هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت: دومین مذاکرات لیبی تحت حمایت جامعه بین‌الملل که در برلین برگزار می‌شود، به نحوی دولت انتقالی را تقویت کند تا لیبیایی‌ها سرنوشت کشور خودشان را در دستان خودشان بگیرند.

آلمان خواستار خروج شبه‌نظامیان خارجی از لیبی شد

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از پایگاه خبری دویچه وله نوشت: هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در آستانه نشست امروز چهارشنبه در برلین، خواست شبه نظامیان خارجی از لیبی خارج شوند تا از گذار مسالمت آمیز اطمینان حاصل شود.

هایکو ماس ابراز امیدواری کرد که دومین مذاکرات لیبی تحت حمایت جامعه بین‌الملل که در برلین برگزار میشود، به نحوی دولت انتقالی را تقویت کند تا لیبیایی‌ها سرنوشت کشور خودشان را در دستان خودشان بگیرند.

وزیر خارجه آلمان علنا اعلام کرد، انتخابات برنامه ریزی شده برای ۲۴ دسامبر امسال باید طبق برنامه در لیبی انجام شود. او گفت: ما در کنار دولت لیبی و سازمان ملل از آن حمایت میکنیم.

وزرای خارجه آمریکا، روسیه، چین، ترکیه و مصر در این کنفرانس مشارکت میکنند. این دومین نشست در پایتخت آلمان برای بررسی وضعیت در این کشور شمال آفریقاست.

مذاکرات پیشین که ژانویه سال گذشته برگزار شد، همچنین روی خروج سربازان خارجی و تسلیحات از لیبی تاکید داشت. براساس تازه ترین آمار سازمان ملل، حدود ۲۰ هزار شبه نظامی خارجی همچنان در این کشور حضور دارند.

هایکو ماس با لحنی خوش بینانه تاکید کرد که همکاری میان دولت انتقالی لیبی و سازمان ملل به جلوگیری از وقوع فاجعه کمک کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان گفت: تقریبا دو سال پیش، لیبی در آستانه هرج و مرج و خشونت فزاینده بود.

لیبی در سال ۲۰۱۱ به جنگ داخلی گزنده‌ای کشیده شد و گروه‌های سیاسی مختلف در خلاء سیاسی ناشی از سرنگونی دیکتاتوری معمر قذافی با یکدیگر می‌جنگیدند.

در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قرار است در جریان سفری کوتاه به اروپا در این مذاکرات شرکت کند. او ارشدترین مقام آمریکایی است که در کنفرانس برلین درباره لیبی شرکت میکند.

در کنار عوامل خارجی کلیدی، هایکو ماس بر نقشی که خود لیبیایی‌ها باید بتوانند در فاز جدید این مذاکرات ایفا کنند، تاکید کرد و گفت: آنها نه فقط درباره لیبی مذاکره خواهند کرد، بلکه با لیبیایی‌ها درباره آینده کشور خودشان صحبت میکنند.

هایکو ماس عصر سه شنبه از عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر لیبی و نجلان منقوش، وزیر خارجه لیبی استقبال به عمل آورد. او در پیامی توییتری گفت که آلمان "به حمایت از صلح و ثبات در لیبی ادامه خواهد داد."

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید