اگرچه کنار گذاشتن وعده‌ها به‌خودی‌خود باعث افزایش وزن نمی‌شود، اما اگر کنار گذاشتن یک وعده غذایی به این معنی باشد که در اواخر روز کالری بیش‌ازحد مصرف کنید، می‌تواند منجر به چاقی شود.

آیا استرس باعث چاقی می‌شود؟

آیا استرس واقعا باعث افزایش وزن می‌شود؟ بله درست است، هنگام استرس وزن شما نوسان پیدا می‌کند. استرس و افزایش وزن به هم مرتبط هستند و این مسئله فقط به این دلیل نیست که در هنگام استرس، معمولا روال سالم زندگی شما به هم می‌ریزد. خوشبختانه روش‌هایی برای جلوگیری از افزایش وزن مرتبط با استرس وجود دارد. پزشکان دقیقا توضیح می‌دهند که چگونه استرس می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

آیا واقعا استرس می‌تواند باعث افزایش وزن شود؟

آیا استرس باعث چاقی می‌شود؟

هر زمان استرس دارید، بدن شما هورمون آدرنالین ترشح می‌کند تا به شما در مقابله با تهدیدی که شما را مضطرب کرده است، کمک کند. برای ایجاد انرژی برای مقابله با این تهدید، بدن شما گلوکز یا قند را نیز در جریان خون آزاد می‌کند. هنگامی که آدرنالین شما از بین می‌رود و سطح قند خون شما کاهش می‌یابد، هورمون کورتیزول وارد بدن می‌شود تا انرژی بیشتری را برای ادامه مقابله با تهدید در بدن شما فراهم کند.

ازآنجایی‌که کورتیزول ترشح انسولین را برای حفظ سطح قند خون شما تحریک می‌کند، می‌تواند اشتیاق به خوردن قند و اشتهای شما را به‌طورکلی تحریک کند. تسلیم شدن به این اشتهای زیاد، می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. در حقیقت افرادی که وزن بیشتری دارند، تمایل به افزایش پاسخ کورتیزول به استرس دارند.

کورتیزول نه تنها می‌تواند شما را گرسنه کند، بلکه می‌تواند هم‌زمان متابولیسم بدن را نیز کاهش دهد. پس از اندازه‌گیری میزان متابولیسم زنانی که روز قبل یک یا چند عامل استرس‌زا داشته اند، مشخص شد که آنها کالری کمتری نسبت به کسانی که عامل استرس را گزارش نکرده‌اند، سوزانده‌اند. طبق مطالعات، کورتیزول همچنین می‌تواند باعث کاهش توده عضلانی بدون چربی شود. عضله از طریق سوخت سریعتر از چربی می‌سوزد، به این معنی که می‌تواند کالری بیشتری بسوزاند. این کاهش توده عضلانی همچنین می‌تواند مدیریت وزن را دشوارتر کند.

استرس همچنین می‌تواند هورمون‌های گرسنگی لپتین و گرلین را تحت تأثیر قرار دهد که سیگنال‌هایی را به مغز شما ارسال می‌کند که میزان احساس گرسنگی شما را تعیین می‌کند. اساساً کورتیزول این هورمون‌ها را افزایش می‌دهد، بنابراین در مواقع استرس مطمئن شوید که به اندازه کافی غذا می‌خورید.

آیا استرس از راه‌های دیگری نیز می‌تواند منجر به افزایش وزن شود؟

آیا استرس باعث چاقی می‌شود؟

پاسخ مثبت است. استرس نه تنها می‌تواند بر سطح کورتیزول شما تأثیر بگذارد، بلکه عدم کنترل آن می‌تواند منجر به سایر رفتارهای ناسالم شود که همچنین می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. چند نمونه از این رفتارها عبارت‌اند از:

● پرخوری عصبی

خوردن غذا می‌تواند راهی برای تسکین احساسات دشوار برای برخی از افراد باشد. مثلا ممکن است پس از جدایی یا مشاجره با همسرتان وسوسه شوید که بستنی بخورید. این امر به دلیل ضربه دوپامین یا احساس لذت بخشی است که ما از خوردن غذاهای خوش‌طعم و پرکالری دریافت می‌کنیم. وقتی استرس یا خلأ روحی و روانی داریم و احساسات دشوار بر ما غلبه می‌کند، به دنبال راه‌هایی برای احساس لذت هستیم و پرخوری عصبی یکی از این راه‌ها است. اما پرخوری عصبی می‌تواند منجر به عادات غذایی ناسالم شود، مانند خوردن میان وعده در ساعاتی که معمولاً این کار را نمی‌کنید، یا خوردن غذاهای بسیار بیشتری که کالری زیادی دارند. این عادات غذایی ناسالم می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

● خوردن فست فود

هنگامی که وقت کافی ندارید یا فقط به خوردن غذایی سریع فکر می‌کنید، اولین انتخاب شما ممکن است غذای فوری باشد، اما غذای فوری معمولاً وعده غذایی سالمی نیست. فستفودها با دارا بودن نمک و چربی فراوان و حتی شکر، خوش‌طعم و پرطرفدار هستند اما در واقع فاقد ارزش غذایی هستند. اگر وعده‌های غذایی شما مقوی و متعادل نباشد، افزایش وزن بیشتری خواهید داشت. متأسفانه فستفودها همیشه ناسالم‌ترین گزینه‌ها برای وعده‌های غذایی هستند.

● حذف وعده غذایی

اگرچه کنار گذاشتن وعده‌ها به‌خودی‌خود باعث افزایش وزن نمی‌شود، اما اگر کنار گذاشتن یک وعده غذایی به این معنی باشد که در اواخر روز کالری بیش‌ازحد مصرف کنید، می‌تواند منجر به چاقی شود.

● کمبود خواب

وقتی خواب هستید ترشح گرلین هورمونی که اشتها را افزایش می‌دهد کم می‌شود. اگر کم بخوابید، برای انجام کارهای روزانه و کسب انرژی، غذای بیشتری خواهید خورد.

● ورزش نکردن

اگرچه ورزش کمتر لزوما منجر به افزایش وزن نمی‌شود، اما می‌تواند به سایر عوامل استرس‌زا که می‌تواند بر سطح هورمون و سایر جنبه‌های سلامتی شما تأثیر بگذارد، ارتباط داشت باشد. کاهش وزن در واقع بیشتر مربوط به تغذیه است تا ورزش. بااین‌حال، ورزش برای سلامت قلب و عروق و عضله سازی و سلامت استخوان‌ها بسیار مهم است. تمرینات قدرتی به‌طور خاص با ایجاد توده عضلانی همراه است و عضله کالری بیشتری نسبت به چربی می‌سوزاند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید