بازرگان همچنین بهره گیری از خلاقیت و توجه به کاربردی بودن محصولات هنری و صنایع دستی را یکی از الزامات امروز کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک عنوان کرد و افزود: شخصاً در حوزه فرش، گلیم، تابلو فرش فعالیت کرده‌ام در حال حاضر برای اجرای یکی از ایده‌هایم با یک دوزنده چرم به صورت سفارشی فعالیت می‌کنم و طرح هایی را برای تلفیق گلیم و کیف‌های چرمی به او ارائه می‌دهم و در صدد ثبت این طرح به نام دوزنده چرم در میراث فرهنگی هستم.

۲۰۰ بافنده فرش را با قبول سفارش از مشتری آلمانی مشغول به کار می‌کنم / جایزه مسابقه "میدان" امتیاز وام است نه کمک بلاعوض

یک کارآفرین از امکان جذب ۲۰۰ بافنده با قبول سفارش مشتری آلمانی خبر داد و گفت: با قبول یک سفارش می‌توانم ماهانه به خانواده چهار نفره چهار و نیم میلیون دستمزد بافندگی دهم.

طیبه بازرگان در گفت‌وگو با خبرنگار سلام نو در پاسخ به این پرسش که آیا افراد می‌توانند به راحتی برای خود کسب و کاری ایجاد کنند و موفق باشند؟، گفت: در حال حاضر با استفاده از ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی معرفی و عرضه محصولات کارآفرینان سهل شده است، کارآفرینان می‌توانند به سادگی محصولات خود را در شبکه های اجتماعی معرفی کرده و برای آنها مشتری پیدا کنند. وقتی من کارم را حدود ۲۰ سال قبل شروع کردم چنین امکاناتی وجود نداشت و رونق کسب و کار به این شیوه میسر نبود.

۲۰۰ بافنده فرش را با قبول سفارش از مشتری آلمانی مشغول به کار می‌کنم / جایزه مسابقه "میدان" امتیاز وام است نه کمک بلاعوض

وی اضافه کرد: این بسیار مهم است که افراد محصولی تولید کنند یا در زمینه‌هایی قدم بگذارند که مشتری دارد و نیاز بازار است. مثلا اگر در مورد کارهای هنری محصول تولید می‌کنند می‌توانند با تعداد کم آزمایش کرده و نتیجه را بررسی کنند. شاهد هستم که کارافرینانی جوان محصولات هنری کوچک با قیمت مناسب تولید و عرضه می‌کنند و البته مشتریان خود را هم دارند.

۲۰۰ بافنده فرش را با قبول سفارش از مشتری آلمانی مشغول به کار می‌کنم / جایزه مسابقه "میدان" امتیاز وام است نه کمک بلاعوض

بازرگان بهره گیری از خلاقیت و توجه به کاربردی بودن محصولات هنری و صنایع دستی را یکی از الزامات امروز کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک عنوان کرد و افزود: شخصاً در حوزه فرش، گلیم، تابلو فرش فعالیت کرده‌ام، اما در حال حاضر برای اجرای یکی از ایده‌هایم با یک دوزنده چرم به صورت سفارشی فعالیت می‌کنم و طرح هایی را برای تلفیق گلیم و کیف‌های چرمی به او ارائه می‌دهم و در صدد ثبت این طرح به نام دوزنده چرم در میراث فرهنگی هستم.

۲۰۰ بافنده فرش را با قبول سفارش از مشتری آلمانی مشغول به کار می‌کنم / جایزه مسابقه "میدان" امتیاز وام است نه کمک بلاعوض

این کارآفرین کشورمان، بازار محصولات غذایی را به دلیل داشتن مشتری همیشگی موفق خواند و گفت: با وجود اینکه بازار مواد غذایی بسیار پر رونق است اما به دلیل علاقه بالایی که به صنعت فرش دارم و دو دهه از عمر خود را صرف هنر فرش و گلیم کردم نمی‌توانم از آن دست بکشم. به دیگران توصیه می‌کنم به تولید محصولات غذایی توجه کنند. دمنوش‌های گیاهی یکی از محصولات پرطرفدار در صنعت غذایی است که اگر تولید کننده محصولات خود را به خارج از کشور عرضه کند می‌تواند موفقیت خوبی به دست آورد.

بازرگان در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: ایده‌ای را برای مسابقه میدان ارائه کردم مبتنی بر گلیم‌های خراسان شمالی.  تغییری در آن ایجاد کردم که برای مخاطبان و مشتریان جذاب‌تر شد و این طرح برگزیده شد. همه فکر می‌کنند که من یک جایزه یک میلیاردی از مسابقه میدون دریافت کردم. در صورتی که جایزه این مسابقه اعتبار مالی است و برای دریافت آن باید شرایط دریافت وام را داشته باشیم.

وی ادامه داد: تاکنون چندین مشتری خارجی داشته‌ام و تلاش می‌کنم محصولاتی تولید کنم که ذائقه مشتریان خارجی را تامین کند. هم اکنون طرح گلیم دورنگ را به کانادا فرستادند تا اگر مشتری بپسندد به من سفارش دهد. در حوزه تابلو فرش، که بازار آن اشباع شده است، در داخل کشور نمی‌توان فعالیت گسترده انجام داد. تولیدکنندگان صرفاً به صورت دریافت سفارش از مشتری تابلو فرش تولید می‌کنند. با توجه به پیگیری‌های که داشتم یک شرکت ایرانی در آلمان تابلوهای خاصی را سفارش خواهد داد که با نهایی شدن این سفارش می‌توانم ۲۰۰ بافنده را برای اجرای آن به کار بگیرم و با توجه به محاسبات انجام شده یک خانواده چهار نفره که این تابلو های کوچک را تولید کنند در ماه امکان تحویل سه تابلو و دریافت چهار و نیم میلیون دستمزد بافندگی را خواهند داشت.

۲۰۰ بافنده فرش را با قبول سفارش از مشتری آلمانی مشغول به کار می‌کنم / جایزه مسابقه "میدان" امتیاز وام است نه کمک بلاعوض

بازرگان عنوان کرد: حمایت از کسب و کارها باید متناسب با فعالیت آنها باشد. مثلاً برای صنعت فرش بافت و فروش محصول بسیار زمان‌بر است. اگر تسهیلات بانکی به من تعلق بگیرد باید به بافنده‌های خود زمان بدهم. برای همین بهتر است شرایط دریافت و بازپرداخت. این وام برای کارآفرینان راحت تر باشد. به عنوان مثال دوره تنفس داشته باشد یا دوره بازپرداخت طولانی‌ترین داشته باشد. اگر من تسهیلات مالی ۵۰۰ میلیون تومانی مسابقه میدان را که یکی از جوایز طرح من محسوب می شود دریافت کنم باید سالانه ۱۰۰ میلیون تومان بازپرداخت داشته باشم، در حالی که برای یافتن مشتری مثلاً در کشور چین فقط ۸۰ میلیون تومان هزینه رفت و آمد من می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید