موقعیت‌های طنز در فیلم‌های کمدی مانند خامۀ روی کیک هستند و در اینجا «سریال دراکولا» این خامه آنقدر زیاد است که دل را می‌زند و بازیگران مجبور هستند برای این که تماشاگر را بخندانند حرکات محیرالعقول انجام دهند و به همین دلیل سطح کار پایین آمده است.

دراکولا در طراز کارهای کمدی سینما و تلویزیون ایران پایین‌تر از حد انتظار است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، یک منتقد سینما عقیده دارد: توازن موجود بین داستان و معما و شخصیت‌سازی‌ها در فصل اول سریال «دراکولا» به نام «هیولا» از بین رفته و این اثر در پرونده کاری «مهران مدیری» کاری موفق محسوب نمی‌شود.

دوسال پیش بود که بار دیگر نام مهران مدیری با سریالی در شبکه نمایش خانگی بر سر زبان ها افتاد؛ سریالی به نام هیولا که بسیار سریع به دلیل حضور اسامی بزرگ و محبوب در سمت کارگردان، نویسنده و بازیگر سر زبان‌ها افتاد و بسیاری را به تماشای این سریال ترغیب کرد.

سریالی که به دلیل داستان، بازی‌ها و فضای کمدی هم مورد توجه قرار گرفت و بنابر اعلام فیلیمو، چهار قسمت اول این مجموعه بیش از ۴۰ میلیون و ۳۷۶ هزار دقیقه تماشا شد.

پس از این موفقیت اعلام شد فصل دوم این سریال ساخته خواهد شد؛ سریالی با نام دراکولا که در زمانی کوتاه تولید آن از سر گرفته شد و از فروردین ۱۴۰۰ به نمایش عمومی درآمد؛ اما از همان ابتدا به دلیل آنچه ضعف در داستان عنوان شد، ریزشی را در دنبال کنندگان داشت.

«دراکولا» در پرونده کاری «مهران مدیری» اثری موفق نیست

دراکولا توازن داستانی هیولا را ندارد

آرش خوشخو منتقد سینما و سردبیر روزنامه هفت صبح در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در توضیح کیفیت و ماهیت سریال دراکولا بیان کرد: به نظرم فصل یک این سریال یعنی هیولا تجربه خوبی بود و روی برخی از مسائل روز اقتصادی کشور تمرکز داشت و به شکل جالبی همسوی برخی از گرایشات رسمی در مورد پولشویی و مسائلی از این دست بود.

در فصل دوم، دراکولا آن توازنی که پیشتر بین داستان و موقعیت های کمدی وجود داشت، محو شده و کار حالت کاریکاتوری پیدا کرده و بیش از این که شبیه سریال هفتگی باشد شبیه طنزهای روتین شبانه شده است و این موضوع به کار لطمه وارد کرده است و تماشای پشت سر هم این سریال را کار سختی کرده است چرا که خط داستانی محو شده و کارگردان پای به وادی کارتون و مبالغه های طنز و ... گذاشته است.

وی افزود: در نتیجۀ این موضوع، هر موقعیتی می تواند پیش بیاید و دیگر منطق داستانی کمدی در این قصه وجود ندارد و ساختار کمی از کنترل خارج شده است و با این که بازی های خوبی را در این فصل از بازیگرانی چون خانم ویشکا آسایش، اندیشه فولادوند و گلاره عباسی می بینیم کار بیش از حد وارد دنیای کارتونی و لودگی شده است و این تازگی فصل یک هیولا را از بین برده است.

در فصل اول و سریال هیولا بین داستان، معما و شخصیت سازی توازنی درست برقرار شده بود؛ ولی اینجا سریال دراکولا توازن قبلی از بین رفته و دراکولا در پرونده کاری مهران مدیری کاری موفق محسوب نمی شود.

این منتقد در ادامه و در پاسخ به این پرسش که این نقایص دراکولا به دلیل این که با هیولا مقایسه می شود، برجسته هستند یا خود دراکولا به عنوان اثری مستقل هم این ضعف ها را دارد، تاکید کرد: به هرحال چون بسیاری شخصیت ها از فصل نخست به یادگار مانده اند، نمی شود از مقایسه فرار کرد ولی اگر هم با فصل اول مقایسه نکنیم، خامه روی کیک دراکولای فعلی مقداری زیاد است.

موقعیت های طنز در فیلم های کمدی مانند خامۀ روی کیک هستند و در اینجا این خامه آنقدر زیاد است که دل را می زند و بازیگران مجبور هستند برای این که تماشاگر را بخندانند حرکات محیر العقول انجام دهند و به همین دلیل سطح کار پایین آمده است.

وی ادامه داد: بنابراین دراکولا حتی اگر با هیولا هم مقایسه نشود در طراز کارهای کمدی سینما و تلویزیون ایران پایین تر از حد انتظار است.

خوش‌خو در پاسخ به این سوال که «تجربه نشان می‌دهد فصل دوم بسیاری تولیدات سریالی در ایران فاقد جذابیت‌های فصل اول هستند؛ اگر با این موضوع موافق هستید علت را در چه می بینید»، تصریح کرد: نویسندگان و سازندگان در تولیدات سریالی و چندفصلی باید چند کمیت مختلف را کنترل کنند که اگر این کار را انجام ندهند، کیفیت کار تحت تاثیر قرار می گیرد و عمدتا این کارها ضعیف از آب در می آید.

مثلا بازیگران قبلی به هر دلیل (قراردادهای جدید و عدم توافق و ...) ممکن است در فصل جدید حضور نداشته باشند و شخصیت های جدید وارد شوند. از سوی دیگر در این گونه موارد تلاشی وجود دارد تا فرمول جادویی موفقیت فصل قبلی حفظ و تکرار شود، ضمن این که تلاش می شود آن فرمول را تغییر بدهند تا تازه تر به نظر برسد و تماشاگر را غافلگیر کنند.

وی افزود: بر این اساس در سینمای ما بردارهایی وجود دارد که برآیندهایش خیلی جواب نمی دهد ولی در سینمای دنیا اگر سریال‌هایی کمدی مانند بری (انگلیسی: Barry‎) یا کشتنِ ایو (انگلیسی: Killing Eve‎) را ببینید معمولا در فصل دوم حتی پیشرفت هم می کنند تا تماشاگر را بیشتر به سمت خود بکشانند.

به شخصه می دانم دراکولا با سرعت زیادی ساخته و حتی توصیه های نویسندگان فصل اول که کمی به این سریال و قصه زمان داده شود تا کار قوام لازم را پیدا کند، نادیده گرفته شده است؛ این موضوع باعث شده کار تا حدی شتابزده و کارتونی از آب در بیاید.

دنباله‌ای بر هیولا

دراکولا عنوان فصل دوم مجموعهٔ نمایش خانگی هیولا است که پخش آن از ۳ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد. مدت زمان قسمت‌های این فصل، حدود ۵۵ دقیقه هستند. همانند فصل اول، نویسندهٔ این فصل امیر برادران و طراح و سرپرست فیلم‌نامه پیمان قاسم‌خانی است. فیلم‌برداری از بهمن ۱۳۹۹ آغاز شد و هنوز ادامه دارد.

مهران مدیری، محمد بحرانی، نیما شعبان‌نژاد و سیما تیرانداز نقش‌هایشان را از فصل قبل تکرار می‌کنند و بازیگرانی جدید، به گروه بازیگر این فصل ملحق شده‌اند که شامل: ویشکا آسایش، گلاره عباسی، اندیشه فولادوند، بهنام تشکر، مرتضی زارع، احسان امانی، شکیلا سماواتی، مرجان مؤمنی، فرنوش نیک‌اندیش، حامد وکیلی و گلاره دربندی می‌شوند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید