۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 55264458

روز گذشته بر پایه اطلاعات هواشناسی، شهرستان دهلران با دمای ۵۱ درجه گرم‌ترین شهر کشور شناخته شد، این شهرستان در فصل تابستان بیشتر اوقات دمای بالای ۵۰ درجه را تجربه می‌کند.

گرم‌ترین شهر کشور معرفی شد

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، افزایش بی سابقه دمای هوا در ایلام باعث شده شهرستان دهلران در جنوب این استان به عنوان گرم ترین شهر کشور شناخته شود.

فصل تابستان که از راه می‌رسد موج گرما همه جا را فرا می‌گیرد، البته شهرهای جنوبی استان از اواسط بهار افزایش دمای هوا را تجربه کردند.

رئیس گروه پیش بینی هواشناسی استان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به استقرار سامانه پر ارتفاع بهاره در سطح استان انتظار داریم که هوای نسبتاً گرمی که هم اکنون شاهد آن هستیم تداوم داشته باشد.

مجتبی میهن پرست افزود: گرمای هوا در شهر ایلام و در استان ایلام محسوس خواهد بود، حدود نیم تا ۲ درجه یا نیم تا ۱.۵ درجه دمای هوا در فصل تابستان از حالت نرمال خود بیشتر خواهد بود.

روز گذشته بر پایه اطلاعات هواشناسی، شهرستان دهلران با دمای ۵۱ درجه گرم‌ترین شهر کشور شناخته شد، این شهرستان در فصل تابستان بیشتر اوقات دمای بالای ۵۰ درجه را تجربه می‌کند.

شدت گرما در این شهرستان به حدی است که اکثر خانه‌های مردم از دو کولر گازی استفاده می‌کنند، البته همین عامل باعث افزایش مصرف برق در استان نیز شده است.

لزوم صرفه جویی در مصرف برق در استان

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در این فصل از سال مصرف برق در استان با استفاده از وسایل گرمایشی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

هادی شیرخانی افزود: خواهش ما از همه شهروندان این است که از ساعات ۱۲ تا ۱۸ و ۲۱ تا ۲۳ از وسایل پرمصرف اکیداً خودداری کنند و حتماً دمای کولرهای گازی را بر روی عدد ۲۴ و بالاتر که دمای آسایش است تنظیم کنند.

وی عنوان کرد: اگر این موضوع مدیریت نشود خاموشی‌ها اعمال می‌شود.

کمبود شدید آب در استان ایلام

یکی دیگر از مهمترین مشکلات استان ایلام که در بیشتر شهرهای استان قابل مشاهده است، کمبود آب است که باعث جیره بندی و مشکلاتی برای مردم شده است.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری ایلام نیز در این ارتباط اظهار کرد: مصرف آب در استان نسبت به استاندارهای ملی و جهانی هم چنان بالا است، مصرف در جامعه شهری ۲۸۰ لیتر در روز به ازای هر نفر و در جامعه روستایی ۳۴۰ لیتر در روز به ازای هر نفر است.

نورالله تیموری اضافه کرد: این مسئله نشان دهنده این است که مردم باید توجه به مدیریت مصرف همراهی در بحث مدیریت مصرف با آب و فاضلاب را داشته باشند، رعایت الگوی های مصرف از سوی مردم همچنان مهمترین راهکار برای جلوگیری از قطعی آب است.

وی گفت: با توجه به شرایطی که در بحث تأمین آب پایدار در شهر ایلام وجود دارد، نیاز آبی شهر ایلام در حوزه سد ایلام بیش از ۶۰۰ لیتر بر ثانیه است.

تیموری اضافه کرد: در حال حاضر ۵۰۰ لیتر بر ثانیه به شهر ایلام منتقل می‌شود و قرار است با اجرای یک پروژه این مشکل برطرف شود.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری ایلام عنوان کرد: به همین منظور مجوزها برای برداشت بیشتر از آب سد ایلام اخذ شده است و آنچه که در اعتبارات فاز اجرا پیش بینی شده چیزی در حدود ۳۲ میلیارد تومان است.

تیموری بیان کرد: خوشبختانه این اعتبار به پروژه تزریق شده و امیدواریم بتوانیم مراحل پایانی کار را طی هفته آینده و مراحل تست و راه اندازی نهایی را تا پایان تیرماه نهایی کنیم.

مصرف نوشیدنی‌ها در فصل گرما برای جلوگیری از گرمازدگی

یکی از مواردی که باید در فصل گرم سال به آن توجه کنید نوشیدن کافی مایعات است، زیرا در غیر این صورت احتمال بروز بیماری‌های کلیوی، گرمازدگی، خستگی و کم کم آبی بدن افزایش می‌یابد.

نوشیدن آب به دفعات قبل از احساس تشنگی، محدود کردن فعالیت‌های شدید بدنی بویژه از ساعت ۱۱ تا ۱۲، نوشیدن آب لیمو و مایعات خنک مانند خاکشیر و تخم شربتی، نوشیدن لباس‌های آستین دار نخی، آزاد و به رنگ روشن، استفاده از کلاه‌های لبه دار برای مواقعی که ناچار به فعالیت در آفتاب هستید، عدم خرید و مصرف غذاهای دوره گردها، خودداری از نگه داشتن کودکان در خودرو، مصرف میوه و سبزی به جای غذاهای چرب و دیر هضم از موارد مهمی است که طبق گفته کارشناسان پزشکی در فصل گرما باید رعایت شود.

افزایش احتمال آتش سوزی در جنگل‌های استان ایلام

یا توجه به کاهش میزان بارندگی‌های امسال و خشکسالی و خشکی بیش از حد نرمال هوا، احتمال وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی بسیار افزایش یافته است.

طبق گفته کارشناسان منابع طبیعی استان ایلام، در این موقع از فصل ضرورت دارد کشاورزان، دامداران و طبیعت گردان، کوهنوردان و… که در محیط‌های طبیعی برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند، حتی الامکان از روشن کردن آتش خودداری کنند.

رها کردن بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی در طبیعت، از پرت کردن ته سیگار و کبریت نیم سوخته و… نیز از دیگر موارد بسیار مهم برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل‌های استان است.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در کنار عوامل سختکوش یگان حفاظت که وظیفه و نقش اصلی را در هنگام مواجهه با آتش سوزی جنگل بر عهده دارند، با اعلام شرایط بحران، تمامی نیروها و پرسنل اداره منابع طبیعی و آبخیز داری درسطح استان در حالت آماده باش کامل بوده و در هنگام بروز حریق در کنار عوامل یگان حفاظت در امر پیشگیری، مهار و کنترل آتش همکاری می‌کنند.

رضا احمدی بیان کرد: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر نفوذ امواج گرمایی و افزایش دما در سطح استان و افزایش احتمال خطر آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی از مردم طبیعت دوست استان به ویژه روستانشینان، گردشگران، دامداران و عشایر درخواست می‌شود از روشن کردن آتش به هرعنوان در طبیعت خودداری کنند.

متاسفانه در سال‌های گذشته بی احتیاطی باعث آتش سوزی‌های فراوانی در سطح جنگل‌های استان شد که ۹۰ درصد علت آتش سوزی، عامل انسانی بوده است.

با آغاز فصل تابستان و افزایش دمای هوا، مسئولان مدیریت مصرف آب و برق را برای جلوگیری از قطعی‌های احتمالی ضروری می‌دانند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید