرباز معلم، گفت: مهشاد کریمی و ریحانه السادات یاسینی دو خبرنگاری که با قلم و دوربین خود به دنبال زیست بهتر مردمان‌مان می‌نوشتند در حادثه‌ای خونبار جان خود را حین انجام ماموریت از دست دادند. این حادثه را به خانواده داغدیده‌گان و همکاران رسانه‌ای بویژه ایسنایی‌ها و ایرنایی‌ها تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد: همچنین درگذشت ۷ سرباز معلم عزیز در مسیر دانش افروزی برای کودکان در مناطق محروم را غم از دست دادن خبرنگاران محیط زیستی را مضاعف کرد. ایران این فرزندان فداکار راه علم و آگاهی بخشی را از یاد نخواهد برد. فقدان این عزیزان به خانواده‌های‌شان و همه ایرانیان تسلیت می‌گویم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: ضمن تاسف عمیق خود از حوادث اخیر پیش آمده برای فرزندان سرزمینمان، با تسلیت از جان و دل به خانواده این عزیزان خاضعانه از هر گونه نقصان متصوری پوزش می طلبم.

ربیعی با گرامیداشت دهم تیر روز صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و سیاست‌گزاری‌های صنعتی همراه با به ثمر رسانیدن برجام دوره‌ای بسیار درخشان در رشد صنعتی داشتیم. حتی در یک سالهایی ۱۲ درصد رشد را در بخش‌هایی از صنعت تجربه کردیم.

 سخنگوی دولت اظهار کرد: اولین هدف جنگ اقتصادی از کار انداختن گردش تولید در ایران بود و متناسب با الزامات این جنگ با سیاستگزاری‌ها و حمایت‌ها شرایط را طوری پیش بردیم که نه تنها در تولیدات داخلی دچار کمبود نشدیم و حتی برخی از صنایع مثل لوازم خانگی و پوشاک و مواردی دیگر به رشدهای قابل توجهی دست یافتیم.

ربیعی گفت: دشمن ما را تحریم کرد تا در بخش صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد به زانو در بیاییم در حالی که در دوران تحریم با ممنوعیت واردات کالا، از صنعت داخلی حمایت کردیم و زمینه صادرات بیش از گذشته فراهم شد و صنعت جای بخشی از صادرات نفت را در این سه سال گرفت.

وی ادامه داد: در تبلیغات غیرمنصفانه دولت را به نگاه به‌خارج متهم می‌کردند اما دولت با اعتقاد به اصل تعامل و حل مسائل بین الملل، تقویت داخل و مقاومت اقتصادی را فراموش نکرد.  رشد اقتصادی ما در سال ۹۹ و رشد قابل توجه صنعت در پایان سال ۹۹ و سه ماهه اول ۱۴۰۰ گواه بر این ادعا است.

 نزدیک به ۹ هزار واحد تعطیل در دولت‌های یازدهم و دوازدهم احیا شد

سخنگوی دولت با تبریک روز صنعت و معدن به کارگران صنایع و معادن کارآفرینان و صنعتگران اظهار کرد: اقدامات و دستاوردهای مهمی را در بخش صنعت و معدن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شاهد بوده‌ایم ۸۹۰۰ واحد تعطیل در این دولت‌ها احیا شده است ۶۰۰۰ محدوده و معدن غیر فعال در این زمین زمان از طریق واگذاری با برگزاری مزایده‌های قانونی فعال شده است.

 وی اضافه کرد: علاوه بر این ۱۴ میز تعمیق ساخت داخل با ارزبری معادل ۳۱ میلیارد یورو طراحی و اجرا شده است. برای ۱۵۳۹ ردیف تعرفه ای با تعرفه گذاری مناسب ممنوعیت و تولید کالاهای مشابه را در داخل داشته‌ایم و تولید بیش از گذشته شده است. تدوین ۴ برنامه اثرگذار شامل لوازم، پوشاک فلزات گرانبها در این هشت سال اجرا شده است.

ربیعی ادامه داد: در دوران جنگ اقتصادی نتایج اقدامات دولت مشخص شد. در این مدت هیچ‌گاه فروشگاه‌های ما خالی از کالاها و تولیدات داخلی نبوده است. راه‌اندازی ۳۰۵ طرح ملی با سرمایه‌گذاری بسیار زیاد و اشتغال ۹۲ هزار نفر از سال ۹۲ تا ۹۹، افتتاح فاز اول پروژه شیرین سازی آب و قطعه اول انتقال آب از خلیج فارس به فلات ایران با سرمایه‌گذاری ۳۶۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال هزار ۲۰۰ نفر از دیگر اقداماتی است که آثار این پروژه تا سال های آینده همچنان در بخش صنعت و خدمات ما باقی خواهد ماند.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: انعقاد تفاهم‌نامه توسعه سرمایه‌گذاری در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی با شرکت‌های برتر در دو مرحله به ارزش ۴۵۱ هزار میلیارد تومان، بازگشت به چرخه تولیدی ۱۵۵۷ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور که عمدتاً دودکش‌های شهرکهای صنعتی خاموش بوده‌اند، از دیگر اقدامات محسوب می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: احیای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها در قالب اجرای اقتصاد مقاومتی، اجرای پروژه افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به ۱۵ کشور همسایه به میزان ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ و انجام ۲۰.۱ میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه و ۱۰.۲ میلیارد دلار به چین و هند و ۴.۶ میلیارد دلار به سایر کشورها در سال ۱۳۹۹ و امضای ۱۲ موافقتنامه با کشورهای هدف، شناسایی و اولویت بندی ۳۱۲۰ معدن، انجام اقدامات کلینیکی بر روی ۱۴۶۳ معدن و احیای ۳۹۹ معدن در ۳۱ استان، انجام برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی به میزان ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی و  راه اندازی سامانه جامع تجارت و زیرسامانه های آن به منظور مدیریت زنجیره تجاری کشور و انجام بیش از ۶۹۰ هزار بازرسی به منظور شناسایی و برخورد با عرضه کنندگان کالاهای قاچاق از دیگر اقدام و دستاورد شاخص هشت ساله وزارت صمت است.

به گفته وی در این مدت بیش از ۷۰۰ هزار مرکز نگهداری کالا در قالب سامانه انبارها و رتبه بندی بیش از ۲۱ هزار بازرگان فعال دارای کارت بازرگانی، شناسایی و مواد معدنی و محصولات صنایع معدنی با نیازهای وارداتی صنایع کشور تهاتر شده است که تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال حدود ۲ میلیارد دلار کالا و مواد اولیه استراتژیک مورد نیاز تولید وارد و محصولات صادراتی بخش صادر شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری همچنین به اجرای پروژه توسعه مناطق محروم و کمتر برخوردار شامل ۱۲ استان با همکاری و مشارکت استانداران و سایر دستگاه‌های ذیربط و تکمیل برنامه های محرومیت زدایی در ۶ محور با ۱۵۰ برنامه و  مصوب شدن ۴۷ طرح سرمایه گذاری خارجی به میزان ۱۱۰۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ که در سال ۱۳۹۹ به تعداد ۱۵۸ طرح سرمایه گذاری خارجی به میزان ۲۴۶۹ میلیون دلار رسیده است، اشاره کرد.

سخنگوی دولت گفت: پیگیری و ابلاغ سیاست‌های جدید صادراتی از سوی ستاد اقتصادی دولت و  اجرای طرح تامین مالی از شبکه بانکی(طرح تام) و تأمین مالی از بازار سرمایه و عملیاتی نمودن اوراق گام با همکاری بانک مرکزی و تشکل‌های تولیدی و تامین مالی زنجیره تولید از این طریق به ویژه در صنعت خودرو سازی و قطعات از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر وامید در این هشت سال بوده است.

ربیعی در باره مصوبات دولت هم گفت: در راستای احقاق حقوق مردم و ارتقای حمایت‌های اجتماعی و حقوق شهروندی، هیات وزیران هدف کلان حمایت از نقش و جایگاه مادری و منافع عالیه کودکان و مرتفع نمودن محدودیت قانونی پدیدآمده برای مادران در افتتاح انواع حساب‌های بانکی برای اطفال و برداشت از آن تهیه و تدوین شده است. بدین ترتیب مادر می‌تواند به نام فرزند صغیر خود حساب‌های بانکی افتتاح کند و حق برداشت از این حساب‌ها نیز تا رسیدن صغیر به سن ۱۸ سال تمام شمسی فقط با مادر است.

وی ادامه داد: دولت در راستای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مبنی بر پیش بینی مشوق های مالیاتی مندرج در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، آیین نامه اجرایی مربوط به این قانون تصویب کرد.

دیدگاه‌های ایران تأمین نشود، ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست در پاسخ به ایرنا درباره آخرین وضعیت توافق برجام، اظهار کرد: از نظر ما تاکنون هر آنچه باید در میز مذاکرات مورد گفت و گو قرار بگیرد به بحث میان طرفین گذاشته شده است. دیدگاه ما برای همه طرف‌ها کاملاً روشن است و ما بر این دیدگاه‌ها تاکید داریم.

وی ادامه داد: گفت و گوها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را اتخاذ کنند. ما تصمیمات خود را اتخاذ و اعلام کرده ‌ایم و منتظر هستیم طرف‌های مقابل به شمول ایالات متحده آمریکا تصمیمات سیاسی خود را اعلام کنند تا بتوانیم بر اساس آن در دوره بعدی مذاکرات، روشن تر صحبت کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: درباره رفع تحریم ها در بخش‌های اصلی اقتصاد ایران مانند انرژی، مالی، بانکی، بیمه و غیر اتفاق نظر وجود دارد. با این حال اگر در مورد همه موضوعات در دستور کار مذاکرات، توافق حاصل نشود عملاً توافقی شکل نگرفته است و اگر در همه موارد توافق شکل بگیرد می‌توانیم از یک توافق شکل‌گرفته صحبت کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه هر توافقی الزاماً در برگیرنده رفع تحریم‌های ظالمانه در حوزه اقتصاد علیه ایران خواهد بود، گفت: بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه که اگر رفع تحریم‌ها امکان‌پذیر باشد حتی یک روز نباید تعلل کرد، دولت خود را متعهد می‌داند صرفنظر از حاشیه‌ها مذاکرات را با عزم کامل ادامه دهد و مصمم هستیم رفع تحریم‌ها را در اولین فرصت محقق کنیم. اما عجله‌ای هم نداریم در طول زمان باقیمانده از تصدی دولت بخواهیم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، از حقوق خود صرف نظر کنیم.

وی اضافه کرد: در صورتی که نتوانیم تا پایان دولت آنچه مد نظر ماست، محقق شود، بنابر تشخیص تصمیم گیرندگان عالی نظام دولت سیزدهم این قضیه را برعهده خواهد گرفت. همه اینها به سیاست نظام و آنچه در مذاکرات پیش می‌رود منوط است و اینکه نظرات ما تامین شود یک لحظه هم تعلل نخواهد شد اما اگر دیدگاه‌ها تأمین نشود، ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد.

 هر تقاضایی در حوزه انرژی از ما مطرح شود، با جدیت بررسی خواهیم کرد

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره مباحث مطرح شده درخصوص کشتی حامل سوخت ایران به لبنان گفت: روابط ایران و لبنان به عنوان دو کشور برادر و دوست روشن است و علاقه دو کشور بر اساس روابط دوجانبه بنا شده و ادامه خواهد پیدا کرد. ما همیشه روابط تجاری رو به پیشرفتی با ملت لبنان داشته‌ایم و مصمم به تقویت این روابط در همه ابعاد هستیم که به شکوفایی و امنیت دو ملت کمک خواهد کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: همه از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی در تامین انرژی آگاه هستند و ایجاد بازارهای جدید همواره مورد توجه ما بوده است و لبنان می‌تواند بازارهای جدیدی برای ما ایجاد کند. لذا هرگاه درخواست اقتصادی مشابهی برای ما شکل بگیرد آن را با جدیت بررسی خواهیم کرد.

 از هرگونه شفافیت استقبال می‌کنیم/ قوه قضاییه اسناد و مدارک را مطالبه کند

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با رد این ادعا که تعامل خوبی بین دولت و دستگاه های نظارتی وجود ندارد، گفت: دولت اقدامی خارج از چارچوب قانونی انجام نداده و از ابتدای این دولت تعامل بسیار خوبی بین دولت و دستگاه‌های نظارتی وجود داشته است.  از هرگونه شفافیتی استقبال می‌کنیم و پیشگام شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات بوده‌ایم.

وی افزود: متاسفانه عده‌ای بر اساس سیاست خود این موضوعات اتهامی را رها نمی‌کنند که امیدواریم قوه قضاییه به سرعت درخواست مطالبه اسناد و مدارک را بکند و برای روشنگری افکار عمومی این اسناد را منتشر کند.

ربیعی خاطرنشان کرد: البته از هرگونه تصمیم مجلس برای بررسی صادقانه، منصفانه و به دور از سیاست‌زدگی استقبال کرده و می‌کنیم اما نمی‌توانم نگویم کاش به جای اینکه وقت خود را صرف اموری کنند که ده‌ها دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی برای آن رصد دارند و نظارت می‌کنند، یک سری لوایحی که دولت به مجلس ارسال کرده، مورد بررسی قرار دهند.

 هنوز ۱۰ لایحه دولت اعلام وصول نشده است

وی ادامه داد: با پیگیری معاونت حقوقی دولت مشخص شد ۱۰ لایحه مورد نیاز برای زندگی روزمره مردم اعلام وصول نشده است پس به نفع کشور است که این لوایح در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: لایحه ارتقاء نظام سلامت اداری، لایحه مدیریت تعارض منافع، لایحه تجارت لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین تروریسم، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی و درخواست حذف چهار صفر،  لایحه شفافیت، لایحه شوراهای حل اختلاف از جمله لوایح معطل مانده ای است که برای زندگی روزمره مردم واجب‌تر هستند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: اخیراً اظهارات عجیبی درباره نهاد ریاست جمهوری در حال پخش شدن است که بیشتر شبیه داستان سرایی آن هم از نوع تخیلی است. حیف است که بگویم ژول ورنی است.  

ربیعی گفت: اگر مطالب درست، شفافیت و برای سالم سازی هست، حتماً بیان شود و این به اصلاح جامعه کمک می‌کند اما وقتی خودمان می‌دانیم اینها قصه پردازی است و افکار عمومی را به سمتی می‌برد که قضاوت نسبت به همه کشور را شکل می‌دهد به مصلحت عمومی نیست.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا از ناحیه دولت آقای روحانی، فشار و پیشنهادی برای ترکیب کابینه سیزدهم به آقای رئیسی داده شده است؟ گفت: عباراتی مثل فشار کاملا نادرست بوده و مانند سلسله اتهامات ناصحیحی است که در این ۸ سال به دولت وارد شده است. بنابراین پاسخ صریحم به سوال شما، خیر است.

وی با اشاره به فشارهای وارده بر دولت از سوی آمریکا گفت: آنچه بر عهده دولت بوده ساماندهی مقاومت در برابر فشار حداکثری آمریکا بود به موازات فشار ناامیدکننده برخی رسانه‌ها و تریبون‌ها حالت مضاعف به خود گرفت و رنج و مشقت شهروندان را بیشتر کرد و همه فشارها به دولت می‌آمد که خوشبختانه دولت  مقاومت کرد و آمریکا را به آنجا رساند که بر شکست فشار حداکثری اقرار کند.

ربیعی ادامه داد: آنچه از واژه فشار بر دولت ما شکل گرفته، تحمل آن سکوت بوده است البته بسیار طبیعی است چنانچه رئیس جمهور منتخب تشخیص دهد هر کس را برای همکاری و هر مسئولی را نظر داشته باشد، اعلام می‌کند و آن فرد هم مخیر به تصمیم‌گیری است و این با برداشت شما کاملا متفاوت است.

 دولت کسی را برای رییس جمهور منتخب پیشنهاد نکرده است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: البته اگر دولت طرف مشورت در این رایزنی‌ها قرار بگیرد، دلسوزانه و بی‌طرفانه نظرات خود را خواهد گفت اما اینکه دولت افرادی را به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد کرده باشد را تکذیب می کنم.

ربیعی تصریح کرد: میان رئیس جمهور و رئیس جمهور منتخب تا جایی که من اطلاع دارم درباره کابینه دولت سیزدهم اصلاً صحبتی نشده است و هر آنچه است، انتقال تجارب و در اختیار قرار دادن فهم اداره کشور است. امیدواریم در هفته های پایانی طرح اینگونه مباحث باعث نشود روند بسیار خوبی که از انتقال تجارب شکل گرفته آسیب ببیند.

 وی اظهار کرد: اعتقاد داریم انتقال قدرت مانند دست به دست دادن مشعل است و دولت‌های بعد باید بر فراز مسیرهای طی شده ادامه دهند و نواقص را برطرف کنند. بگذاریم این سنت حسنه ای که با رفتن رئیس جمهور به دفتر رئیس جمهور منتخب و ملاقات های بعدی، انجام شده و تلاش صادقانه برای انتقال تجارب، رویه ای میمون و مبارک برای دولت‌های بعدی باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در برابر تحرکات اخیر طالبان در مناطق مختلف افغانستان و نتایج رایزنی‌های اخیر نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در کابل و اسلام‌آباد درباره تحولات این کشور گفت: به دولت و مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار آنها بوده و باقی خواهد ماند و با حسن نیت کامل از همه اقوام، گروه‌ها و نیروهای سیاسی افغانستان می‌خواهیم که با یکدیگر متحد بمانند و با دست رد زدن به هرگونه مداخله خارجی، به راه حل‌های صلح آمیز برای رفع اختلافات میان خود متعهد باشند.

وی ادامه داد: حفظ تمامیت ارضی افغانستان، حفظ وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت‌ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در طول دو دهه گذشته به سختی به دست آورده برای ما بسیار مهم است و همواره تاکید داریم که گفت وگوهای اصیل بین‌الافغانی تنها راه حل پایدار برای مسئله افغانستان است.

ربیعی گفت: طالبان بخشی از افغانستان است و بخشی از راه حل آتی افغانستان است؛ آنچه که برای ما مهم است تشکیل دولتی فراگیر با حضور تمامی گروه‌های افغانستانی و رسیدن به راه حلی مسالمت‌آمیز و پایدار در این کشور است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تاکید کرد: ما همچنان به عدم مداخله در امور داخلی افغانستان از سوی همه کشورها اصرار داریم و برای تحقق این اهداف و همینطور به دلیل اهمیت پیوندهای فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی میان افغانستان و ایران، به رسالت خود برای ارتباط با دولت این کشور و ارائه هرگونه مساعدت ضروری ادامه خواهیم داد.

وی یادآور شد: ما تحولات داخلی افغانستان را به دقت زیر نظر داریم و با نگرانی تحولات اخیر را دنبال می کنیم. ضمن دعوت همه طرف‌ها به آرامش، استفاده از خشونت و رفتارهای غیرمسالمت جویانه را در حل اختلافات مفید نمی‌دانیم و به مشورت‌های خود با کابل برای پایان دادن به منازعات غیرسازنده و جایگزین کردن گفتگو و تعامل با مشارکت همه گروه‌ها و نیروهای سیاسی موثر ادامه خواهیم داد.

برنامه ریزی برای تامین اقلام مورد نیاز ۵ ماه‌ آتی انجام شده است

سخنگوی دولت درباره این ادعا که دولت هیچ برنامه ای برای تامین کالاهای اساسی و حفظ ذخایر استراتژیک ندارد و نگرانی‌های جدی را ایجاد کرده که دولت جدید با کمبود شدید کالا مواجه خواهد شد گفت: همکاران من در بخش بازرگانی و صمت با من تماس هایی داشتند و نگران این گونه اظهاره نظرات بودند. یکی از مشکلات کشور همواره برخی اظهارات و کشاندن موضوعات به افکار عمومی و ایجاد نگرانی با اطلاعات ناقص است.  

وی افزود: این مهم نیست که تلاش‌های کارکنان دستگاه‌ها نادیده گرفته می‌شود مهم این است که این گونه اظهارات هم بر رفتار مصرف کنندگان و توزیع کنندگان کالا و بسیاری از عوامل دیگر تاثیر گذار بوده و عامل ناامنی ایجاد می‌کند.

ربیعی ادامه داد: بنابر گزارش شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به عنوان مباشر تامین، تدارک و نگهداری ذخایر کالاهای اساسی گندم، برنج، روغن و شکر ضمن تکذیب اظهارات فوق، نه تنها در حال حاضر ذخایر کشور از میزان قابل اطمینانی برخوردار است بلکه برنامه‌ریزی لازم جهت تامین و توزیع کالاهای مورد نظر حداقل تا ۵ ماهه آتی سالجاری توسط همکاران من در صمت انجام گرفته است و این جریان تامین مطابق برنامه ریزی‌های انجام شده پس از استقرار دولت جدید نیز تا پایان سال و به مرور هدف گذاری و اجرایی خواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت تا آخرین روز کاری خود را مکلف به انجام وظایفش همچنان مرداد ۹۲ می‌داند. درسال ۹۲ دولتی که رای آورده بود نگران تمام شدن کالاهای اساسی بود، بنابراین تمام تلاش خود را برای اینکه دولت آینده فارغ از نگرانی از کالاهای اساسی باشد در این زمینه برنامه‌ریزی و اقدامات را هم انجام دادیم. حتی تصمیماتی که نیاز برای تامین ارز بیشتر باشد را مطرح کردیم. دوستانی که باید تصمیم گیری لازم را انجام دهند تا دچار مشکل نشویم، تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دادیم.

وی گفت: از همه می‌خواهم که هرچیزی که به روح و روان جامعه مرتبط است در اظهارنظرها دقت کنیم. بسیاری از این موارد دلسوزانه به جای این که زنجیره ای از مصرف کننده نهایی تا وارد کننده را دچار رفتارهای غیرمتعادل کنیم،  با مکاتبات داخلی به مقامات عالی هم قابل گفتن است. ​​​​​​

 در صورت عدم تمدید توافق با آژانس مبنای ما پادمان خواهد بود

سخنگوی دولت درپاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مذاکرات وین هنوز به نتیجه نرسیده و توافق مشروط ایران وآژانس هم پایان یافته آیا ایران تصمیمی برای تمدید این توافق دارد؟ در صورت عدم تمدید این توافق رابطه تهران و آژانس انرژی اتمی به چه صورت خواهد بود؟ گفت: پیش از این یک بار تمدید توافق ایران و آژانس به دلیل وجود فضای مثبت و چشم انداز امیدبخش برای رسیدن به توافق انجام گرفت.با این حال، ما همواره این ملاحظه را هم داشته ایم که تمدید این توافق به معنای مذاکرات فرسایشی نباشد.

وی یادآورشد: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که مذاکرات به اندازه کافی تداوم داشته و انتظار داریم که طرف آمریکایی تصمیم نهایی خود را برای بازگشت به تعهدات و اجرای مقررات بین المللی اتخاذ کند.

ربیعی ادامه داد: در حال بررسی ضرورت و امکان تمدید توافق با آژانس بین المللی انرژی هسته ای هستیم و در این مسیر همه گزینه‌ها را در نظر خواهیم گرفت. البته نحوه رابطه ایران با آژانس در صورت عدم تمدید این توافق صرفا بر اساس پادمان خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران تعهد بیشتری را برعهده نخواهد گرفت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: قانون مجلس در خصوص تعهدات و وظایف دولت کاملا روشن است و تاکنون نیز دولت در همان راستا حرکت کرده است. در مورد موضوع توافق سه ماهه با آژانس و چگونگی تداوم یا عدم تداوم آن، هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و به محض اتخاذ تصمیم اطلاع رسانی خواهد شد.

طرح مجلس درباره فضای مجازی بعد از استقرار دولت جدید بررسی شود

ربیعی درباره طرح‌ مجلس برای اعمال محدودیت در فضای اینترنتی و اعمال مجازات متخلفان اظهارکرد: طبق اخبار غیررسمی، این طرح از دستور کار مجلس خارج شده است اما به هر حال حکمرانی سایبری مسئله مهم و موضوع روز بسیاری از کشورهای جهان است. 

وی ادامه داد: سیاستگزاری در این زمینه‌ها امری بسیار پیچیده و چند وجهی است و باید همراه با مطالعات عمیق باشد. طرح‌هایی از این دست ابعاد مختلفی دارد که متاسفانه برخی فقط یا از جنبه امنیتی و یا جنبه خاص فرهنگی آن را در نظر می‌گیرند؛ این درحالی است که امروز فضای مجازی فقط محدود به حوزه اطلاع رسانی نیست، بلکه فضای مجازی بستری برای ایجاد مشاغل، سرمایه گذاری‌های جدید، رشد اقتصادی از مسیر ارائه رشد خدمات، تجارت الکترونیک و آموزش آنلاین و بسیاری از موارد دیگر است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز فضای مجازی بخشی از زندگی روزمره مردم شده و هر نوع تصمیم گیری در این حوزه نیازمند توجه به همه جوانب و اخذ نظرات کارشناسان، خبرگان و جامعه است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه فضای مجازی امروز بخشی از حقوق مردم است، اضافه کرد:  در این طرح اختیارات رییس جمهور و هیات وزیران محدود شده و با اختیارات گسترده‌ای به نهادهایی نوظهور داده شده است که تناسب مسئولیت با اختیارات را لحاظ نکرده است.

ربیعی گفت: با توجه به تاثیر این تصمیمات و از آنجا که رییس جمهور منتخب در این خصوص دیدگاه‌هایی دارد که در ایام انتخاباتی مطرح کرده است، پیشنهاد می‌شود این طرح پس از استقرار دولت جدید و با هماهنگی با دولت جدید بررسی و تصویب شود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید