سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نوشت: روسیه بطور صریح اعلام کرده است که موضع آمریکا در اروپا را به عنوان واقعیت جدید درنظر خواهد گرفت و اقدامات خود در عرصه اقتصادی و سایر عرصه ها را با توجه به اصل عدم وابستگی به شرکای غیرمطمئن بنا خواهد کرد.

انتقاد لاوروف از سیاست‌های غرب در قبال مسکو

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که ادعای کشورهای غربی مبنی بر عادی سازی و بهبود روابط با روسیه در صورت تغییر رفتار مسکو بی معنی شده است.

لاوروف در مقاله ای که بامداد امروز (دوشنبه) در رسانه های روسی منتشر شد، خاطرنشان کرد: آنچه که مربوط به روسیه می شود، از مدتها پیش باید این واقعیت درک می شد که بر بازی با روسیه در یک دروازه (بازی یکسویه) خط بطلان کشیده شده است.

وی افزود: همه ادعاهایی که از پایتخت های اروپایی به گوش می رسد مبنی بر اینکه برای عادی سازی روابط با مسکو درصورت توبه روسیه و تغییر رفتار آن آمادگی دارند، کاملا بی معنی شده است.

دیپلمات ارشد روس ادامه داد: همه کسانی که همچنان درخواست های یکجانبه از ما می کنند، به توانایی خود برای ارزیابی مناسب رویدادها نمی افزایند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: روسیه از مدتها پیش به سیاست توسعه مستقل و خودکفا و دفاع از منافع ملی خود با آمادگی برای توافق با شرکای خارجی خود بر اساس حقوق یکسان، پایبند شده است.

وی گفت: این سیاست، پایه و اساس همه اسناد بنیادین روسیه در عرصه سیاست خارجی، امنیت ملی و دفاعی را تشکیل می دهد.

لاوروف گفت: اما باتوجه به اقدامات عملی کشورهای غربی در سالهای اخیر ازجمله واکنش عصبی به دفاع مسکو از منافع روس تبارهای اوکراین پس از کودتای حکومتی خونین مورد حمایت آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا در اوکراین در سال ۲۰۱۴، آنها فکر کردند همه این اقدامات چندان جدی نیست.

وی ادامه داد: آنها فکر کردند که روسیه اصول خود را اعلام کرد، اشکالی ندارد باید فشار بیشتر به این کشور و بویژه نخبگان سیاسی آن وارد کرد و تحریم های فردی، مالی و سایر محدودیت ها را تشدید کرد و در آن صورت مسکو به سر عقل خواهد آمد و خواهد فهمید که بدون تغییر رفتار با مشکلات بیشتری مواجه می شود.

موضع اتحادیه اروپا در مورد روسیه پیروی از آمریکا است

لاوروف در ادامه مقاله خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا پس از اجلاس سران روسیه و آمریکا بلافاصله به تکرار موضع واشنگتن پرداخت که روسیه باید برای بهبودی روابط با غرب رفتار خود را تغییر دهد.

وی تصریح کرد که کشورهای اروپایی به تکرار و پیروی موضع آمریکا به عنوان برادر بزرگ در مورد روسیه پرداختند که شرط برای عادی سازی روابط با مسکو تغییر رفتار آن است.

روسیه در برابر غرب عقب نشینی نمی کند

لاوروف در ادامه مقاله نوشت: روسیه بطور صریح اعلام کرده است که موضع آمریکا در اروپا را به عنوان واقعیت جدید درنظر خواهد گرفت و اقدامات خود در عرصه اقتصادی و سایر عرصه ها را با توجه به اصل عدم وابستگی به شرکای غیرمطمئن بنا خواهد کرد.

وی ادامه داد: اما در غرب همچنان بر این باورند که مسکو در نهایت به سر عقل می آید و بخاطر منافع مادی به درخواست برای عقب نشینی تن خواهد داد.

لاوروف گفت: اما یک بار دیگر آنچه را که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بارها گفته است را تاکید می کنم عقب نشینی های یکجانبه مانند آنچه که تا اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی وجود داشت دیگر هیچگاه رخ نخواهد داد.

وی خطاب به غرب گفت: اگر می خواهید همکاری کنید و منافع از دست رفته و وجهه کاری مخدوش شده را دوباره به دست آورید پشت میز مذاکره بنشینید و در مورد گام های برای حرکت به سوی یکدیگر و جستجوی راه حل های عادلانه به توافق برسید.

وزیر خارجه روسیه گفت: از نظر اصولی برای غرب مهم است این واقعیت را درک کند که این گونه جهان بینی را آسانتر می توان در اذهان مردم روسیه نهادینه کرد زیرا منعکس کننده دیدگاه های اکثریت مردم این کشور است.

غرب می خواهد روسیه و چین را وادار به تغییر رفتار کند

لاوروف در ادامه نوشت: غرب می خواهد به کشورهای دیگر نشان دهد که در امور بین المللی آن گونه که مطلوب خود می داند رفتار می کند و روسیه و چین را وادار به تغییر رفتار خود و پیروی از سیاست های غرب خواهد کرد.

وی با اشاره به برنامه مشترک آمریکا و اروپا در این زمینه نوشت: غرب می خواهد برای همه واضح باشد که کشورهای غربی یکپارچه هستند و در امور بین المللی فقط آنچه را که درست می دانند انجام خواهند داد.

شورای امنیت باید اصلاح شود

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از مقاله در روزنامه کامرسانت خواستار اصلاح ترکیب شورای امنیت سازمان ملل شد که در ان کشورهای غربی بطور غیرعادی بیش از دیگران حضور دارند.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح شورای امنیت گفت که باید این نهاد بین المللی را با حضور کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین تقویت و تحکیم بخشید.

لاوروف در بخش دیگر مقاله نوشت: آمریکا بطور اشکار در امور کلیسای ارتدوکس دخالت می کند و سعی دارد در کلیسای جهانی ارتدوکس تفرقه و دودستگی بیندازد.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری نوشت: مردم روسیه می توانند بدون پیشنهادها و توصیه ها از خارج، عملکرد رهبری کشور خود را ارزیابی کنند.

روابط روسیه و غرب پس از تغییر حکومت در اوکراین در سال ۲۰۱۴ و حمایت مسکو از روس تبارها در شرق اوکراین و ملحق شدن کریمه به روسیه تیره شده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا از آن زمان بسته های مختلف تحریم روسیه وضع کرده و در عرصه های مالی و اقتصادی محدودیت هایی را برای این کشور بوجود آورده اند و این رویکرد برای فشار بر مسکو ادامه دارد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید