مصطفی رجبی مشهدی تعداد دستگاه های غیر مجاز کشف شده را ۱۸۹ هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: «تاکنون ۱۸۹ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز کشف شدند که معادل ۵۵۰ مگاوات برق مصرف می کردند.»

ماجرای برق‌دزدی توسط ۸۰۰ هزار ماینر!

به گزارش سلام نو، خراسان نوشت: این روزها با وجود این که گفته می شود به دلایلی از جمله موج گرمایی که در پیش است، خاموشی نیروگاه هسته ای، کاهش تولید برق نیروگاه های آبی به دلیل خشکسالی و ... احتمال بازگشت خاموشی ها بسیار است اما همچنان تب تولید ارز دیجیتال با برق ارزان بالاست.

همین موضوع باعث شدت گرفتن فعالیت ‌های نظارتی و بازرسی به ‌منظور شناسایی مزارعی شده است که با بهره‌گیری از برق با یارانه دولتی، به تولید ارز دیجیتال می‌پردازند.                                          روز گذشته هم خبر کشف بزرگ ترین مزرعه غیرقانونی ارزهای دیجیتال با هفت هزار ماینر منتشر شد که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت. به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در خصوص این مزرعه غیرقانونی استخراج رمز ارز گفته: «در پی همکاری مشترک ماموران پلیس پیشگیری تهران بزرگ و اداره برق تهران نوسانات و میزان برق در یک کارخانه متروکه واقع در محدوده چیتگر بررسی و با توجه به شواهد موجود  در عملیات ماموران پلیس بیش از هفت هزار ماینر از محل این کارخانه کشف و ضبط شد که تعدادی از این ماینرها فعال بوده و تعدادی دیگر نیز در حال نصب و راه‌اندازی بود.» به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ این مزرعه بزرگ‌ترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال بوده که از سوی پلیس تهران کشف و ضبط شده است. در ادامه در کنار بررسی و محاسبه مصرف هر ماینر از سهم استخراج ارز دیجیتال در خاموشی ها  از چگونگی و نحوه شناسایی مزارع استخراج رمز ارز نوشته ایم.

رشد ماینرها از گزارش دی ماه تاکنون

بعد از خاموشی های دی سال گذشته که مسئولان شرکت توانیر کمبود گاز را دلیل کمبود تولید برق اعلام کرده بودند و هیچ شانسی برای ماینرها در مصرف بالای برق قائل نبودند حالا که زمستان به سر آمده و قاعدتا مصرف گاز نیز کاهش یافته در اوایل خرداد که شروع خاموشی ها در شهرهای بزرگ اتفاق افتاد مدیران توانیر مدعی شدند که یکی از دلایل اصلی کمبود برق در روزهای اخیر فعالیت گسترده استخراج کنندگان رمز ارزهاست. پیش از این در دی سال گذشته، مدیرعامل شرکت توانیر درباره میزان مصرف برق مراکز استخراج رمز ارزها گفته بود: «براساس مدلی که در اختیار داریم ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات میزان مصرف برق استخراج رمزارزهاست که نیمی از آن ها براساس قراردادهایی که داریم مجاز هستند.» اما در اوایل خرداد روابط عمومی شرکت توانیر استخراج رمزارزها را مهم ترین دلیل بالارفتن مصرف برق و خاموشی ها اعلام کرد و طبق گفته سخنگوی توانیر از مصرف ۵۰۰ مگاواتی ماینرها در دی ماه به مصرف ۲۰۰۰ مگاواتی در خرداد رسیده ایم. از آن جایی که حدود ۶۰ هزار مگاوات برق روزانه در کشور تولید می شود، برق مصرفی ماینرهای غیرمجاز بیش از ۳ درصد از تولید کل برق تولیدی کشور است.

تعداد ماینرهای کشف شده

برای این که از میزان دستگاه های ماینر غیر مجاز کشف شده مطلع شویم با سخنگوی توانیر گفت و گو کردیم. مصطفی رجبی مشهدی تعداد دستگاه های غیر مجاز کشف شده را ۱۸۹ هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: «تاکنون ۱۸۹ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز کشف شدند که معادل ۵۵۰ مگاوات برق مصرف می کردند.» سخنگوی شرکت برق در خصوص برق مصرفی هفت هزار ماینر کشف شده روز گذشته هم افزود: «این مزرعه بزرگ ترین مزرعه غیرمجاز استخراج رمز ارز کشف شده بود که ۲۰ مگاوات برق مصرف می کرد که برق آن از انشعابات موجود در منطقه که مورد استفاده نبودند تامین شده بود که شناسایی و جمع آوری شد.» وی در خصوص تعداد ماینرهای غیرمجازی که هنوز فعال هستند هم به خبرنگار ما گفت: «آمار دقیقی از ماینرهای غیر مجاز وجود ندارد ولی تخمین زده می شود حدود ۸۰۰ هزار ماینر غیرمجاز دیگر در کشور در حال فعالیت هستند که با تلاش همکاران مان به زودی شناسایی، جریمه و جمع آوری 

می شوند.» رجبی مشهدی هم ابراز امیدواری کرد که با مشارکت مردم در کاهش مصرف و بازگشت هرچه سریع تر نیروگاه اتمی بوشهر به واحدهای نیروگاهی در مدار در روزهای آینده شاهد خاموشی نباشیم.

نحوه شناسایی مزارع ماینر

ابوذر صالحی مدیر روابط عمومی توانیر در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص نحوه شناسایی مراکز استخراج رمز ارز می گوید: «در سه ماه اخیر بر اساس گزارش ها، بار پایه بدون نوسان مشاهده کردیم، به نوعی که حتی در ساعت ۱۲ شب که ناگهان به دلیل زمان استراحت مردم باید با کاهش بار مواجه باشیم هر شب میزان قابل توجهی به صورت مصرف خطی در خط دیده می شود که نشان از فعالیت ماینرهاست. اما دلیل دیگری که نشان می دهد ماینرها در شبکه خانگی شروع به فعالیت کرده اند این است که با توجه به تجهیز شرکت برق به هوش مصنوعی و شناسایی رابطه برق با اینترنت توانسته ایم مراکز استخراج ماینینگ را شناسایی کنیم.» وی در ادامه افزود: «ماینرها برای ماینینگ یا همان استخراج ارزهای دیجیتال در کنار برق به اینترنت نیاز دارند که با رصد برق با قطع کردن اینترنت در نقاط مختلف می توان مراکز استخراج را شناسایی کرد اما نکته خطرناک و البته تاسف بار این جاست که این روزها ماینرها به شبکه خانگی راه یافته اند و مردم عادی وارد استخراج رمز ارزها شده اند.» صالحی درباره میزان مصرف غیر مجاز ماینرهای خانگی هم گفت: «با توجه به این که در این روزها قیمت رمز ارزها به شدت افت کرده برای ماینینگ های مجوزدار استخراج با قیمت برق مصوب به صرفه نبوده است و با توافق با ما از اول خرداد تا آخر شهریور ماه خاموش شده اند ولی هم اکنون بیش از ۲ هزار مگاوات روزانه برق به صورت غیرمجاز توسط ماینرها مصرف می شود.»

میزان برق مصرفی هر ماینر

برق مصرفی هر ماینر نسبت به نوع ماینر متفاوت است اما برای این که بتوانیم برق مصرفی یک ماینر را محاسبه کنیم به سراغ جدیدترین دستگاه ماینر شرکت« بیت مین » رفتیم که گفته می شود یکی از دستگاه های نسبتا خوب این حوزه است. با نگاهی به سایت این شرکت و مشخصات دستگاه 

می توانیم میزان انرژی مصرفی دستگاه را ببینیم که چیزی معادل «۳۲۵۰ وات» است که این یعنی این دستگاه در هر ساعت ۳۲۵۰ وات برق مصرف می کند پس برای به دست آوردن برق مصرفی ماهانه دستگاه باید این عدد را ضرب در ۲۴ ساعت شبانه روز و سپس ضرب در ۳۰ روز ماه کنیم که عدد ۲۳۴۰ کیلووات ساعت به دست می آید.

برای استخراج هر بیت کوین چقدر برق نیاز است؟

استخراج یک بیت ‌کوین به اندازه مصرف ۲۴واحد مسکونی در طول یک سال برق مصرف می‌کند. مصطفی رجبی‌ مشهدی، سخنگوی صنعت برق این  خبر را اعلام کرده که یک آمار رسمی به حساب می‌آید. با کمک همین جمله می‌توان میزان برق لازم برای استخراج یک بیت‌ کوین را محاسبه کرد. آمار شرکت توانیر نشان می‌دهد هر سال در ایران مشترکان خانگی رقمی حدود ۸۳ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند و اگر این رقم را به تعداد ۲۸میلیون مشترک خانگی در کل کشور تقسیم کنیم، می‌بینیم مصرف سالانه برق هر واحد مسکونی رقمی حدود دو هزار و ۹۵۰کیلووات ساعت است. با این حساب وقتی سخنگوی توانیر می‌گوید یک بیت ‌کوین به اندازه مصرف ۲۴واحد مسکونی در سال برق مصرف می‌کند، این یعنی احتمالا استخراج هر بیت‌ کوین ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید