بتاکاروتن پیش‌ساز تشکیل ویتامین A است و تحت‌تاثیر فاکتورهای دیگر در بدن به این ویتامین تبدیل می‌شود، ویتامینA تاثیر مثبتی بر بینایی دارد زیرا از شبکیه محافظت می‌کند و موجب بهبود دید در شب می‌شود.

فواید باورنکردنی طالبی برای سلامتی؛ از کنترل فشار خون تا تقویت چشم

به گزارش سلام نو، طالبی میوه ای تابستانی است. طعم شیرین و آبدار بودن طالبی ایده آل افراد در فصول گرم سال است. طالبی فواید زیادی برای بدن دارد. برای مثال طالبی می تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند. مهم ترین فواید طالبی را در ادامه بخوانید.

طالبی، میوه محبوب تابستانی است که به‌خاطر آب فراوان و رفع تشنگی در روزهای گرم شهرت دارد. البته طالبی منبع غنی از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هاست که در پیشگیری و بهبود بسیاری از بیماری‌های جسمانی تاثیر دارد.

 در ادامه این مطلب، به ۹ فایده عادت به خوردن این میوه اشاره کرده ایم که به ترتیب عبارتند از:

۱. طالبی موثر در حفظ آب بدن

۹۰ درصد حجم طالبی از آب تشکیل شده و از همین‌رو، به خنک‌شدن بدن و جلوگیری از دهیدراته‌شدن کمک می‌کند. خوشبختانه این میوه کالری بالایی ندارد و بدون نگرانی از افزایش وزن می‌توان در رژیم غذایی گنجاند.

۲. طالبی و مقابله با احتباس آب بدن

در کنار آب فراوان، طالبی منبع غنی از پتاسیم و کلسسیم است که در مجموع خواص دیورتیک دارد. مصرف خوراکی‌های دیورتیک به دفع آب اضافی در بدن کمک می‌کند و مانع از تورم اندام‌ها به‌خصوص پاها می‌شود.

۳. کنترل فشار خون با طالبی

هر ۱۰۰ گرم طالبی ۳۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد که می‌تواند دریافت سدیم زیاد ناشی از غذاهای شور را متعادل کند. به‌این ترتیب زمینه خطر ابتلا به فشار خون بالا کاهش پیدا می کند.

۴. طالبی و کاهش خطر سرطان

رنگ نارنجی طالبی به‌خاطر کاروتنوئیدهای فراوان این میوه است. کاروتنوئیدها نوعی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که تاثیرات آن بر پیشگیری از سرطان طی تحقیقات مختلف تایید شده‌ است.

۵. تقویت استخوان‌ها با طالبی

طالبی را می‌توان یکی از خوراکی‌های غنی از کلسیم دانست که این ماده معدنی در استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها تاثیر دارد. این میوه به‌خصوص برای افرادی که حساسیت به شیر دارند یا در روزهای گرم نمی‌توانند شیر و لبنیات مصرف کنند، توصیه می‌شود.

۶. طالبی بهبود دهنده دردهای مفصلی

طالبی همانند اکثر میوه‌ها و سبزیجات نارنجی مانند کدوحلوایی، پرتقال و... سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن تاثیر ویژه در محافظت از آسیب‌های التهابی مفاصل مانند آرتریت دارد.

۷. تقویت بینایی با طالبی

بتاکاروتن پیش‌ساز تشکیل ویتامین A است و تحت‌تاثیر فاکتورهای دیگر در بدن به این ویتامین تبدیل می‌شود. ویتامینA تاثیر مثبتی بر بینایی دارد زیرا از شبکیه محافظت می‌کند و موجب بهبود دید در شب می‌شود.

۸. بهبود عملکرد گوارش با طالبی

طالبی حاوی مقدار فراوان فیبرهای حل‌شدنی است که به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کند. این میوه در موارد ابتلا به یبوست توصیه می‌شود و درمان طبیعی به‌خصوص برای کودکان است.

۹. طالبی موثر در حفظ سلامت عروق

طالبی ترکیبی به‌نام آدنوزین دارد که قدرت بالایی در اتساع عروق دارد و از همین‌رو، به حفظ سلامت قلبی و عروق کمک می‌کند. مصرف این میوه می‌تواند خطر ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید