مطالعات قبلی نشان داد که چگونه می توان بطری‌های پلاستیکی ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات را به زیر واحد اصلی آن، معروف به ترفتالیک اسید تجزیه کرد. در مطالعه جدید، دو محقق در دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند با مهندسی ژنتیکی باکتری E. coli را برای تبدیل اسید ترفتالیک به وانیلین انجام دادند.

تولید طعم‌دهنده وانیلی از بطری‌های بازیافتی!

به گزارش سلام نو، دانشمندان زباله‌های پلاستیکی را به طعم دهنده وانیل تبدیل می کنند. زباله‌های ایجاد شده توسط انسان ها حالا به یک چالش جدید تبدیل شده اند. ممکن است در آینده، بستنی وانیلی که شما می خورید، از بطری‌های پلاستیکی تهیه شود!

بر اساس مطالعات جدید، دانشمندان روشی را برای تبدیل ضایعات پلاستیکی به طعم دهنده وانیل با باکتری‌های مهندسی شده کشف کرده اند.

وانیلین، ترکیبی است که بیشتر بو و طعم وانیل را حمل می‌کند، می‌تواند به طور طبیعی از دانه‌های وانیل استخراج شده یا به صورت مصنوعی ساخته شود. به گزارش گاردین، ​​در حال حاضر حدود 85 درصد وانیلین از مواد شیمیایی تهیه شده از سوخت‌های فسیلی ساخته می شود.

نویسندگان در این مطالعه نوشته اند: وانیلین در طیف گسترده ای از محصولات غذایی، آرایشی، دارویی، تمیز کننده و آفت کش‌ها یافت می شود و تقاضا برای این ماده به سرعت در حال افزایش است. در سال 2018، تقاضای جهانی برای وانیلین حدود 40800 تن بود و پیش بینی می‌شود، تا سال 2025 به 65000 تن برسد.

پخش صدا

تقاضا برای وانیلین بسیار بیشتر از میزان عرضه دانه وانیل طبیعی است، بنابراین دانشمندان به تولید مصنوعی وانیلین روی آورده‌اند. برای مطالعه جدید، محققان از یک روش جدید برای تبدیل ضایعات پلاستیک به وانیلین استفاده کردند، به عنوان راهی برای تأمین وانیلین و کاهش آلودگی پلاستیک.

مطالعات قبلی نشان داد که چگونه می توان بطری‌های پلاستیکی ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات را به زیر واحد اصلی آن، معروف به ترفتالیک اسید تجزیه کرد. در مطالعه جدید، دو محقق در دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند با مهندسی ژنتیکی باکتری E. coli را برای تبدیل اسید ترفتالیک به وانیلین انجام دادند. ترفتالیک اسید و وانیلین ترکیبات شیمیایی بسیار مشابهی دارند و باکتری های مهندسی شده فقط نیاز به ایجاد تغییرات جزئی در تعداد هیدروژن ها و اکسیژن های پیوند یافته به همان ستون اصلی تشکیل کربنی دارند.

به گزارش گاردین، ​​محققان باکتری‌های مهندسی شده ژنتیکی آن ها را با اسید ترفتالیک مخلوط کرده و آن‌ها را برای مدت یک روز در 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) نگه داشتند. حدود 79٪ اسید ترفتالیک نهایتا به وانیلین تبدیل می‌شود.

نویسندگان در این مطالعه نوشتند: "بحران جهانی زباله‌های پلاستیکی به عنوان یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی سیاره ما شناخته شده است." حدود یک میلیون بطری پلاستیکی در هر دقیقه در سراسر جهان فروخته می شود و فقط 14 درصد از آن ها بازیافت می‌شوند و آن‌هایی که بازیافت می شوند، فقط می توانند به الیاف لباس یا فرش تبدیل شوند و دیگر هیچگونه استفاده‌ای نخواهند داشت.

کارما استفان والاس بیان داشت، در حال حاضر نویسندگان این مطالعه امیدوارند که باکتری‌ها را بهبود ببخشند تا بتوانند اسید ترفتالیک بیشتری به وانیلین تبدیل کنند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید