گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد و ام‌آی‌تی یک زیست‌حسگر قابل‌پوشیدن اختراع کرده‌اند که نفس شما را از لحاظ وجود ویروس کرونا آزمایش می‌کند.

ماسکی که ابتلا به کرونا را تشخیص می‌دهد

به گزارش سلام نو به نقل از بیزنس اینسایدر، گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد و ام‌آی‌تی یک زیست‌حسگر قابل‌پوشیدن اختراع کرده‌اند که هم می‌تواند مانند یک آزمایشگاه کامل آزمایش کرونا انجام دهد و هم آنقدر کوچک است که قابل‌الصاق به ماسک صورت است.

افرادی برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه درون ماسک تنفس می‌کنند، دکمه‌ای را روی حسگر فشار می‌دهند و بعد از ۹۰ دقیقه دیگر نتایج آزمایش کرونا مانند نوار خواندنی آزمایش بارداری ظاهر می‌شود.

جزئیات این اختراع در ژورنال Nature Biotechnology منتشر شده است.

پیتر نگوین، یکی از دو نویسنده مقاله درباره این ماسک و دانشمند پژوهشگر در انستیتو وایس در دانشگاه هاروارد درباره این ماسک گفت: «این ماسک تشخیصی هم از انتشار ویروس بوسیله فردی که آن را به صورت می‌زند، جلوگیری می‌کند و هم می‌تواند به طور نسبتا سریع تعیین کند که آیا فرد دچار عفونت با ویروس کرونا هست یا نه.»

این حسگر بر اساس پژوهش‌های گذشته بوسیله نگوین و جیم کالینز، نویسنده ارشد مقاله که پیشگام فناوری «پوشیدنی خشک‌شده با انجماد عاری از سلول» (wFDCF) بود، ساخته شده است.

این پژوهشگران برای ساختن این حسگر یک ماشین مولکولی را که سلول‌های برای شناسایی مواد ژنتیکی مانند DNA و RNA استفاده می‌کنند، استخراج و با انجماد خشک کردند. لوئیس سونکسن، پژوهشگر دوره پسادکتری در انستیتو وایس و نویسنده اول دیگر مقاله، این اطلاعات مانند یک «اثر انگشت» به حسگر امکان می‌ٔهند ویروس را شناسایی کنند.

همین فناوری را می‌توان برای شناسایی عوامل آسیب‌زای دیگر مانند ویروس آنفلوانزا هم به کار برد. این حسگر قدرت شناسایی چنان دقیقی دارد که می‌تواند تا واحدهای ساختمانی DNA را تشخیص دهد و بنابراین حتی می‌تواند بین گونه‌ها یا واریانت‌های کروناویروس هم تفاوت بگذارد.

از این مهمتر اینکه این سامانه تشخیصی را می‌تواند به طور مستقیم به درون پارچه وارد کرد تا حتی نیازی به الصاق حسگر مجزا به ماسک نباشد. سوئنسکن گفت این فناوری را می‌توان به شیوه‌های فراوانی ا زجمله در لباس‌های نظامی برای شناسایی مواد شیمیایی زیانبار یا در روپوش‌های آزمایشگاهی برای آزمایشگاهی باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک به کار برد.

این پژوهشگران می‌گویند حساسیت آزمایشی این ماسک با آزمایش‌های  PCR که استاندارد طلایی در تشخیص کروناویروس هستند، قابل‌مقایسه است و نتایج نسبتا سریع روشن می‌شود. این وسیله همچنین ارزان‌فیمت است و بدون نظر گرفتن بسته‌بندی، قیمت ساختن نمونه اولیه آن پنج دلار بیشتر نبده است و فراورده نهایی را حتی می‌توان با قیمت کمتر ساخت.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید