استرس ارتباط زیادی با بروز سکته قلبی دارد، افرادی که استرس دارند از مواد قندی بیشتر استفاده می‌کنند به همین علت باعث افزایش قندخون و وزن آن‌ها می‌شود.

فرق استرس و اضطراب در چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایمنا، محمدحسین پورعباییان با اشاره به تفاوت استرس و اضطراب، اظهار کرد: استرس در واقع همان ترس از بروز یک حادثه است، مثلاً زمانی که امتحان دارید و مطالعه‌ای برای آن نداشته‌اید، مطمئناً از نتیجه آن ترسی خواهید داشت که واقعی است، چون می‌دانید نتیجه خوبی از آن امتحان نمی‌گیرید. اضطراب ترس از یک آینده مبهمی است که ممکن است وجود داشته باشد یا خیر؛ مثلاً شما تحصیلات دانشگاهی دارید و به دنبال کار می‌گردید، همیشه اضطراب دارید که آیا کار پیدا می‌کنید یا خیر؟ چون نتیجه مشخص نیست این ترس واقعی نیست.

وی در رابطه با انواع استرس عنوان کرد: استرس نوعی فشار روانی و نشأت گرفته از یک موقعیت غیر قابل کنترل است. موارد مختلفی در تعیین شدت استرس اثر دارد، این حالت روانی زمانی بوجود می‌آید که فرد نتواند موقعیتش را کنترل کند.

این روانشناس گفت: استرس سه مرحله دارد، شوکه شدن نخستین مرحله خواهد بود که با نشانه‌هایی، چون عرق سرد، یخ کردن دست‌ها و میخ‌کوب شدن همراه است. مقاومت در ادامه شوکه شدن پدیدار خواهد شد که انسان در تلاش است تا موقعیت را کنترل کند. آخرین مرحله فروپاشی خواهد بود و اگر انسان نتواند موقعیت را کنترل کند متلاشی خواهد شد.

وی با معرفی افسردگی به عنوان نخستین عارضه استرس، تصریح کرد: استرس طولانی مدت افسردگی را به همراه خواهد داشت. افسردگی عامل اصلی اکثر اختلالات روحی و روانی است و نباید فراموش کنیم که هر فرد مضطرب حتماً در آینده افسرده خواهد شد.

پورعباییان گفت: علائم جسمانی استرس شامل عرق سرد دست و پا، احساس بی قراری، تپش قلب، درد در قفسه سینه، درد در ناحیه‌های کمر و سر (بخصوص شقیقه‌ها)، خشک شدن آب دهان، مشکل در تکلم، اختلال در حافظه و تصمیم‌گیری و در انتها گوشه‌گیری و انزوا است.

این روانشناس در رابطه با علائم روحی روانی استرس خاطرنشان کرد: علائم این بیماری شامل اعتماد به نفس پایین (مخصوصاً در مسائلی که نیاز به تفکر دارد)، کند شدن روند تفکر (متوقف شدن نتیجه دهی فکر کردن) و به‌وجود آمدن حالت پرخاشگری، زود رنج شدن، آرمانگرایی و کم رنگ شدن روابط اجتماعی (فرد از ترس اینکه خطا یا مشکلی ایجاد شود، نمی‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند) می‌شود.

وی با اشاره به نحوه درمان استرس گفت: در صورتی که فردی دچار استرس شدید باشد، باید به متخصص مراجعه کند. روش‌های ساده‌ای برای کنترل استرس وجود دارد. فعالیت‌های حرکتی، مراقبت (خالی کردن ذهن از افکار منفی)، گوش کردن به موسیقی آرام بخش، دوش آب ولرم، ایجاد روابط اجتماعی، کم کردن فشار کاری، جلوگیری از آینده‌نگری بیش از حد و یادگرفتن روش‌های حل مسئله می‌تواند به کاهش استرس کمک کند البته نباید از این نکته بگذریم یاد خدا و توکل به خداوند بهترین گزینه برای کاهش استرس است.

پورعباییان با اشاره به عوارض استرس خاطر نشان کرد: استرس عوارض جسمی زیادی دارد که نخستین عارضه مشهود آن به صورت دردهای جسمانی بروز می‌کند. افراد در معده و یا در قسمت‌های دیگر دستگاه گوارشی خود درگیر مشکلاتی می‌شوند که با مراجعه به پزشک می‌توانند نسبت به رفع بیماری اقدام کنند.

وی ادامه داد: استرس باعث بروز دردهای عصبی در ناحیه پیشانی می‌شود که در ادامه دردهایی قفسه سینه و احتمال خون مردگی در رگ‌های قلبی را به همراه دارد. استرس ارتباط زیادی با بروز سکته قلبی دارد افرادی که استرس دارند از مواد قندی بیشتر استفاده می‌کنند و باعث افزایش قندخون و وزن آن‌ها می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید