سلیمی نمین با اشاره به احتمال حضور چهره‌های اعتدالی یا اصلاح‌طلب در کابینه رییسی گفت: اگر آقای رییسی چنین تصمیمی بگیرد حتما مشکلاتی خواهد داشت، اما این به تصمیم راسخ رییس جمهور منتخب بستگی دارد که بتواند از چهره‌های توانمندی که حتی در دولت فعلی حضور دارند استفاده کند.

رییسی نشان داد اهل تن دادن به سهم‌خواهی نیست / امیدوارم رییسی از چهره‌های موفق دولت روحانی استفاده کن

سلام نو سرویس سیاسی: گمانه زنی درباره کابینه دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رییسی یکی از اتفاقات رایج این روزها است. نام چهره‌های مختلفی برای حضور در دولت مطرح می‌شود؛ از علی نیکزاد که رییس ستاد رییسی بود تا سعید جلیلی که به نفع او کنار کشید، از حسین طائبِ اطلاعات سپاه تا برخی چهره‌های حاضر در قوه قضاییه و در نهایت از برخی چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان تا اعضای دولت احمدی‌نژاد.

کدام یک از این حدس و گمان‌ها صحیح است؟ ابراهیم رییسی در کجای سیاست ایران خواهد ایستاد و دولت خود را چگونه اداره خواهد کرد و با جریان‌های سیاسی چگونه تعامل خواهد کرد؟

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، با اشاره به چگونگی شکل‌گیری کابینه به سلام نو گفت: تشکیل کابینه مسئله‌ای نیست که تنها و منحصرا نظر رییس جمهور در آن ملاک باشد و عوامل مختلفی همچون تعامل با مجلس و گروه‌های مختلف سیاسی نیز در آن دخیل است؛ به ویژه وقتی به خاطر داشته باشیم که آقای رییسی قول داده‌اند با تمام گروه‌های سیاسی تعامل داشته باشند.

وی ادامه داد: البته می‌توان درباره گرایش خود آقای رییسی برداشت‌هایی داشت، اما این که این گرایش در این تعاملات تا چه اندازه دست‌خوش نوسان می‌شود را دقیق نمی‌توان قضاوت نکرد.

این فعال سیاسی اصولگرا مشی و نگرش ابراهیم رییسی را کارآمدی دانست و گفت: ما امیدواریم این مشی در تعاملات سیاسی هم حفظ شود و ایشان بتواند بر سهم‌خواهی‌ها غلبه پیدا کند. این طبیعی است که در هنگام شکل‌گیری دولت گروه‌هایی که نقشی در قدرت دارند به دنبال سهم‌خواهی هستند، اما به نظر من شخصیت آقای رییسی در برابر این سهم‌خواهی‌ها مقاوم است.

وی با اشاره به سابقه مقاومت رییسی در برابر سهم‌خواهی‌ها گفت: پیش از این دیدیم که قبل از انتخابات هم وقتی بعضی کاندیداها می‌خواستند با سهم‌خواهی کنار بکشند ایشان تن به این رویه نداد. من امیدوارم همین رویه بتواند در ایشان ادامه داشته باشد.

سلیمی نمین با اشاره به احتمال حضور چهره‌های اعتدالی یا اصلاح‌طلب در کابینه رییسی گفت: اگر آقای رییسی چنین تصمیمی بگیرد حتما مشکلاتی خواهد داشت، اما این به تصمیم راسخ رییس جمهور منتخب بستگی دارد که بتواند از چهره‌های توانمندی که حتی در دولت فعلی حضور دارند استفاده کند. من امیدوارم و البته فکر هم می‌کنم آقای رییسی از بعضی از این چهره‌ها استفاده کند.

وی با مثبت ارزیابی کردن این تصمیم افزود: قطعا نگاه جذم اندیشانه نداشتن مثبت است. ما به دولت فعلی انتقاداتی داریم، اما این به آن معنا نیست که برخی از اعضای دولت تلاش‌های ارزنده‌ای نداشتند. اگر این فرصت به این افراد داده شود که بتوانند برنامه خود را دنبال کنند به نفع جامعه است.

این تحلیلگر اصولگرا با تاکید بر نگاه منصفانه به دولت روحانی گفت: من امیدوارم این مطلب مورد توجه قرار بگیرد که با وجود تمام نقدهایی که به شخص رییس جمهور در کندی و عدم تحرک دولت وجود دارد، به کلیت دولت نگاهی واقعی شود و ضعف‌ها و خدمات دولت هم‌زمان مورد توجه قرار بگیرد؛ اگر چنین نکنیم نگاه ما چندان منصفانه نخواهد بود.

این فعال سیاسی اصولگرا  ادامه داد: من فکر می‌کنم شخصیتی مثل سورنا ستاری یا بعضی از مدیران و وزاری صنعتی ما شخصیت‌های بسیار ارزنده ای هستند و باید از ایشان استفاده شود.

وی البته دولت را محدود به کابینه ندانست و افزود: ارتباطات مختلف دولت و رییس جمهور نیز منشا اثر است. به باور من آقای رییسی از این نظر با تمام جریان‌های فکری و سیاسی ارتباط سازنده‌ای خواهد داشت.

 سلیمی نمین با تاکید بر یک دست نشدن حاکمیت از منظر فکری افزود: به طور قطع اختلافات فکری جاری و ساری خواهد بود و دیدگاه‌های مختلف عرضه خواهد شد و این طور نخواهد بود که یک دیدگاه حاکمیت پیدا کند. اینطور نیست که دیدگاه‌های آقای رییسی با دیگرانی مثل آقای قالیباف کاملا یکی و منطبق باشد، اما آن چه که مهم است شکل‌گیری تعاملات مفید و سازنده است.

وی در ادامه گفت: آنچه که جامعه ما از آن رنج برده آن است که وقتی جریان اصلاح‌طلب به قدرت رسیده چهره‌های توامند رقیب را نیز کنار گذاشته و به حاشیه رانده، برخی از جریان‌های اصولگرا نیز وقتی به قدرت رسیدند چنین کردند. آقای رییسی علائمی از خود نشان داده که اهل تخریب نیست و در مناظرات این مسئله را نشان داد.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به سعه صدر رییسی افزود: ایشان تا کنون سعه صدری از خود نشان داده که امیدوارم زیر بار فشار مدیریت اجرایی کشور نیز بتواند ادامه دار باشد و ایشان بتواند ثابت کند که با رقیب خود سر دشمنی ندارد و مسئله‌ ایشان کار برای جامعه است.

سلیمی نمین با اشاره به اعتمادزا بودن شخصیت رییسی گفت: میزان اعتمادی که آقای رییسی از جامعه و سایر ارکان قدرت بر می‌انگیزد از دیگران متفاوت است. ایشان شخصیتی با مختصات خاص خود است که این مختصات باعث جذب اعتماد بیشتری شده. به طور مثال اگر تیم ایشان به مذاکره برود چنین تلقی نخواهد شد که در حاشیه مذاکره حرف‌هایی زده شود که به نفع مصالح ملی نخواهد بود.

وی در ادامه گفت: به طور مشخص اعتمادی که نظام به آقای ظریف کرد هم قابل توجه بود ولی شخصیت‌هایی مثل برادر رییس جمهور به هیئت مذاکره کننده تحمیل شد و بحث‌هایی را مطرح کرد یا فشاری را برای سرعت مذاکرات آورد که چندان تناسبی با منافع ملی نداشت. این  مسئله باعث شد اعتماد لطمه بخورد.

این تحلیلگر اصولگرا چنین نگرانی را درباره دولت رییسی صادق ندانست و افزود: درباره آقای رییسی این نگرانی وجود ندارد که ایشان منافع دولت خود را به منافع عمومی و منافع ملی ترجیح دهد.

 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید