همه‌ی ما دارای عواطف و احساسات انسانی هستیم. کنترل این احساسات و هیجانات انسانی در معامله‌گری و تریدینگ بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال که دارای نوسانات شدیدی می‌باشد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کنترل احساسات در بازارهای مالی؛ ملاک موفقیت


در ادامه‌ی این مطلب از پنج حس مختلف که یک معامله گر موفق باید در زمان تریدینگ بر آن ها تسلط داشته باشد را بررسی خواهیم کرد.
با شرکت در دوره‌های آموزش ارزهای دیجیتال در سایت آکادمی علی ربیعی می‌توانید به سرمایه گذاری و معامله گری در این بازار ها مشغول شوید.

روانشناسی فعالیت در بازارهای مالی و کنترل احساسات

یادگیری و دانستن در مورد روانشناسی مبادلات و معاملات در بازارهای مالی می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را درک کنید و استراتژی مناسبی را برای انجام مبادلات برگزینید. یک تریدر و معامله گر موفق در زمان سرمایه گذاری بر روی دارایی ها، باید روی ۶ حس مختلف خود تسلط داشته باشد. این ۶ حس عبارتند از: ۱- ترس ۲- طمع و یا امید زیاد ۳- نا امیدی و پشیمانی ۴- اعتماد به نفس بیش از حد ۵- خستگی ۶- نوسانات عاطفی و...
اما قبل از بررسی این چند حس بگذارید با یک نقص ژنتیکی از مغزمان آگاه شویم.
مغز ما ساختار پیچیده ای دارد و برای بدست آوردن آن چیزی که می خواهد انواع راه ها و توجیحات را خواهد ساخت. مانند فردی که به حس خوب پس از استعمال مواد مخدر و یا برنده شدن در شرط بندی معتاد شده است. مغز اون برای بدست آوردن آن چه که می خواهد راه های و روش های مختلفی را برای خود در نظر می گیرد و حتی ممکن است کاری را انجام دهد که بداند برایش خوب نیست!
شخصی که در یک مبادله و ترید سود خوبی کسب می کند و طعم برنده شدن را می‌چشد، احساس خوبی نسبت به خودش دارد. مغز او برای ادامه دادن این حس خوب، احتمالا دست به انجام مبادله‌ی دیگر می زند و چون احساس خوبی نسبت به خودش دارد دیگر نمی تواند به تمام جوانب قضیه درست نگاه بکند و دچار اعتماد به نفس کاذب و طمع خواهد شد. یک تریدر موفق می داند که این دو احساس می تواند برای آن ها بسیار زیان آور باشد. پس برای اینکه به تریدر موفقی تبدیل شوید لازم است احساسات و هیجانات خود را در این بازار مالی پر نوسان کنترل و مدیریت کنید. برای اینکه به یک تریدر حرفه ای در این بازار تبدیل بشید نباید از گذراندن دوره های ارز جامع ارزهای دیجیتال و دوره های بورسی غافل بشید چون شما به عنوان یک تریدر حتما باید مفاهیم و تحلیل های تکنیکال این بازارها آشنا شوید. 

کنترل احساسات در بازارهای مالی؛ ملاک موفقیت

از مهمترین احساساتی که سراغ هر معامله گر و تریدر خواهد آمد عبارت است از:

ترس:
احساس ترس همیشه بد نیست و می تواند باعث شود شما با احتیاط بیشتری مبادله ی خود را انجام دهید در این صورت این احساس به کمک شما خواهد آمد. اما همیشه اینطور نیست. حس ترس ممکن است باعث شود شما از ریسک کردن به طور کلی پرهیز کنید و فرصت های مناسب برای خرید و فروش را از دست بدهید. از این رو در مواجهه با ترس باید به دنبال توازن باشید.

طمع:
احساس طمع بزرگترین دشمن یک تریدر خواهد بود. حس طمع باعث می شود از منطقی که برای خود داریم دور شویم و باعث شود تصمیماتی را بگیریم که در انتها به ضررمان تمام شود. مانند شخصی که برای جبران شکست و ضررِ معامله‌ی قبلی خود و بازگرداندن مبلغ از دست رفته، معامله ی بزرگتری را انجام دهند و تصور میکنند که این بار با دفعه ی قبل فرق خواهد داشت.

نا امیدی و پشیمانی:
یک تریدر تازه کار پس از زیان دیدن در این بازار مالی این حس به سراغش خواهد آمد. اما برای آنها درک این مسئله دشوار خواهد بود که همه ی تریدر ها زیان می کنند. یک تریدر موفق از شکست قبلی خود درس خواهد گرفت و به معاملات قبلی خود بیش از اندازه فکر نخواهد کرد. او می داند که هیچ دو معامله ای یکسان نیست.

کنترل احساسات در بازارهای مالی؛ ملاک موفقیت


یادگیری در رابطه با روانشناسی مبادلات کمک زیادی به شما خواهد کرد تا کنترل و مدیریت بیشتری بر روی احساساتان داشته باشید و در انتخاب استراتژی بهتر به شما کمک می کرد. اما مسئله‌ ای که بیشتر افراد با آن سر و کار دارند این است که در حین انجام مبادلات این احساسات را شناسایی نمی کنند و حتی متوجه نیستند که تحت تاثیر کدام حس قرار گرفته اند. از این رو تریدر ها و معامله گران حرفه‌ای با استفاده از کمک مشاوران و شناسایی احساسات خود و آگاهی از آنها، استراتژی مناسب خود را اتخاذ می کنند.

راه حل مناسب جهت کنترل احساسات:
باید برای خود یک تریدینگ پلن داشته باشید و طبق آن معاملات خود را انجام دهید. پایبند ماندن به تریدینگ پلن کار دشواری خواهد بود زیرا باید خود را وقف سیستم معاملاتیتان کنید. این کار باعث خواهد شد تا از انجام مبادلات بی دلیل و صرفا از روی احساسات پرهیز کنید و طبق برنامه پیش بروید.

اگر قصد معامله‌گری و کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال را دارید می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزش جامع ارزهای دیجیتال در سایت آکادمی علی ربیعی به یک تریدر و معامله‌گر در این بازار تبدیل شوید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید