محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا گفت:یک آزمون بسیار سخت برای رئیسی در پیش است که بتواند افرادی را انتخاب کند که ویژگی تندروی در آن‌ها وجود نداشته باشد، اما این که چقدر موفق خواهد شد تا این لحظه خوش‌بینی صددرصدی ندارم.

رئیسی درک درستی از نیاز واقعی جامعه ندارد / مطلوب‌ترین گزینه برای تصدی وزارت خارجه عراقچی است

به گزارش سلام نو، محمد مهاجری، تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با ایلنا، درباره رویکرد سیاست خارجی رئیسی و برخورد او با برجام اظهار داشت: معتقدم که آقای رئیسی در مصاحبه مطبوعاتی که داشتند عملاً همچنان در قامت یک کاندیدا ظاهر شدند و در قامت رئیس‌جمهور ظاهر نشدند که برنامه‌های عملیاتی متفاوت از آنچه که در روزهای کاندیداتوری گفته بودند را مطرح کنند. 

وی با بیان اینکه اما در مشهد و سخنرانی حرم امام رضا (ع) مقداری به جایگاه خودشان نزدیک‌تر شده بودند، گفت: در مورد برجام نیز همچنان ایشان در قامت یک کاندیدا صحبت می‌کرد و نه در قامت رئیس‌جمهور مستقر. به هر حال دنیا به حرف‌های ایشان نگاه می‌کند و گوش خواهد داد و آن‌ها را قضاوت کرده و ملاک برخورد با ایران قرار خواهد داد. با توجه به اینکه ایشان نیز صبح همان روز با آقای ظریف صحبتی داشتند، به نظر می‌رسد که حرف کارشناسی جدیدی در حوزه برجام و تعامل با دنیا مطرح نشد. 

این روزنامه‌نگار اصولگرا درباره پیش‌بینی خود از مواجهه رئیسی با فضای مجازی در حالی که پیش‌تر به تعداد فالوورهای خود در مناظرات اشاره کرده بود، تصریح کرد: فضای مجازی بازتاب فضای حقیقی جامعه است؛ امروز اگر کسی بخواهد بگوید من فضای مجازی نمی‌خواهم، مثل این است که بگوید من ساعت یا آبگرمکن نمی‌خواهم و لازم ندارم. فضای مجازی امروز به نیاز عادی مردم تبدیل شده است و گرفتن آن از مردم مثل این است که شما برق و آب را قطع کنید و حتی ممکن است اکنون اگر آب و برق را قطع کنند، تحملش برای مردم آسان‌تر از این باشد که بخواهند فضای مجازی را تعطیل کنند. 

وی ادامه داد: این حرفی که آقای رئیسی زده بودند که من فالوور دارم و و فیلتر نمی‌کنم؛ نه ایشان بلکه هر کسی هم که این حرف را بزند به معنای روشنفکری نیست بلکه اکنون به معنای این است که ایشان درک درستی از نیاز واقعی جامعه ندارد. 

مهاجری درباره نگرانی برخی از حضور افراد تندرو در کابینه رئیس‌جمهور آینده خاطرنشان کرد: این نگرانی که وجود دارد، بیشتر از ناحیه افراد نزدیک به ایشان وجود دارد و شنیده می‌شود. اگر دقت کنید آقای رئیسی یک جمله را در مصاحبه مطبوعاتی خود بدون این که کسی از ایشان سوال کند، مطرح کرد. مبین بر نقل به مضمون که «من در انتخاب کابینه حرف نزدیکان و بستگان را نیز گوش نخواهم داد»؛ ایشان دفع دخل مقدر می‌کرد و می‌خواست بگوید که چنین چیزی که در رابطه با ایشان گفته می‌شود، صادق نیست و به دنبال دولت تندرو نیست. یقین دارم جبهه پایداری و افرادی که به ایشان نزدیک هستند، به دنبال این موضوع هستند که بتوانند برخی افراد تندرو را در واقع به سمت ایشان جذب کنند. یک آزمون بسیار سخت برای رئیسی در پیش است که بتواند افرادی را انتخاب کند که ویژگی تندروی در آن‌ها وجود نداشته باشد، اما این که چقدر موفق خواهد شد تا این لحظه خوش‌بینی صددرصدی ندارم اما تا یک ماه آینده که به تدریج کابینه خود را تشکیل می‌دهد، اعلام مواضع خواهند کرد و برخی از افراد کابینه ایشان به صورت حدودی مشخص خواهد شد و فضا برای قضاوت آسان‌تر خواهد بود. 

این تحلیلگر سیاسی اصولگرا درباره حضور اسامی مثل باقری‌کنی، عراقچی و امیرعبداللهیان به عنوان نامزدهای تصدی وزارت خارجه تصریح کرد: هرکسی از بدنه وزارت خارجه انتخاب شود قطعا جزو افراد تندرو نیست؛ الا قلیلا، افراد بسیار کم‌شماری ممکن است باشد. آقای امیرعبداللهیان و عراقچی برای تصدی وزارت خارجه گزینه‌های مطلوب‌تری خواهند بود و به نظرم مطلوب‌ترین گزینه خود آقای عراقچی هستند. 

وی درباره گمانه‌زنی‌ها درباره حضور اژه‌ای یا اعرافی در سمت ریاست قوه قضائیه، یادآور شد: آقای اعرافی و اژه‌ای هر دو چنین موضوعی را تکذیب کردند، اما کسی که بیشتر از دیگران مطرح شده آقای مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید