مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می شود که تولیدکنندگان داخلی با برنامه‌ریزی های انجام‌شده در چند ماه آینده، نیاز کشور را برآورده کنند و این فرصت برای کشور فراهم شود که مازاد نیاز را به کشورهای دیگر صادر کند.

بعضی کشورها تماس می‌گیرند و واکسن کوو ایران برکت را می‌خواهند / مازاد نیاز کشور را صادر می‌کنیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) دستیابی به دانش تولید انبوه واکسن کووایران برکت در ایران را بسیار بااهمیت دانست و گفت: دانش تولید انبوه واکسن کرونا در کشور بومی‌سازی شد.

رضا مظهری مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اظهار کرد: تولید انبوه واکسن نیاز به دانش مجزایی دارد که محققان ایرانی به آن دست یافتند و با بهره گیری از این دستاورد به تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت شدند.

وی تولید واکسن در مقیاس انبوه را موفقیت دیگری برای کشور دانست و اظهارداشت: اقدامات در زمینه بومی سازی فرایند تولید انبوه انجام شده است که این موضوع در آینده برای کشور بسیار راه گشا خواهد بود.

مدیر اجرایی طرح واکسن کوو ایران برکت به ایمنی زایی و اثر بخشی واکسن کوو ایران برکت در مقابل جهش های ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: نتایج بررسی ها نشان داد که این واکسن، توانایی خنثی سازی ویروس انگلیسی کرونا را دارد.

مظهری افزود: در مورد گونه های آفریقایی یا هندی هنوز آزمایش ها انجام نشده و در صدد هستیم تا این ویروس ها به دست ما برسد و آن را آزمایش کنیم و به محض انجام این کار، نتایج در اختیار ملت ایران قرار خواهد یافت.

حسینی مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم پیش از این درمورد اثربخشی این واکسن در مقابل گونه های مختلف اظهار داشت: در محیط آزمایشگاهی ویروس کرونا جهش یافته موسوم به انگلیسی، کشت داده شد و پادتن افرادی که این واکسن را دریافت کردند در مجاورت این ویروس قرار گرفت، خنثی سازی ویروس تایید شد. در این بررسی تاثیر واکسن از طریق تست خنثی سازی سرم داوطلبان مشاهده شده است.

وی افزود: جهش های دیگر ویروس کرونا مانند آفریقایی، بزریلی و هندی اگر برای مطالعه در اختیار ما قرار گیرد با همین روش می توانیم بررسی را انجام دهیم.  

وی با اشاره به این که برخی کشورها با ما تماس گرفتند و درخواست استفاده از واکسن کوو ایران برکت را دارند، گفت: سیاست صادراتی در مورد واکسن کرونا را باید وزارت بهداشت تعیین کند.

مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می شود که تولیدکنندگان داخلی با برنامه‌ریزی های انجام‌شده در چند ماه آینده، نیاز کشور را برآورده کنند و این فرصت برای کشور فراهم شود که مازاد نیاز را به کشورهای دیگر صادر کند.

مظهری با بیان این که تقاضای بسیار زیادی در دنیا برای واکسن وجود دارد و این موضوع فرصتی را برای کشور فراهم می کند، ادامه داد: تحقق تولید توسط همه سازندگان واکسن کرونا سبب اشباع بازار داخلی می شود و فرصت صادرات را برای همه تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید