سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: اگر بحث مذاکرات در وین نبود تفاهم سه ماه فنی را با آژانس نداشتیم .

اگر بحث مذاکرات وین نبود تفاهم سه ماهه فنی با آژانس نداشتیم / مدیرکل آژانس اشتباه فرض کرده که برای خودش حقی قائل شده است

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تفاهم فنی مشترک ایران و آژانس که قبل از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی حاصل شد، عنوان کرد: بعد از پایان سه ماهه این تفاهم، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تفاهم مشترک فنی با آژانس را تمدید نکند، ولی بر مبنای حسن نیت، ایران به ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس به مدت یک ماه دیگر ادامه داد.

ما هیچ تفاهمی با آژانس برای حتی یک ماه هم انجام ندادیم 

وی افزود: ما هیچ تفاهمی با آژانس برای حتی یک ماه هم انجام ندادیم و دو روز گذشته مهلت یک ماه نیز پایان یافت.

غریب آبادی به گزارش روز گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس اشاره و اضافه کرد: مدیرکل آژانس دیروز گزارشی را به اعضای شورای حکام و شورای امنیت ارسال کرد که این یک ماه تمدید هم از منظر او به معنای تمدید تمام شده و ایران به درخواست‌های آژانس پاسخی نداده که این تفاهم فنی را مجددا ادامه دهد و تمدید کند.

به گزارش فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس روز ۱۷ ژوئن نامه‌ای به مسئولان ایرانی درباره تفاهم فنی مشترک ایران و آژانس نوشته اما «ایران به این نامه پاسخ نداده و مشخص نکرده که آیا قصد حفظ کردن توافق فعلی را دارد یا خیر.» 

نماینده ایران در آژانس خاطرنشان کرد: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موقعیتی نبود که از ایران بخواهد فعالیت خودمان را ادامه دهیم. چون تفاهمی که ما با آژانس داشتیم، یک تفاهم بر مبنای اصول سیاسی بود و نه یک تفاهم فنی بر مبنای تعهدات جمهوری اسلامی ایران. ‌

غریب آبادی ادامه داد: آن‌چه ملزم هستیم با آژانس همکاری کنیم، صرفا در چارچوب پادمان‌هاست و رویه‌های پادمانی که کشورها نزد آژانس تعهد دارند نیز مشخص است.

وی با اشاره به پاسخ روز گذشته‌اش به مدیرکل آژانس افزود: در پاسخی که به مدیرکل دادیم گفتیم که جمهوری اسلامی ایران ملزم به اجرای تعهدات فراتر از  پادمان نیست و اگر ما داوطلبانه اقدام به ضبط این داده‌ها کردیم، به منزله این نیست که ما تعهدی نزد آژانس داشتیم و حالا شما بخواهید از آن به عنوان حق آژانس از آن یاد کنید و مکررا حق‌تان را از جمهوری اسلامی ایران مطالبه کنید. چرا که اگر یک اقدام داوطلبانه انجام می‌شود، نباید به عنوان یک اقدام تعهدآور و اجباری تلقی شود.

ظاهرا آقای مدیرکل آژانس این را اشتباه فرض کرده و برای خودش حقی قائل کرده است

غریب آبادی گفت: ظاهرا آقای مدیرکل آژانس این را اشتباه فرض کرده و برای خودش حقی قائل کرده است که مکررا این موضوع را پیگیری می‌کند.

نماینده دائم ایران در آژانس خاطرنشان کرد: همان زمانی که ما این تفاهم مشترک فنی را با آژانس داشتیم با هدف کمک به مذاکرات سیاسی در جهت رفع تحریم‌ها و توفیق این مذاکرات بود. 

وی افزود: اگر بحث مذاکرات در جریان نبود، نه آن تفاهم سه ماهه فنی را با آژانس داشتیم و نه تداوم یک ماهه آن را.

به گزارش فارس، کاظم غریب آبادی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شب گذشته در واکنش به گزارش گروسی با بیان این که ایران متعهد به تعهدات پادمانی است، نه کمتر و نه بیشتر، گفت: آژانس هیچگونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد. 

گفتنی است، پس از تفاهم فنی ایران و آژانس که در سوم اسفند ماه ۱۳۹۹ و پیش از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران حاصل شد، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در نامه‌ای به گروسی اعلام کرد که ایران این بار تصمیم گرفت تا تفاهم فنی مشترک را تمدید نکند، اما با هدف تمهید فرصت بیشتر برای ایجاد پیشرفت و به نتیجه رساندن گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس، ثبت و نگهداری داده‌ها را برای یک ماه دیگر ادامه دهد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید